b

 

 

◄◄ terug naar andere gedichten en verhalen

Cees Weltevrede

Poëzie

 

 

 

 

 

 

 

vincent van gogh

10 gedichten bij een fiets- of wandelroute door Brabant

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

hoe groots waren ooit jouw vergezichten vincent

jouw in warme aardkleuren

blootgelegde akkers vol eerlijke schoonheid,

waartoe de kunst jou dagelijks riep…

 

maar die in later tijd bij nader inzien

 indringende kwaai landschappen werden

als tragisch decor-van-bestaan voor 

 de eenvoudige boerenmens van eertijds 

 

mensen die gekromd, gebogen en gebukt

wroetend in de aarde op zoek waren 

naar wat er nog aan leeftocht over was

in de armzalig brabantse grond

 

mensen die na zonsondergang klam in het zweet

en met zwaar hoofd huiswaarts keerden,
elkaar in weinig woorden toevertrouwend:

lieveheer het was weer èèrmoej troef vandaag

 

 

 2

 

 

het ging er jou niet om vincent  

dat jij op zekere dag je oude schoenen aan de

kant zette waarmee je mogelijk bedoelde dat

 je  levensloop ooit tot stilstand komen zou

 

het ging er ook niet om (denk ik) dat je ze

uit dankbaarheid vereeuwigde opdat niemand

vergeten zou hoe ze jou elke dag verder hadden

gebracht dan je voor mogelijk had gehouden

 

nee het ging er jou om dat die afgetrapte

aan de kant gezette schoenen

niet zo-maar-dode dingen waren maar dierbaar bezit

omdat ze in het verborgen een ziel meedroegen

 

en het ging er dus voor alles om dat dode dingen

met een ziel net zo goed als levende dingen

met een ziel het verdienden om door jou voor
eens-en-voor-altijd uitgebeeld te worden

 

 

3

 

 

 vincent als ik

het goed zie heb je

een leven lang

geprobeerd de mens

te ontdoen van

het overbodige

het onwaardige

en onwaarachtige

en te zoeken

naar het wezenlijke

 

en zo heb je

de naakte waarheid

een leven lang beleden

 en aanbeden als beeld

en idioom van jouw bestaan

 

ten koste van alles (dat wel)

ten koste van jezelf (dat ook)

 

 

4

 

 

ik vraag me af vincent

wat je hier wilde vastleggen…

was het gewoon iemand

 van de straat die je naar waarheid

en face op doek of paneel wilde krijgen

iemand waarvan je vond dat de kijker

haar hoe dan ook moest ontmoeten

al was het maar op jouw schilderij?

 

of was het veel meer de uitstraling

van haar gezicht als som der delen  

waarvan je vond dat alleen deze persoon

met dit gezicht daarop aanspraak kon maken

in wat ze meebracht aan uitdrukking:  

teleurstelling… armoede… verdriet…

eenzaamheid… pijn in de ziel… en noem maar op?

 

als je dat eerste bedoelde is het

schilderij prachtig gelukt misschien zelfs wel

werkelijk in haar hoedanigheid gelijkend

maar bedoelde je het laatste dan is dit schilderij

meer dan prachtig gelukt - geniaal zelfs want hier wordt

van aangezicht tot aangezicht iemand in haar volle

leven vastgelegd in de zwaarte van haar bestaan

zoals ze zich meende te moeten geven aan

een onbekende kunstschilder uit de buurt

ene vincent van gogh

 

 

5

 

 

 

vincent had het misschien ook gekund

dat jij bijvoorbeeld net als mondriaan

een nieuwe realiteit moest uitvinden om

met weinig veel te willen zeggen?

 

of dat je als monet die je zo bewonderde

om zijn zinderende landschappen

ons betoveringen wilde meegeven voor later

vol magie en metafysiek?

 

of meende je vincent dat je daarvoor

te diep in het brabantse geworteld was en

wilde je niet anders dan gewoon

de oude omgangstaal in nieuwe beelden

gieten tot magistraal werk?

