©

Tekst & foto's Donata van de Ven

&

Stichting Cubra

 

Voor de website van Aron Raams KLIK HIER

 

Voor nieuws over de CD Unspoken van Aron Raams KLIK HIER

Donata van de Ven

een muzikale ontmoeting met

Aron Raams

een harde klank raakt je
e
en zachte veel dieper

éénklank ontstaat pas
als klanken vermengen
samengaan

warme klanken
tonen
vinden elkaar

in een compositie
die klopt

Youssi Raams 2001. Zij is de zus van Aron.

Wat mij betreft is wat in dit gedicht staat precies waar het om draait. Harde klanken kunnen heel mooi zijn, en nuttig. Iedereen kan wel een muziekstuk bedenken wat hij het liefst keihard draait. Het maakt iets bij je los of doet je denken aan lang vervlogen tijden. Maar laten we eerlijk zijn, je kunt er ook niet omheen, je moét er wel naar luisteren. Het is veel moeilijker om een zachte klank zo te spelen dat je als muzikant de aandacht van de luisteraar vasthoudt en hem ermee kunt beroeren, ontroeren. Dat gebeurt niet zomaar. Dat begint bij de muzikant. Bij zijn gevoel, zijn passie. En zijn vermogen om dat om te zetten in een melodie. Muziek is iets heel subjectiefs. Wat wij mooi vinden is heel persoonlijk. Daar zal het in deze "ontmoeting" ook niet over gaan. Maar wat is dat nou, dat gevoel, die passie. Waar komen die vandaan?

Aron Raams komt uit een muzikaal nest. Daar werd ook de kiem gelegd voor zijn muzikaliteit. Op zijn 6e begon hij met gitaarspelen en zijn vader bracht hem de beginselen van de blues en rock en roll bij. Met name de blues werd helemaal zijn ding. Ook de 2 broers van Aron maken muziek en het is dan ook regelmatig een muzikaal vertoeven in huize Raams. Oosterhout. Waar ook zijn moeder is begraven. Zij stierf in 2003 aan longkanker, vlak voor Aron’s eindexamen aan het conservatorium. Hij was toen 23 jaar en nam het besluit zijn examen toch door te laten gaan. Zelf zegt hij daarover "Ik weet natuurlijk niet hoe het gelopen zou zijn als mijn moeder nog geleefd had, maar ondanks het verdriet ging het examen eigenlijk toch heel goed, ik was relaxter, en maakte me niet zo druk meer over van alles en nog wat. Het gaf me de kans om te relativeren. Meer van hier sta ik nu; en dit is wat ik momenteel in mijn vingers heb."

Al voor zijn studie aan het conservatorium in Tilburg begon zich bij Aron de interesse voor de jazz te ontwikkelen. In zijn fusion band Mr. Groove’s Playground ontstond al een samensmelting tussen blues en jazz. Tijdens zijn studie werd de liefde voor de jazz alleen maar sterker. Hij stopte geleidelijk met de blues en popbandjes om zich volledig op de jazz te storten. Want alhoewel hij zich toch helemaal thuis voelt in de blues, is jazz in zijn ogen toch breder. Op het conservatorium leerde hij, zoals hij zelf zegt, ook de "wetten van de jazz" kennen. Tja (je voelt hem natuurlijk al aankomen) wat zijn in hemelsnaam de wetten van de jazz?

Het blijkt eerder een soort statement te zijn, maar Aron verwoordt het met een uitspraak van een collega muzikant;"Jazz is het op en neer wandelen op de chromatische ladder, en als je een mooie noot tegenkomt, even blijven hangen. Dit is uiteraard met een knipoog bedoeld, maar er zit absoluut een kern van waarheid in. Muzikanten zijn steeds meer op zoek naar een nieuwe, eigen sound en komen ook met eigen theorietjes en trucjes. Het voornaamste is dat het goed klinkt. Er was immers eerst muziek, toen kwamen pas de regeltjes; jazz is zo moeilijk als je het zelf maakt…"

In het algemeen kun je het zo stellen; de invloeden van de grootmeesters uit de jazz zijn nog steeds terug te vinden en ieder heeft zo zijn helden, maar de muzikale virtuoos geeft daar een geheel persoonlijk tintje aan en zoekt van daaruit zijn eigen weg. Er vormt zich een eigen stijl die hij vervolgens uitbouwt tot iets geheel nieuws waaraan iedereen hem kan herkennen, en dat wordt dan weer bestudeerd door anderen. Dit hele proces maakt de muzikant uniek.

Als je naar de nummers van Aron luistert, hoor je direct dat hij al een eigen stijl heeft.

Toch noemt hij zichzelf een chaoot van het eerste uur." Vaak wil ik veel te veel doen, langzaam kom ik nu achter de kunst van het weglaten, less is more! Vaak overdonder ik de mensen ook met teveel nootjes, te veel riedeltjes. Je raakt mensen meer met eenvoudigere melodielijnen".

Een mooi voorbeeld hiervan is het nummer "Unspoken" dat hij schreef tijdens het ziekteproces van zijn moeder. Toen ik de instrumentale versie hoorde tijdens een optreden, raakte het me meteen recht in het hart. De ingetogenheid en bijna serene uitstraling van Aron verried dat er iets speciaals was met dit nummer. Op zijn cd komt ook een vervolg op "Unspoken" dat gezongen wordt door Kaz Lux, die ook de tekst schreef.

