INHOUD DIVERSE AUTEURS
CUBRA HOME
Heemkundig werk op CuBra
Heemkunde Tilburg Pierre van Beek
Heemkunde Tilburg Lambert de Wijs
Heemkunde Tilburg A.J.A.C. van Delft

Deze rubriek wordt geredigeerd door Ben van de Pol

Copyright 2013 van deze digitale presentatie en ontsluiting: Stichting Cultureel Brabant - CuBra & Ben van de Pol

 

Diverse auteurs - Verspreide publicaties

 

Nieuwe Tilburgsche Courant - maandag 14 oktober 1940

 

 

"Het halve zolen-lijntje"

 

Gouden jubileum in de Langstraat van een spoorlijn, die veel is gesmaad, maar nu goede diensten bewijst.

 

 

Volgende week, om precies te zijn op Dinsdag 15 October, zal het vijftig jaar geleden zijn, dat de spoorlijn door de Langstraat, van Lage Zwaluwe naar Den Bosch, in gebruik werd genomen. Gedeelten van het lijntje zijn ouder. Van Lage Zwaluwe naar het centrum der schoenindustrie Waalwijk kon men reeds in 1886 per spoor reizen. Later werd de lijn doorgetrokken tot Vlijmen en in 1890 reed de eerste trein naar Den Bosch. Het lijntje in zijn geheel evenwel viert zijn gouden jubileum. Het is met dezen gouden jubilaris als met zoovele andere: het oordeel over zijn verdiensten is zeer uiteenloopend. Vast staat echter, dat het lijntje lange jaren in een groote behoefte heeft voorzien, dat het de laatste jaren nog zeer velen goede diensten heeft bewezen en dat het in den allerjongsten tijd - we spreken nu van de laatste maanden - nog van zeer veel nut is geweest.

Toen het lijntje in 1890 geopend werd, was het personenvervoer door de Langstraat zeer druk en nam in de volgende jaren nog toe. Bloeiende industrieën, de schoenfabrieken van Waalwijk en Kaatsheuvel, de lederfabrieken aldaar, de mandenindustrie van Vlijmen, de hooiperserijen en griendcultuur in de Beneden Langstraat, maakten voor het goederentransport een goede spoorwegverbinding onmisbaar. In latere jaren werd het vervoer zoowel van goederen als van personen uiteraard veel minder. Wat men eerst had toegejuicht, werd nu bespot en waar men vroeger zoo blij mee was geweest, werd nu gemeden. Smalend werd er gesproken van het "schoenmakerslijntje" en van het "halve zolen-lijntje". Moest iemand van Den Bosch naar Rotterdam, dan ging hij liever over Utrecht of Breda dan door de Langstraat, wat vroeger toch de aangewezen route was. Het lijntje werd hoe langer hoe minder rendabel. Dit kwam natuurlijk ook tot uiting in het materieel, dat op dit traject werd gebruikt en voor iemand, die aan diesel- en electrische treinen gewend was, was het reizen door de Langstraat dan ook geen genoegen. Herhaaldelijk zijn er stemmen opgegaan om het lijntje maar helemaal op te heffen en er een snelverkeersweg voor in de plaats te brengen.

Deze plannen hebben nooit doorgang gevonden. Deze behoudensgezinden hebben gelijk gekregen. Zooals gezegd heeft het lijntje de laatste maanden zeer goede diensten gedaan en in dit benzinelooze tijdperk is het plotseling weer van zeer veel nut geworden ook voor het reizigersvervoer. Het "halve zolen-lijntje" viert zijn gouden jubileum met eere.