Parijs - 19e eeuw Jean Baptiste Louis Gresset Ballet-Pantomime - choreografie Mazilier - 1851

CuBra

HOME

 

1851, 24 november

Opéra de Paris

Adeline Plunkett

Ballet-Pantomime Vert-Vert

Argument: Adolphe de Leuven

Choreografie: Joseph Mazilier

Muziek: Ernest Delvedez & Jean Baptiste Tolbecque

Hoofdrollen: Adeline Plunkett als Vert-Vert, Olimpia Priora als Blanche

 

Patrick O´Connor over deze productie

The subject [of Vert-Vert] was used again in 1851 for a three-act ballet, composed by Ernest Deldevez and Jean Baptiste Tolbecque and choreographed by Joseph Mazilier. This provided a debut role at L'Opéra for Olimpia Priora as the heroine, Blanche, with Adeline Plunkett as Vert-Vert. The story held to the same outline, with an ample ball-room scene added, to provide an opportunity for a ballet-within-the-ballet, Le Fruit défendu, which Plunkett and Priora danced in the traditional costume of shepherd and shepherdess. Theophile Gautier wrote of Plunkett's appearance as Vert-Vert, "Impossible to dream of a little fellow daintier, more roguish, more arch, more prettily petulant than she".
 

Bron: Offenbach, the Opéra-Comique and "Vert-Vert"

Author: Patrick O'Connor

Voor O´Connors volledige artikel ga naar:

Operetta Research Amsterdam

 

Op de website van een Nederlandse boekhandelaar vinden we de volgende mededeling over deze uitvoering. De choreografie wordt daar, op gezag van Hans Uitman, toegeschreven aan Arthur Saint-Léon. HPM heeft daarvan geen bevestiging kunnen vinden. Het citaat luidt: 'Vert-vert is een ballet van Arthur Saint-Léon, dat in 1851 voor het eerst werd opgevoerd in de Parijse Opera (Hans Uitman).'

 

HPM is op zoek naar een handgekleurde lithografie Van Adeline Plunkett in haar Ver-Vertkostuum. Van deze prent is het volgende bekend:

M[ademois]elle Plunkett rôle de Vert-Vert

door Lacauchie, Alexandre (A.L.), Melle Plunkett rôle de Vert-Vert, theaterprent, met de hand ingekleurde litho. Imp Jacomme & Cie, Paris, Paris, Maison Martinet, 41 r. Vivienne & 15 r. du Coq, z.j. (ca 1860), Galerie Dramatique / Theatre de l'opera, Nummer 605.

 

De Galerie Dramatique verscheen in de periode 1844-1871 bij Martinet-Hautecoeur te Parijs. De meeste illustraties zijn getekend en gelithografeerd door Alexandre Lacauchie, die werkzaam was in de periode 1830-1860. In totaal zijn er 993 portretten gepubliceerd van beroemde acteurs, zangers en dansers die zijn opgetreden in de theaters van Parijs. Deze uitgave was de voortzetting van de Petite Galerie Dramatique van graveur Aaron Martinet, die is verschenen in de periode 1796-1843 en 1637 gravures telde, afbeelding / prent / papier: 15,5 x 9 / 20 x 13 / 27,9 x 17,8 cm.

 

Adeline Plunkett is gekleed in een donkerblauwe wijde rok tot ver boven de knieën, afgezet met rode biezen en versieringen. Daaronder draagt ze een witte onderrok, die tot net onder de knieën reikt. Een strak lijfje in de kleuren van de overrok, waaronder een wit hemd met korte mouwen. Zeer laag décolleté. Kleding en kapsel versierd met rozen.

Kostuumontwerpen

1. Page du roi Louis XV. Le marquis de Luzy, le comte de Montbazon et le baron de Guébriant;

 


2. Vert-Vert, Mlle Plunkett, 1er

 


3. Colombus, précepteur de Vert-Vert;

 


4. [Costume], ballet;

 


5. Sylvia, jeune danseuse, 2e acte;

 

6. Le berger galant, M. Bauchet;
 

7. Un directeur de spectacle, ballet (redingote, 1729);

 


8. Diane (variante de Gustave), Mlle Priora;

 


9. [Costume], M. Petipa (variante de Gustave);

Bijdrage van Jos Swiers

Title : [Vert-vert : neuf maquettes de costumes / par Paul Lormier]
Author : Lormier, Paul (1813-1895). Dessinateur
Date of publication : 1851
Type : image fixe,dessin
Language : French
Format : 9 dess. : crayon, plume, aquarelle, gouache ; H. ca 230 x L. 200 mm
Source : Bibliothèque nationale de France, département Bibliothèque-musée de l'opéra, D216-17 (34-43)
Relation : Vert-vert : ballet-pantomime en trois actes / décors de Charles Cambon et Joseph Thierry. - Paris : Théâtre de l'Opéra-Le Peletier, 24-11-1851
Relation : http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb40916778j

Provenance : bnf.fr


 

Decorontwerpen

Vert-vert : esquisse de décor de l'acte III, tableau 1. Charles Cambon.
 


Vert-vert : esquisse de décor de l'acte III, tableau 1 : petit salon, formant l'entrée du dortoir / Charles Cambon.

