INHOUD DIVERSE AUTEURS
CUBRA HOME
Heemkundig werk op CuBra
Heemkunde Tilburg Pierre van Beek
Heemkunde Tilburg Lambert de Wijs
Heemkunde Tilburg A.J.A.C. van Delft

Deze rubriek wordt geredigeerd door Ben van de Pol

Copyright 2013 van deze digitale presentatie en ontsluiting: Stichting Cultureel Brabant - CuBra & Ben van de Pol

 

Diverse auteurs - Verspreide publicaties

 

Nieuwe Tilburgsche Courant - donderdag 9 januari 1941

 

 

De Ley scheepvaartkanaal!

 

Plannen van 100 jaar geleden

 

 

De Ley! Als ik van "de Laai" hoor spreken, dan schiet me altijd te binnen, dat wonderlijk schoone gedichtje van Guido Gezelle, die te Rousselaere 'n riviertje van denzelfden naam door de Vlaamsche gouden landouwen zag stroomen, en waarin de vlassers hun producten "rootten". Nu nog, omdat de kwaliteit van het water er zoo uitermate geschikt voor is. Klaar en blank, in tegenstelling met onze "modderrivier"! Hoe zingt Gezelle?

 

     O LEYE LIEF!

     …… o Leysche boorden,

     als 't zomer is ……

     dan zal ik weêr mijn hert vermeiden

     langs uw' gegroende en stille weiden

     en in uw' grond hun beeld zien staan.

 

En dan komt me plots voor den geest de miserie, dat onze Leye het "vuilwatervraagstuk" voor Tilburg heeft opgeroepen. Waaraan vroegere "regenten"-geslachten - direct bij de vervuiling zelf betrokken! - zich niemendal stoorden en dat ons thans jaarlijks tienduizenden kost! Natuurlijk totdat de Raad een definitieve oplossing heeft gevonden. In welke richting men, ten koste van tonnen, intusschen al meer dan 20 jaren ernstig werkzaam is. De "steen der wijzen" is echter ook ter zake van dit probleem nog niet gevonden!

Eilacie, waarom is dan ook het plan niet doorgegaan, dat ingenieurs van den Waterstaat blijkbaar een eeuw geleden al hebben gesmeed? In het Gemeenteverslag van 1841 lezen we toch, dat gezegde ingenieurs een onderzoek hebben ingesteld voor den loop van de Ley, om te kunnen geraken tot den aanleg van "een kanaal of scheepvaart" van Tilburg naar 's-Bosch. Waarbij de stadssecretaris nog opmerkte, dat het beginpunt dan liever moest gelegd worden bij 's-Gravenmoer, opdat deze "stede"(!) er geen schade van zou ondervinden. Het "Kanaal" zelve werd overigens vooral voor de "fabryken" van groot nut en voordeel geacht! In dien spoorwegloozen "trekschuitentijd" misschien wel mogelijk! Thans zijn onze industrieën meer met motorvervoer op den weg geriefd. Hoe het zij: indien een eeuw geleden de Ley een "kanaal" was geworden, zouden we nu niet zooveel leed meer beleven aan onze "Voorste stroom"!...