INHOUD BEEKMANS
CUBRA HOME

© 2021

Cees Weltevrede

&

Stichting Cultureel Brabant (CuBra)

 

Tilburg getekend - Alex Beekmans

Cees Weltevrede

in gesprek met

Alex Beekmans

 

 


Geboren wanneer, waar?

 

Ik ben geboren op 1 februari 1955, in Tilburg, als vierde van uiteindelijk een gezin met 8 kinderen. Mijn vader had een betonfabriek mijn moeder werkte in de textiel totdat ze trouwde en kinderen kreeg.

 

Was je als kind al tekenvaardig?

 

Ik was van jongs af aan al bezig met tekenen en creatief .Ieder wit stuk karton of papier, achterkanten van kalenders… werd gebruikt bij het tekenen.

 

Ben je autodidact?

 

Ik heb geen kunstacademie maar wel opleidingen gevolgd als bouwkundige opzichter en tekenaar, en daar heb ik mijn beroep van gemaakt. Op de middelbare school  heb ik een fijne tijd gehad waar Jan Asselbergs mijn tekenleraar was, mij uitdaagde en stimuleerde. Mijn streven om door te gaan naar de kunstacademie  in de begin jaren ‘70 werd door mijn ouders heel beslist afgeraden. Kunstenaars leefden van de lucht vonden zij en ik moest maar een echt vak leren.

Dus heb ik in mijn vrije tijd wel creatieve cursussen gevolgd. Onder andere op het Duvelhok bij  Ad Willemen die mij leerde etsen.

 

Waar heb je je talent vandaan?

 

Van mijn ouders, beiden waren creatief ieder op hun eigen manier

 

Opleiding?

 

HBS, Bouwkundig tekenaar/opzichter   

 

Exposities?

 

Ik heb geëxposeerd op de  Universiteit Tilburg, in de Opstandingskerk Tilburg en enkele tekeningen bij een expositie in de LocHal door Petra Robben

 

Geliefde thema’s, onderwerpen?

 

De pentekeningen betreffen vaak  Tilburg en omgeving. Er zijn voldoende pareltjes uit het verleden en heden om vast te leggen.  Maar ik maak ook tekeningen van dieren in pastelkrijt.

 

Voorkeur voor: pen, penseel, krijt… Waarom?

 

Ik ben gestart met potloodtekeningen, kroontjespen, buisjespennen, Soms pas ik met penseel een gewassen pentekentechniek toe. Ook werk ik met pastelkrijt kleurpotloden. Het zijn makkelijke materialen die je overal mee naar toe kunt nemen.

 

Gemiddelde tijd dat je aan een onderwerp werkt?

 

20 tot 50 uur bij een pentekening; 10 tot 20 uur bij een pastelkrijttekening.

 

Is er een relatie met fotografie? Of andere kunsten?

 

Bij de bouwkundige tekeningen maak ik meestal een hele serie foto’s, soms ook doe ik onderzoek bij het gemeente archief waarbij  oude ansichtkaarten worden bekeken om een gebouw goed te doorgronden.  Soms maak ik buitenshuis, fietsend en wandelend  foto’s die dan op een later moment van pas komen.

 

Wat is je ideaal op gebied van tekenkunst?

 

Ik maak de prenten zo dat iedereen uitgedaagd wordt om goed te kijken.  Een tekening moet op afstand direct herkenbaar zijn. Maar ook van dichtbij moeten allerlei  details zichtbaar zijn, daarin zitten de meeste herinneringen en verhalen.

Waar eindigt de realiteit en begint de fantasie?

 

Op mijn tekeningen zie je zelden lantaarns, verkeersborden staan. Mensen zullen die niet missen. Dat geldt natuurlijk niet voor een mooie oude gaslantaarn. Bij  sommige opdrachten teken ik een situatie uit het verleden. Daarvoor gebruik ik  soms details uit allerlei familie albums die veel informatie bevatten. De combinatie die dan tussen oud en huidig (nieuw) ontstaat, zorgt voor een authentieke prent waar de opdrachtgever en ikzelf genoegen aan beleven.

 

Maak je ook illustraties?

 

Mijn niet-bouwkundige prenten zijn vaak illustraties voor boekwerkjes en kaarten…

 

Voorliefde voor zwart-wit? Waarom?

 

Zwart-wit kent de grootste uitdaging. Tussen helemaal zwarte vlakken te tekenen en niets te tekenen in het witte vlak zijn er talloze mogelijkheden om structuren en middels arceringen nuanceringen weer te geven.

 

Maak je ook gelegenheidswerk?

 

De opdrachten die ik heb getekend zijn altijd gelegenheidswerken. Soms zitten daar bijzondere verhalen bij waarom men een tekening wil laten maken. Traditioneel teken ik jaarlijks een nieuwe kerst-wenskaart die we dan binnen de familie- en vriendenkring rondsturen.

 

Lukt elke tekening of zijn er soms obstakels?

 

Elke tekening is een  nieuwe uitdaging, Steeds moet ik zoeken naar lijnstructuren. Tegenwoordig is het gemakkelijk om af en toe een fotokopie te maken tijdens het tekenen en daarop een lijnstructuur te testen. Daarmee kan ik dan op de originele tekening verder.

 

Hoe maak je de keuze van je onderwerpen?

 

Bijhouden wat er overal gebeurt, mooie gebouwen en soms suggesties van mensen rondom mij. Bij de kerstkaarten staat nooit het onderwerp vermeld.  Elk jaar komen antwoorden welk gebouw of situatie op de tekening staat.  Vaak klopt zo’n  antwoord niet maar het  zorgt wel dat ik geattendeerd wordt op nog meer mooie gebouwen in de omgeving.

 

Welke kunstenaars zijn je grote voorbeelden?

 

Rembrandt als etser, Gravures uit de 17e en 18e eeuw met dorps en stadsgezichten. Peter Vos en ook Peter v Straaten. Escher met zijn tekeningen en linosneden. In Tilburg heb ik ook veel geleerd van Harrie Corvers die talloze tekeningen voor het gemeente archief heeft gemaakt.

 

Hoe zie je je toekomst als fijn-tekenaar?

 

Zo lang mogelijk door blijven gaan, zeker nu ik met pensioen ben. Met een fijn muziekje op de achtergrond is dit voor mij de ontspanning die voor mijzelf en mijn omgeving prenten oplevert om van te  genieten.

 

Waarom maak je eigenlijk deze bijzondere tekeningen?

 

Elke tekening die ik maakt is een gefilterde situatie van de werkelijkheid.  Geen verkeersborden, moderne lantaarnpalen  en auto’s die voor een gebouw geparkeerd worden. Ook TV-antennes die in de jaren 60 tot 90 van de vorige eeuw op alle daken stonden ontbreken tenzij ze doelbewust bijdragen aan de situatie.  Ik blijf streven naar het perfecte plaatje.