 
Gunstige kritiek (1)

Recensie van het pantomimeballet uit L'entracte du gastronome, 21 december 1851
Gunstige kritiek (2)

 

Recensie uit Le Ménestrel door J. Lovy

Over het boek

Request in: Rare Book/Special Collections Reading Room

Jos Swiers vond in de catalogus van de Library of Congress deze gegevens over deze productie.
LC control no.: 94841369
Type of material: Book (Print, Microform, Electronic, etc.)
Personal name: Leuven, Adolphe de, 1800-1884.
Main title: Vert-vert : ballet-pantomime en trois actes / par MM. de Leuven et Mazilier; musique de MM. Deldevez et Tolbecque ; décorations de MM. Cambon et Thierry.
Published/Created: Paris : Mme. Ve. Jonas, 1851.
Description: 24 p. ; 23 cm.
CALL NUMBER: AC901 .M5 vol. 506, no. 5 Misc Pam
Copy 1
-- Request in: Rare Book/Special Collections Reading Room (Jefferson LJ239
-- Status: Not Charged

 

Karikaturen van Priora en Plunkett

Afbeeldingen van de hoofdrolspelers

Twee karikaturen door Emile Marcelin opgenomen in L'illustration

Adeline Plunkett als Vert-Vert

Olimpia Priora als Blanche

Bijdrage van Jos Swiers

Emile Marcelin

 

Émile Marcelin (1825-1887), pseudoniem van Émile Planat. Illustrator, karikaturist. Van 1850-1870 o.a. werkzaam voor L'illustration. Richtte daarna het blad La vie Parisienne op. De hier getoonde karikatuur van Marcelin is een gravure naar een tekening van Marcelin zelf.

Olimpia Priora

Olimpia Priora




Informatie over deze prent uit het Victoria & Albert Museum: Olimpia Priora was an Italian dancer who, at the age of 15, had considerable success in Paris. The print does not appear to show her in a particular role. By the end of the 1840s, the ballerina had evolved an iconic look which is still the popular image of the ballet dancer today - sleeked-down hair, pointed, low-necked bodice, or a laced bodice over a small blouse, and knee or calf-length bell-shaped skirt.
Height: 435 mm right hand side, Width: 516 mm lower edge
The print is part of the collection of dance prints amassed by Marie Rambert and her husband, Ashley Dukes in the first half of the 20th century. Eventually numbering 145 items, some of which had belonged to the ballerina Anna Pavlova, it was one of the first and most important
specialist collections in private hands.

Met dank aan Jos Swiers
Adeline Plunkett

Adeline Plunkett

 

Adeline Plunkett in de opera La Prophète

 
Ernest Delvedez

Delvedez, Edouard-Marie-Ernest

Parijs, 31 mei 1817 – 6 november 1897.

Violist, componist, dirigent en muziekleraar. Werkte samen met Francois Sudre die experimenteerde met mogelijkheden om taal om te zetten naar muziek. Met een trio brachten ze uitvoeringen waarbij vragen uit het publiek per viool werden beantwoord. Ook militairen hadden hier wel oren naar om op die manier op het slagveld orders door te seinen per trompet. Maar wind en slecht weer gooiden roet in het eten. En zo stierf het experiment een stille dood. Voor zijn bijdragen als muziektheoreticus en vooral voor zijn bijdragen aan de ontwikkeling van de moderne muzieknotatie ontving hij in 1874 het Légion d’honneur.

 

Met dank aan Jos Swiers

In het corps de ballet

Mademoiselle Vibon

Mademoiselle Vibon

 

Mademoiselle Vibon in haar kostuum voor een rol in de balletuitvoering van Ver-Vert. Het is echter niet duidelijk of het de hier genoemde productie betreft of wel een van latere datum.

Over deze prent vond Jos Swiers de volgende informatie:

Melle Vibon, / dans le ballet de Vert Vert

Object: Print

Place of origin: Paris (printed and published)

Date: ca. 1860 (published)

Artist/Maker: Alophe (artist)

Auguste Bry (printer)

Materials and Techniques: Lithograph coloured by hand

Mlle Vibon was a minor dancer at the Paris Opera in the 1850s. Vert-Vert, set in 18th century France, was choreographed by Joseph Mazilier.

It may be that Vibon played one of the pages, who seem to have been performed by girls. By the 1860s, most male roles in ballets in Paris and later in London were played by girls en travesti (dressed as men). This is an indication of the influence of the Romantic ballet, which had centered on the ballerina and pushed the male dancer into a supporting role.

By 1860, photography had become a viable commercial medium, and several of the prints in the series Les Danseuses de l’Opera seem to be copies of photographs. Maybe this was because most photographs were quite small and, of course, sepia toned; translated into lithographs, they could be larger and then hand coloured, making them more suitable for display.

Meer informatie: KLIK HIER

In het corps de ballet

Elena Ivanovna Andreyanovna

Elena Ivanovna Andreyanova (1819 – 1857)

Russische balletdanseres. Danste in een aantal balletten van de Franse choreograaf Mazilier, waaronder het ballet Vert-Vert. Daarin danste ze tezamen met Carlotta Grisi en Elssler.

Bericht: Jos Swiers

Bron: June Ryan, Ballet History, Chatham, 1960, p. 19.
De laatste bewering lijkt onjuist; Grisi en Essler hadden in 1869 hun danscarrière al beëindigd.