Wat mij betreft is wat in dit gedicht staat
precies waar het om draait. Harde klanken kunnen heel mooi zijn,
en nuttig. Iedereen kan wel een muziekstuk bedenken wat hij het
liefst keihard draait. Het maakt iets bij je los of doet je denken
aan lang vervlogen tijden. Maar laten we eerlijk zijn, je kunt er
ook niet omheen, je moét er wel naar luisteren. Het is veel
moeilijker om een zachte klank zo te spelen dat je als muzikant de
aandacht van de luisteraar vasthoudt en hem ermee kunt beroeren,
ontroeren. Dat gebeurt niet zomaar. Dat begint bij de muzikant.
Bij zijn gevoel, zijn passie. En zijn vermogen om dat om te zetten
in een melodie. Muziek is iets heel subjectiefs. Wat wij mooi
vinden is heel persoonlijk. Daar zal het in deze
"ontmoeting" ook niet over gaan. Maar wat is dat nou,
dat gevoel, die passie. Waar komen die vandaan?

Aron Raams komt uit
een muzikaal nest. Daar werd ook de kiem gelegd voor zijn
muzikaliteit. Op zijn 6e begon hij met gitaarspelen en
zijn vader bracht hem de beginselen van de blues en rock en roll
bij. Met name de blues werd helemaal zijn ding. Ook de 2 broers
van Aron maken muziek en het is dan ook regelmatig een muzikaal
vertoeven in huize Raams. Oosterhout. Waar ook zijn moeder is
begraven. Zij stierf in 2003 aan longkanker, vlak voor Aron’s
eindexamen aan het conservatorium. Hij was toen 23 jaar en nam het
besluit zijn examen toch door te laten gaan. Zelf zegt hij
daarover "Ik weet natuurlijk niet hoe het gelopen zou zijn
als mijn moeder nog geleefd had, maar ondanks het verdriet ging
het examen eigenlijk toch heel goed, ik was relaxter, en maakte me
niet zo druk meer over van alles en nog wat. Het gaf me de kans om
te relativeren. Meer van hier sta ik nu; en dit is wat ik
momenteel in mijn vingers heb."
Al voor zijn studie aan het conservatorium in
Tilburg begon zich bij Aron de interesse voor de jazz te
ontwikkelen. In zijn fusion band Mr. Groove’s Playground
ontstond al een samensmelting tussen blues en jazz. Tijdens zijn
studie werd de liefde voor de jazz alleen maar sterker. Hij stopte
geleidelijk met de blues en popbandjes om zich volledig op de jazz
te storten. Want alhoewel hij zich toch helemaal thuis voelt in de
blues, is jazz in zijn ogen toch breder. Op het conservatorium
leerde hij, zoals hij zelf zegt, ook de "wetten van de
jazz" kennen. Tja (je voelt hem natuurlijk al aankomen) wat
zijn in hemelsnaam de wetten van de jazz?
Het blijkt eerder een soort statement te zijn,
maar Aron verwoordt het met een uitspraak van een collega
muzikant;"Jazz is het op en neer wandelen op de chromatische
ladder, en als je een mooie noot tegenkomt, even blijven hangen.
Dit is uiteraard met een knipoog bedoeld, maar er zit absoluut een
kern van waarheid in. Muzikanten zijn steeds meer op zoek naar een
nieuwe, eigen sound en komen ook met eigen theorietjes en trucjes.
Het voornaamste is dat het goed klinkt. Er was immers eerst
muziek, toen kwamen pas de regeltjes; jazz is zo moeilijk als je
het zelf maakt…"
In het algemeen kun je het zo stellen; de
invloeden van
de grootmeesters uit de jazz zijn nog steeds terug te vinden en
ieder heeft zo zijn helden, maar de muzikale virtuoos geeft daar
een geheel persoonlijk tintje aan en zoekt van daaruit zijn eigen
weg. Er vormt zich een eigen stijl die hij vervolgens uitbouwt tot
iets geheel nieuws waaraan iedereen hem kan herkennen, en dat
wordt dan weer bestudeerd door anderen. Dit hele proces maakt de
muzikant uniek.

Als je naar de nummers van Aron luistert, hoor je
direct dat hij al een eigen stijl heeft.
Toch noemt hij zichzelf een chaoot van het eerste
uur." Vaak wil ik veel te veel doen, langzaam kom ik nu
achter de kunst van het weglaten, less is more! Vaak overdonder ik
de mensen ook met teveel nootjes, te veel riedeltjes. Je raakt
mensen meer met eenvoudigere melodielijnen".
Een mooi voorbeeld hiervan is het nummer "Unspoken"
dat hij schreef tijdens het ziekteproces van zijn moeder. Toen ik
de instrumentale versie hoorde tijdens een optreden, raakte het me
meteen recht in het hart. De ingetogenheid en bijna serene
uitstraling van Aron verried dat er iets speciaals was met dit
nummer. Op zijn cd komt ook een vervolg op "Unspoken"
dat gezongen wordt door Kaz Lux, die ook de tekst schreef.
"Met wie je samenspeelt is heel belangrijk.
Niet met iedereen kun je precies muzikaal uitdrukken wat je
bedoelt, of kun je het verhaal vertellen wat je wilt vertellen.
Dat is een kwestie van aanvoelen. Elkaar aanvullen en de ruimte
geven op het juiste moment. Pas dan ontstaat er een eenheid en
krijg ik echt een kick".
Aron is (terecht) heel erg trots op de muzikanten
die hem omringen op zijn eerste cd, Jeroen van Vliet (piano), Eric
van der Westen (bas) en Thorsten Grau (drums). Deze cd zal op 8
april worden opgenomen, en is zoals hij zelf zegt; het einde van
een hoofdstuk en misschien wel het begin van een nieuw verhaal!
Zijn eigen kwartet. Het is een droom, die nu gaat uitkomen. Omdat
het hele jazz verhaal nog redelijk nieuw voor hem is blijft hij
hierin nog voorzichtig, een beetje onzeker bijna.

