CUBRA HOME

 

Inhoud HPM Jean Baptiste Louis Gresset Objecten - Objets


 

1757, 18 december

Élie Catherine Fréron

 

Over de kunstenaar Raux - Ver-Vert van email of in actie?

 

HPM zoekt meer informatie over deze kunstenaar. Zie ook 1850.

Fréron

Élie Catherine Fréron, né à Quimper le 20 janvier 1718 et mort à Montrouge le 10 mars 1776, est un journaliste, critique et polémiste français.

Meer uit dit bericht

1773

Theeservies uit Sèvres

Ver-Vert vertaald in porselein

 

Illustratie Magasin pittoresque

 

Bron: Magasin pittoresque, 1887

 

Theeservies van porselein uit Sèvres

Aan Gresset geschonken in 1773

 

Rond 1770 had president De Rosset zich in het hoofd gehaald dat hij een gedicht moest schrijven over de landbouw. Hij wilde dat dit werk, dat hem onsterfelijk moest maken, gedrukt zou worden met de verfijning en de luxe van de mooiste boeken. Hij droeg die taak op aan zijn vriend Bertin, die toen minister was, opdat het werk zou worden toevertrouwd en aanbevolen aan de koninklijke drukkerij. Bertin las het werk en vond het zwak, onzorgvuldig, en publicatie onwaardig. Maar hij had de moed niet tegen de wens van de president in te gaan. Wat te doen? Hij kwam op het idee om het gedicht te laten herzien, corrigeren, en aanvullen door een goede dichter, en die dienst vroeg hij aan de auteur van Ver-Vert en van de Imitations des églogues de Vergile, aan Gresset, die zich in zijn geboortestad Amiens had teruggetrokken nadat hij in 1748, na het succes van Le Méchant, was toegelaten tot de Académie française,

Gresset nam deze ondankbare taak ongetwijfeld zonder veel enthousiasme op zich, en had bijna twee jaar nodig, 1771 en 1772, om het gedicht van de president anoniem te herzien, verzen te schrappen, er nieuwe bij te maken. Beetje bij beetje stuurde hij zijn aanpassingen aan de minister die de grootste moeite had om de goedkeuring te krijgen van Rosset, die zichzelf veel beter achtte dan zijn onbekende censor.

Bertin had ook de leiding over de porseleinfabriek van Sèvres, en om Gresset te danken, deed hij hem een theeservies of 'cabaret' cadeau, van zacht porselein, versierd met geschilderde taferelen, ontleend aan het gedicht van Ver-Vert.

Gresset zei: "Ik heb de vertaling in porselein ontvangen van mijn gedicht."

Dit servies, dat oorspronkelijk bestond uit zes koppen en schotels, een suikerpot, een theepot, en een melkkannetje, werd door een lid van de familie Gresset aan de stad Amiens geschonken. Toen tijdens de oorlog van 1870 het Museum werd ingericht als veldhospitaal, werden helaas drie koppen gestolen door Pruisische soldaten die de plek ontdekt hadden waar dit historisch porselein verborgen was. Misschien worden ze ooit nog eens teruggevonden bij een of andere Duitse handelaar in prullaria.

Alle stukken dragen het keurmerk van de koninklijke fabriek, de dubbele, verstrengelde L, met de letter V die het jaar 1773 aanduidt, een Y als merk van de schilder, en een B, de initiaal van Boulanger, de schilder van de versieringen, en niet van Bertin, zoals de Catalogue des objets d'antiquité van het Museum van Amiens foutief vermeldt.

Éd. Garnier

 

Meer over dit servies zie 1850

Meer porselein

1778-1779

Cup and saucer (gobelet litron)

1778-9

Soft-paste porcelain

Cup: 7.5 x 10.2 x diameter 7.7 cm Saucer: 3.3 x diameter 15.5 cm

Acquired by George IV

 

The decoration of this cup and saucer is exceptional in terms of both its subject and the manner of execution. There is no known parallel at Sèvres. The appearance of two sets of date letters painted on the underside of the cup and saucer may indicate that it was several years in the making.

