CuBra Nieuws |
Janwillem Baelemans exposeert ‘het laatste nieuwe werk’ 7 April t/m 11 Mei - openingtijden 11.00 uur t/m 21.00 uur
Janwillem Baelemans (52) exposeert schilderijen en collages in gemengde technieken in De Kerktuin, Heuvelring 120 in Tilburg. De expositie heet ‘Het laatste nieuwe werk’ en die titel wijst erop dat de kunstenaar ondanks zijn handicap still going strong is. Daadkracht is een kenmerkend deel van het talent van de Tilburger die sinds een jaar of tien aan de rolstoel gebonden is. In 2004 was hij twee keer landelijk nieuws toen hij zowel in maart als in juni in zijn scootmobiel naar Den Haag reed om daar aan de volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer handtekeningen aan te bieden tegen de 'belachelijke bezuinigingen' in de thuiszorg en de valys, het bovenregionaal vervoer.Veel hebben die acties uiteindelijk niet opgeleverd, maar ze tekenen de vasthoudendheid waarmee Janwillem zich inzet voor wat hij belangrijk acht. En het belangrijkst in zijn leven is ongetwijfeld de beeldende kunst.
Het is niet zomaar een bezigheid waarmee Janwillem begon nadat hij ziek werd, nee, hij beeldhouwt en schildert al meer dan dertig jaar. Ook dreef hij een zestal jaren Galerie Janwillem Baelemans in Lexmond. Zelf exposeren deed hij daar nooit. Hij heeft sowieso weinig geëxposeerd. Hij houdt niet zo van het gedoe rond een tentoonstelling. "Geef mij maar een opdracht, daar doe je mij een veel groter plezier mee dan met een expositie," verklaart hij. Het werk van Janwillem Baelemans is beïnvloed door internationale grootheden als Paul Klee, Jan Schoonhoven,John Zerzan en Pierre Alechinsky en dichter bij huis door kunstenaars als Hans Innemee en Kees de Leeuw. De kleurrijke structuren in zijn schilderwerk zijn altijd ritmisch van opzet en een heel specifiek kenmerk is de erin verwerkte schriftuur. Die teksten die deel van de structuur en het ritme van het kunstwerk zijn, schrijft Janwillem zelf, flarden noemt hij ze, omdat hij het woord poëzie, te beladen, te hautain, en te voornaam vindt klinken. Dat zijn de flarden niet, ze sluiten vaak aan bij de popcultuur. Hij schrijft bijvoorbeeld 'Motherfucker, zei de rapper. Heeft hij thuis ook zo'n grote broek aan?' Niet meer en niet minder. Zo rechtstreeks is het. Hoe de kunst Baelemans te benoemen? Zelf zegt hij: "Vroeger toen ik een atelier had in Ameide kwam er eens een man naar mijn werk kijken die vroeg wat voor stroming ik eigenlijk vertegenwoordigde. Als grapje antwoordde ik toen 'Wat ik maak is neo-naïef'. De man vond dat erg interessant. En hoe langer ik erover nadenk, ikzelf eigenlijk ook wel. De naam neo-naïef bestaat niet, maar er zit eigenlijk wel iets in. Ik ben dus een neo-naïeve Schilder. Arrogant he? Als het maar in een hokje past! Leve het stigma!" Er is niets arrogants aan, om zichzelf neo-naïef te noemen. Door te kiezen voor het woord naïef verwijst naar een soort van kinderlijke oprechtheid, naar schilderen om het plezier van het schilderen, naar het afzweren van bluf of gewoonte en stigmatiseren. Zo is zijn werk, recht voor zijn raap. Als voorbeeld geeft hij" toen met een fijn penseel, nu met een blokkwast", maar toch is zijn toets subtiel. Hij gebruikt soms felle kleuren en toch spreekt er stilte uit zijn composities. "Gevoel voor compositie zit hem niet alleen in klank of kleur of woord maar in alles waarmee je creatief kunt zijn. Ook een kok die de juiste spullen bij elkaar doet om een lekkernij te maken, bezit het," vindt Janwillem. Hij is een schilder in de marge van de grote kunstwereld, maar eist met recht zijn plaats op. "Klagers geen nood, pochers geen brood," zegt hij en gaat zijn eigen weg. En het liefst verzwijgt hij zijn lichamelijke handicap. Hij gaat open en bloot de strijd aan met de kijker. Hier spreekt een kunstenaar zonder beperkingen.
|