"Met wie je samenspeelt is heel belangrijk. Niet met iedereen kun je precies muzikaal uitdrukken wat je bedoelt, of kun je het verhaal vertellen wat je wilt vertellen. Dat is een kwestie van aanvoelen. Elkaar aanvullen en de ruimte geven op het juiste moment. Pas dan ontstaat er een eenheid en krijg ik echt een kick".

Aron is (terecht) heel erg trots op de muzikanten die hem omringen op zijn eerste cd, Jeroen van Vliet (piano), Eric van der Westen (bas) en Thorsten Grau (drums). Deze cd zal op 8 april worden opgenomen, en is zoals hij zelf zegt; het einde van een hoofdstuk en misschien wel het begin van een nieuw verhaal! Zijn eigen kwartet. Het is een droom, die nu gaat uitkomen. Omdat het hele jazz verhaal nog redelijk nieuw voor hem is blijft hij hierin nog voorzichtig, een beetje onzeker bijna.


Jeroen van Vliet

Hij werd eerder beschreven als een echte alleskunner. Dat klopt wel want of het nou pop, funk, blues of jazz is, hij speelt het allemaal.

"Wat ik wil is een goede combinatie maken van blues en jazz. Pop is leuk maar daarin is het totaalplaatje toch veel belangrijker dan wat je als individuele artiest werkelijk kunt. In de jazz is dat anders. Hiervoor komen mensen speciaal naar jou luisteren en ben je ook heel erg benieuwd naar de reactie van het publiek en natuurlijk naar de kritiek. Jazz is toch een muziekstijl met veel meer mogelijkheden en dat is voor mij een enorme uitdaging. Daar ben ik ook wel aan toe. Ik besloot te stoppen met al het andere waar ik mee bezig was en me volledig op de jazz te storten, de uitdaging aan te gaan. Maar ik speel nog steeds graag funk en natuurlijk de blues, daarin kan ik echt uit mijn dak gaan. Dat is een beetje thuiskomen.

Gitaarspelen is voor mij iets heel vanzelfsprekends, net zoiets als de kleur van mijn ogen, of mijn haar. Ik zou ook niet weten wat ik anders zou moeten doen. Het is een eindeloze tocht, maar blijft voor mezelf interessant en groeit met me mee. Het hoort bij me. Ik kan me bij wijze van spreken ook niet herinneren dat ik die gitaar niet in mijn handen had. Het is echt een onderdeel van me en dat verklaart ook wel een beetje die passie. Maar om die passie nou te omschrijven…. De gitaar is alles voor mij. Als ik die niet meer heb kun je me afschrijven. Dat van mij afpakken is voor mij hetzelfde als mijn hand afhakken".

Het is even stil als hij een slok neemt van zijn glas wijn, dan gaat hij verder…..

"Ik kan onderbuikkriebels krijgen van een lekkere simpele groove waarin bijna niets gebeurt. Je kunt het een beetje vergelijken met de eerste kriebels van verliefdheid. Iets anders is het als ik een sferisch stukje speel. Dan doe ik mijn ogen dicht en duik ik in mijn herinneringen, wat speelt er op dit moment, en dat probeer ik er dan uit te laten komen. Maar ook niet altijd. Dat is iedere keer verschillend. Het is heel erg afhankelijk van welke stijl, en met wie ik samenspeel. Ik luister graag naar de muzikanten waarmee ik op de planken sta en wacht tot ik opgeslurpt word door hun muziek, dan begin ik te spelen en hang ik mezelf in hun klanken. Soms komt ook een beetje het ADHD gevoel in me naar boven, bv. als ik de blues speel of fusion. Dan kan ik helemaal uit mijn dak gaan op één noot en wil ik gewoon herrie, energie maken. Ja dat zou je kunnen vergelijken met geiligheid. De diepere, gevoelige muziek met verliefdheid of liefde".

Naast het hele podiumgebeuren geeft Aron met plezier les aan de H19 te Oosterhout (Centrum voor de Kunsten), 3 dagen in de week. Een stukje zekerheid wat inkomen betreft natuurlijk, maar ook een welkome aanvulling op de uitdaging die het podium biedt. Als zijn leerlingen met het gevoel naar huis gaan dat ze lekker hebben gespeeld, is zijn doel bereikt. " Naast de onontbeerlijke theorie en techniek die je ze meegeeft, is het vooral belangrijk dat ze plezier hebben in het muziekmaken. Natuurlijk zijn er leerlingen die er qua talent of aanleg uitspringen. Dat maakt het leuk. Leerlingen die al een eigen stijl hebben, of bij wie je, als je je ogen dicht doet, bijna bv. Stevie Ray Vaughan zelf hoort spelen".

Het zal niemand verbazen dat deze bescheiden, optimistische man met vertrouwen de toekomst tegemoet ziet. Hij hoeft niet zo nodig op de voorgrond te staan en is tevreden als hij een plek heeft tussen de muzikanten waar hij respect voor heeft. Hij doet gewoon waar hij goed in is, en wat hij het liefste doet! Gitaarspelen. Zijn passie.

En zoals iemand laatst tegen me zei;"muziek maken is passie" punt

Aron is een gitarist die de gave heeft om ons te raken met een melodie.

Hij is net als jij en ik op zoek naar iets wat mooi is, wat ons gelukkig kan maken, al is het maar voor even……