Jeroen van Vliet
Hij werd eerder beschreven als een echte
alleskunner. Dat klopt wel want of het nou pop, funk, blues of
jazz is, hij speelt het allemaal.
"Wat ik wil is een goede combinatie maken van
blues en jazz. Pop is leuk maar daarin is het totaalplaatje toch
veel belangrijker dan wat je als individuele artiest werkelijk
kunt. In de jazz is dat anders. Hiervoor komen mensen speciaal
naar jou luisteren en ben je ook heel erg benieuwd naar de reactie
van het publiek en natuurlijk naar de kritiek. Jazz is toch een
muziekstijl met veel meer mogelijkheden en dat is voor mij een
enorme uitdaging. Daar ben ik ook wel aan toe. Ik besloot te
stoppen met al het andere waar ik mee bezig was en me volledig op
de jazz te storten, de uitdaging aan te gaan. Maar ik speel nog
steeds graag funk en natuurlijk de blues, daarin kan ik echt uit
mijn dak gaan. Dat is een beetje thuiskomen.

Gitaarspelen is voor mij iets heel
vanzelfsprekends, net zoiets als de kleur van mijn ogen, of mijn
haar. Ik zou ook niet weten wat ik anders zou moeten doen. Het is
een eindeloze tocht, maar blijft voor mezelf interessant en groeit
met me mee. Het hoort bij me. Ik kan me bij wijze van spreken ook
niet herinneren dat ik die gitaar niet in mijn handen had. Het is
echt een onderdeel van me en dat verklaart ook wel een beetje die
passie. Maar om die passie nou te omschrijven…. De gitaar is
alles voor mij. Als ik die niet meer heb kun je me afschrijven.
Dat van mij afpakken is voor mij hetzelfde als mijn hand
afhakken".

Het is even stil als hij een slok neemt van zijn
glas wijn, dan gaat hij verder…..
"Ik kan onderbuikkriebels krijgen van een
lekkere simpele groove waarin bijna niets gebeurt. Je kunt het een
beetje vergelijken met de eerste kriebels van verliefdheid. Iets
anders is het als ik een sferisch stukje speel. Dan doe ik mijn
ogen dicht en duik ik in mijn herinneringen, wat speelt er op dit
moment, en dat probeer ik er dan uit te laten komen. Maar ook niet
altijd. Dat is iedere keer verschillend. Het is heel erg
afhankelijk van welke stijl, en met wie ik samenspeel. Ik luister
graag naar de muzikanten waarmee ik op de planken sta en wacht tot
ik opgeslurpt word door hun muziek, dan begin ik te spelen en hang
ik mezelf in hun klanken. Soms komt ook een beetje het ADHD gevoel
in me naar boven, bv. als ik de blues speel of fusion. Dan kan ik
helemaal uit mijn dak gaan op één noot en wil ik gewoon herrie,
energie maken. Ja dat zou je kunnen vergelijken met geiligheid. De
diepere, gevoelige muziek met verliefdheid of liefde".
Naast het hele podiumgebeuren geeft Aron met
plezier les aan de H19 te Oosterhout (Centrum voor de Kunsten), 3
dagen in de week. Een stukje zekerheid wat inkomen betreft
natuurlijk, maar ook een welkome aanvulling op de uitdaging die
het podium biedt. Als zijn leerlingen met het gevoel naar huis
gaan dat ze lekker hebben gespeeld, is zijn doel bereikt. "
Naast de onontbeerlijke theorie en techniek die je ze meegeeft, is
het vooral belangrijk dat ze plezier hebben in het muziekmaken.
Natuurlijk zijn er leerlingen die er qua talent of aanleg
uitspringen. Dat maakt het leuk. Leerlingen die al een eigen stijl
hebben, of bij wie je, als je je ogen dicht doet, bijna bv. Stevie
Ray Vaughan zelf hoort spelen".




Het zal niemand verbazen dat deze bescheiden,
optimistische man met vertrouwen de toekomst tegemoet ziet. Hij
hoeft niet zo nodig op de voorgrond te staan en is tevreden als
hij een plek heeft tussen de muzikanten waar hij respect voor
heeft. Hij doet gewoon waar hij goed in is, en wat hij het liefste
doet! Gitaarspelen. Zijn passie.
En zoals iemand laatst tegen me zei;"muziek
maken is passie" punt
Aron is een gitarist die de gave heeft om ons te
raken met een melodie.
Hij is net als jij en ik op zoek naar iets wat
mooi is, wat ons gelukkig kan maken, al is het maar voor even……

|