The Gothic-cum-Chinese scenes, depicting peasants in medieval costume, nuns and a winged figure, no doubt derive from illustrations of a contemporary novel, play or poem. One possible tale may be the account of the fall from grace of Ver-Vert, a pious pet parrot belonging to a convent in Nevers. Famed for its ability to recite chaste readings from the Scriptures, the parrot was sent to visit another convent. During the journey by sea, Ver-Vert’s memory of the sacred texts was replaced by the scabrous tales and coarse language of the sailors. Sent home in disgrace, Ver-Vert eventually emerged spiritually reborn after months of penance and died in the arms of the abbess. Published in 1734, Jean-Baptiste-Louis Gresset’s (1709-77) comic narrative poem, Ver-Vert, was an instant success.

Painted on the cup and saucer, in underglaze blue: crowned interlaced LLs enclosing, on the cup, AA (illegible on the saucer), the date-letters for 1778, which is overlain on both, in gold, by BB, the date-letters for 1779, with (below) in blue, L., the mark of the painter and gilder Louis-François Lécot.

RCIN 567

Text adapted from French Porcelain for English Palaces, Sèvres from the Royal Collection, London, 2009

Source: http://www.royalcollection.org.uk/

 

Bijdrage van Jos Swiers

1801

Engelse prozabewerking / hervertelling door 'An officer of the army'

Geborduurde Ver-Verts

Citaat uit de prozabewerking door 'An officer of the army' (Voor gegevens KLIK HIER).

1813

D. Huot

Ver-Vert, zoals Huot zich hem voorstelde

De afbeelding is afkomstig uit een tekenboek van Huot dat zich in het ... in San Francisco bevindt. Huot voegde er als titel aan toe: Ver-vert à madame L'Abesse D***

 

De museale beschrijving luidt:

Creator Name: Huot, D.
Creator Nationality: European; French
Creator Role: Artist
Creator Name-CRT: D. Huot
Title: Ver-vert à madame L'Abesse D***, Page 229 of the book, Mon passe-tems dédié à moi-même , vol.1
Creation Date: circa 1811 - 1813
Creation Place: France
Object Type: Drawings and Watercolors
Materials and Techniques: pen and black ink, and wash, and watercolor
Dimensions: 15.7 x 17.1 cm (image); 45 x 31.6 cm (sheet); 45 x 30.9 x 6 cm (object)
Contributor: Fine Arts Museums of San Francisco
Owner Location: San Francisco, California, USA
ID Number: 1991.2.35.1.27
Credit Line: Gift of Agnes van Eck Reed in memory of Agnes Tillman van Eck
Copyright: Personal and educational non-commercial uses are permitted and encouraged.

 

1833, 21 augustus

Prijsboek (1)

 

Bijdrage van Jos Swiers

Het betreft de uitgave van 1829. Ver-Vert staat daarin op pagina 11-34.
Charles Aubé, leerling van het Institution Demoyencourt, ontvangt de Oeuvres de Gresset als prijs voor zijn prestaties in het vak Latijn.

1837

Prijsboek (2)

Bijdrage van Jos Swiers

Het betreft de tweedelige Didotuitgave uit 1806. Die is door het Institution Parfu gebruikt als prijsboek in 1837. Deel 1 is toegekend aan de leerling Remeson (1ere Classe, 3eme division) als 2de prijs voor geschiedenis, en deel 2 als 1ste prijs voor aardrijkskunde.

 

 

1848 (?)

Lithografie van Michel Delaporte

Ver-Vert-citaat in politieke prent

Het bijschrift luidt: 'Cessez vos voeux, Ver-Vert n'en est plus digne'. Het betreft een versregel uit de derde zang van Ver-Vert, het moment waarop Ver-Vert van een vrome papegaai veranderd is in een scheldend en vloekend beest. Waarschijnlijk heeft de prent betrekking op het naderende einde van de Juli-Monarchie in 1848.

 

Bron: Gallica / BNF

Gegevens gevonden door Jos Swiers:

Title : Cessez vos voeux, vert-vert n'en est plus digne Gresset (vert-vert Chant 3.me.) : [estampe]
Author : Delaporte, Michel (1806-1872). Lithographe
Publisher : On s'abonne chez Aubert, Galerie Véro Dodat
Type : image fixe,estampe
Format : 1 est. : lithographie à la plume coloriée ; 31,1 x 22,3 cm
Identifier : ark:/12148/btv1b53006138g
Source : Bibliothèque nationale de France, département Estampes et photographie, RESERVEFT4-QB-370(94)
Relation : Notice de recueil : http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb38793098t

Relation : Appartient à : [Recueil. Collection de Vinck. Un siècle d'histoire de France par l'estampe, 1770-1870. Vol. 94 (pièces 11897-12077), Monarchie de Juillet]
Relation : http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb41518336f