 

een omgangstaal van vroeger vol menselijk

hunkeren naar schoonheid en oerkracht

maar ook een taal vol diepe poëzie

over een geschonden wereld op kijkafstand

 

 

6

 

 

ooit ontstegen aan de hollandse klei

om daana doortrokken van joy de vivre

en eigenzinnigheid te geloven

in het wonder van het zuidelijke licht

 

ooit ontketend dat goddelijk mysterie

tot een helend drama waarmee

je geloofde profetisch te zullen

eindigen in je nadagen

 

wat zo zwaar in aardtonen begon

werd op het laatst een hemelse

muziek van licht en kleur

vol vuur ontsproten aan het franse land…

zo mystiek om waanzinnig van te worden

 

en helaas zo verging het je ook:

onder die zon, jouw laaiende zon

moest je tenslotte zaaiend

zonder te oogsten ten onder gaan

 

 

7

 

 

 hoe  kon op het laatst

het zacht walmend blauw jou

sluw besluipen en

het vuur uit je ogen doven?

 

hoe kon de hemel vervallen

tot een kwaadaardig duister

en jou de verkeerde weg

wijzen naar een finale dood?

 

en waarom was hij er niet

die vleugelend over leven en dood

altijd verlossend tot jou sprak

zodat je gerust het koren in kon gaan?

 

en welke woorden waren het

die jij sprak terwijl

je wankelde en viel in jouw heilig huis

van aarde, water, lucht en niets dan vuur

 

 

8

 

 

 

 

het korenveld… je kon er links langsheen

maar daar was je al voorbij vincent

 

je kon ook langs de andere kant

maar daar kwam je niet meer aan toe

 

je koos voor het dichtbij-zijnde 

 middenpad er dwars doorheen

 

met aan weerszij gouden oogstlandschappen

en een begin van fluisterende harmonie

 

ware het niet dat allengs alles overvleugelend

een schrijnend lied van requiem klonk 

 

de zon was er nergens te bekennen

dreigende wolken waren er wel en overal

 

en behalve jou was niemand daar

die jou vanuit de verte zou toewuiven

 

jouw naam roepend want je was

daar alleen om alleen te willen zijn

 

 

9

 

 

Vincent…

zullen we zeggen dat

de kromgevlochten boomwortels

als armen met gebalde vuisten

ervan getuigden hoe jij als strijdbaar mens

in het leven stond ?

 

en zullen we ook zeggen dat de

jonge loten her en der omhoogschietend

jouw levenslang verlangen was naar

het eeuwig goddelijke

waarover je het zo vaak had?

 

en zullen we dan ook maar zeggen

dat er met dit laatste meesterwerk

-boomwortels-

 andere tijden zouden aanbreken

tijden bij wijze van spreken

 in een andere taal?

 

een nieuwe abstracte vormentaal

door jou als novum ingezet

 

wat jij op het laatst aanging

en wat daarna met kandinsky c.s. beginnen zou

kon toch niet anders dan jouw

ongekend meesterschap voor altijd  bevestigen!

 

 

 

10

 

 

 

achteraf  gedacht vincent…

de route die jij ging in de kunst

hoe verliep die in concreto

ik bedoel: hoe werd die naderhand

door kenners in kaart gebracht…?

 

 je nabestaanden (wij dus) 

dachten het te weten

maar ach… geloof ons niet

 

we spraken over jou als die

romanticus die zich na realist

via naturalist over impressionist

tot luminist ontwikkelde

en daarna na afloop dus

tot expressionist gekroond werd…!

 

het kon niet op met al die -ismen

ach ja laat ons maar

de met zichzelf  

ingenomen beterweters die we zijn

 

zo vrolijk werd jij er trouwens niet van

maar eerlijk gezegd denk ik dat je er

als je het geweten had

misschien toch luid om had moeten lachen

 

omdat jij de enige was  

die daadwerkelijk bij benadering

wist wie en wat je was

 

namelijk: die eenvoudige jongen van

van gogh uit brabant

die altijd beweerde dat zijn kunst

maar studie was

 

vincent…

had je dan iets nog groters in zin…

 

 

 

 

 

 

kees weltevrede, riel

c.weltevrede@home.nl