Description : Référence bibliographique : De Vinck, 12064
Provenance : bnf.fr
Gallica online date :24/10/2011
 

1850

Notes and Queries

Robert Snow op zoek naar Ver-Vert-vaatwerk

 

Illustrations of Gresset's " Vert Vert" painted on Enamel, etc.—In a Paris edition of Gresset's Works (Janet et Cotelle, 1823), in the preface is the following passage. —

" Vert-vert fut bientôt dans toutes les mains. Le suffrage de la multitude se joignit à celui des connoisseurs; la mode, qui est aussi en possession de donner son suffrage, s'empressa de parer les ajustemens d'invention récente, du nom de l'illustre perroquet; les vases d’ornement, les vases usuels qui sortoient des fabriques Françoises, retraçoient presque tous quelques épisodes du petit poème. Un artist dont le nom est venu jus-qu'à nous, Raux, en peignit sur émail les sujets les plus marquants ; et tandis qu'on faisoit passer dans une version latine les vers élegants du poète jésuite, M. Bertin, ministre d'état, le gratifioit d'un magnifique cabaret de Sèvres, dont toutes les pièces reproduisoient les aventures de son héros, ce qui fit dire à Gresset, qu’on le traduisoit aussi en porcelaine de Sèvres."

The Query I wish to make is, Have any of these illustrations or designs from Gresset's poem of Vert-vert, painted on enamel china, or earthenware of any sort, of French or any other manufacture, come to light of late years ? or more lately still, among the articles that have been dispersed among various buyers of almost all nations, in the sales within these few weeks effected at Paris ?

Robert Snow.

-

Reactie op de vraag van Snow:

" Vert Vert" (No. 23. p. 366.)— It may be of some assistance to your Querist "Robert Snow," in his endeavour to trace illustrations from Gresset's "Vert Vert," to know that the mark of Raux, who is said to have painted these subjects, was composed of ten small ciphers; seven of which were placed in a circle: the other three formed a tail, thus,

something like the Roman capital Q. This artist, between the years 1750 and 1800, was employed in the decoration of the Sevres porcelain: his usual subjects were bouquets or groups of flowers; and his mark will be found underneath the double L, interlaced, inclosing some capital letter or letters denoting the year such ware was manufactured. W. C. Jun.

Zie 1773 voor de juiste gegevens omtrent Ver-Vert in porselein

HPM denkt dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald: 1) het porseleinen theeservies, 2) de vervaardiging van (kunst)voorwerpen in email door Raux. Zie 1757 voor gegevens over dit laatste.

Meer porselein

1832-1872

 

Tijdschriften Vert-Vert

Tussen 1832 en 1872 zijn drie tijdschriften verschenen met 'Vert-Vert' als titel. Het betreft Parijse tijdschriften die het theaterpubliek informeerden.

 

1. Le Vert-Vert - Journal sans abonnés. Vanaf september 1832. Het tijdschrift ontleent zijn naam aan het succes van de vaudeville uit 1832 met Virginie Déjazet in de rol van Ver-Vert.

Jean-Michel Roudier noteert dat dit tijdschrift met verschillende ondertitels verschenen is (onder andere door fusies met andere theatertijdschriften). HPM vond op het internet een PDF van Vert-Vert met als ondetitel Gazette de Paris, exemplaar uit de bibliotheek van Ottawa. De gegevens van deze bibliotheek luiden: Subtitle varies: "journal politique du matin et du soir", and "journal- programme", and "gazette de Paris", and "revue du monde parisien", and "messager des théâtres"

 

 

2. Le Vert-Vert - Journal des salons et des thêâtres; vanaf 11 november 1838 tot in 1845.

 

 

3. Le Vert-Vert - Journal-programme du Théâtre Saint_Denis

16-11-1871 tot in maart 1872

 

4. Een curiosum

Bij www.gallica trof HPM de PDF aan van een tijdschrift uit Macon, uitgegeven in 1874. De inhoudelijke strekking van dit tijdschrift is tot nu toe niet duidelijk aan HPM.

Meer over de vaudeville

Meer over Virginie Déjazet

 

1853

Een Gresset in zilver en goud als hoofdprijs in de loterij...

Source: L’Europe Artiste; 1e jrg. nr. 29; 21-08-1853
2012 Source: eBay

veiling juni 2012

2018 Bijdrage Jos Swiers, 2018.