Eric
van der Westen werd op 29 augustus 1963 geboren in het
Zeeuwse Zierikzee, en kwam op 2- jarige leeftijd met zijn ouders
en 3 broers naar Tilburg. Naar zijn eigen zeggen was zijn familie
volkomen onmuzikaal. Zijn interesse voor muziek ontstond toen hij
op 9- jarige leeftijd op de radio het nummer Smoke on the Water van
Deep Purple hoorde. Hiervan was hij dusdanig onder de indruk dat
het hem niet meer losliet.
Wat begon met een
gitaar is uiteindelijk een contrabas geworden. Wat begon met
repeteren op een zolderkamertje is uitgegroeid tot een levensdoel.
Deze Ontmoeting gaat
over een wereldmuzikant, componist en Brabander in hart en nieren.
 
Tijdens mijn gesprek
met Eric wordt al snel duidelijk dat je deze man niet alleen
muzikant mag noemen. Zijn vriendelijke enigszins rebelse blik
verraadt dat hij iemand is die stevig in het leven staat en daar
ook een uitgesproken mening over heeft. Maar wel met een verhaal,
zijn eigen verhaal dat hij vormgeeft in zijn projecten.
Ondanks het feit dat
muziek maken het liefste is wat hij doet, is hij wars van de
burgerlijke `hokjesmentaliteit` en mag de commercie nooit ten
koste gaan van zijn creativiteit.
"Ik kreeg ooit
een aanbod om voor veel geld ergens vast te komen spelen. Ik zou
het wel willen hoor, maar dat trek ik echt niet. Dan loop ik in
no-time met een fles Jack Daniels in mijn binnenzak. Mensen komen
vaak op een creatief dood spoor als ze succes hebben. Iemand die
zijn trucje tot in de puntjes beheerst, kan na verloop van tijd
niets anders meer dan dat trucje. Dat risico bestaat als je niet
blijft vernieuwen".
Zij
zag me aankomen met mijn lange haar en lange leren jas en zei;
"Daar heb je er weer zo een die zo nodig moet
gitaarspelen!"
Eric doorliep de HAVO
op zijn "boerenfluitjes". Hij begon met de studie
Psychologie maar omdat school en studeren hem totaal niet boeiden
hield hij dat niet lang vol. Hij wilde muziek maken en belandde op
het Conservatorium. In Tilburg werd hij met zijn lange haar en
lange leren jas, door de toenmalige directrice tijdens een open
dag, niet met open armen ontvangen. Uiteindelijk kwam hij terecht
in Amsterdam. Speelde hij voorheen elektrisch basgitaar, hier
stapte hij over op de contrabas en kwam hij voor het eerst in
contact met Jazz.
Voor hij naar het
Conservatorium van Amsterdam ging kreeg hij les van Steve Clover,
die hij nog steeds een heel warm hart toedraagt. "Steve was
erg sterk in het bijbrengen van de liefde voor de muziek. Hij
begreep ook hoe moeilijk het was om vanuit het Wandelbos in
Tilburg naar die grote stad te komen en Jazz te willen spelen. Hij
leerde me verantwoordelijkheid te nemen voor wat ik wilde doen, en
daar ook naar te handelen. Als je iets doet moet je het ook goed
doen!"

Waarom de contrabas?
"De bas is de kern van het ensemble, hij bepaalt altijd alle
harmonie. De lage klanken vond ik altijd al heel erg gaaf maar ook
dat je stem geleidelijk overloopt in het geluid van de bas. Als
bassist zit je altijd in de kern van de muziek, tenminste zoals ik
speel, en je zorgt ervoor dat anderen beter gaan klinken. Je
versterkt als het ware het totale geluid van de groep. Toch voel
ik me geen begeleider. Ik voel me meer dirigent. De mensen willen
graag horen hoe emotioneel je kunt zijn op dat instrument, omdat
ze dat zelf ambiëren. Maar dat is voor mij vanzelfsprekend, dat
is een onderdeel van wie ik ben. Ik probeer lyrisch te spelen
zonder dat het té mooi is. Dan zit er geen kracht meer in.
"In donkere
tijden, toen ik vaak niet eens een plek had om te wonen, was mijn
bas alles wat ik had. Toch was ik daar volkomen gelukkig mee. Die
bas, die overigens een vreselijk zwaar instrument is om te
bespelen, voegt iets mystieks toe. Dat kan iemand anders niet zo
goed begrijpen. Ik haat het ding af en toe, maar ik kan absoluut
niet zonder".
De bas waar Eric
altijd op speelt is een Père Pillement uit 1830. Hij kocht hem in
België bij Luthier
Phillippe van Geffel die hem weggehaald had bij het Bruggens
symfonieorkest.

Eric heeft 10 jaar les
gegeven op het conservatorium in Tilburg (1991-2001). Hij doceerde
bas en ensemblespel. "Ik heb het altijd met plezier gedaan.
Een van de redenen waarom ik besloot ermee te stoppen was omdat er
geen kwalitatieve progressie zat in die opleiding. De leerlingen
werden niet goed klaargestoomd voor het vak en de mentaliteit was
veel te relaxed. Daardoor was het niveau ook niet zo hoog.
Leerlingen die echt goed waren hielden het na een jaar al voor
gezien. Toen ik destijds,
direct na mijn afstuderen aan het Sweelinck Conservatorium,
gevraagd werd les te komen geven, vond ik dat ik daar eigenlijk
nog niet capabel genoeg voor was omdat ik zelf nog te veel in
ontwikkeling was".
Ik
speel alleen nog met topmuzikanten
Inmiddels heeft hij
een behoorlijke staat van dienst in de Jazz en de experimentele
muziek bereikt, en speelt hij alleen nog met topmuzikanten.
"Die keus heb ik jaren geleden al gemaakt; als ik muziek wil
maken moet ik dat met ziel en zaligheid kunnen doen en dat doe ik
alleen met de mensen waarmee ik het geweldig vind om samen te
spelen. In principe kan ik met elke muzikant spelen die
"ballen" heeft, of dat nou klassiek, punk of jazz is.
Vooral dat
experimentele is heel erg belangrijk voor Eric omdat daarin zijn
muzikale identiteit het best tot uiting komt en hij het verhaal
kwijt kan dat hij wil vertellen. Zijn bands Quadrant extended en
E-quad, zijn hier goede voorbeelden van.
"Op het moment
dat je jezelf als kunstvorm profileert, nee, het is geen
entertainment maar creatief, en Jazz pretendeert dat te zijn, dan
moet je ook vernieuwend durven te zijn. Jazz is geen stijl, maar
een gevoel, het beweegt zich op het randje van alle andere
muzieksoorten. Als Jazz gewoon lekkere muziek moet zijn dan krijgt
het dezelfde lading als Fransje Bauer, maar dan voor
intellectuelen. De Jazz wereld zit vol van mensen die hartstikke
veel van de muziek houden, maar tegelijkertijd ook vol met mensen
die denken er alles van te weten en denken er een claim op te
kunnen leggen. Dat gaat vaak ten koste van het experiment en de
creativiteit en dus van het idee of verhaal. Maar je ontkomt er
niet aan om de klassiekers te bestuderen. Want welk verhaal je ook
wilt vertellen, je zult eerst de woorden moeten leren".

E-quad
Ik
wil niet choqueren, ik wil mensen juist bewust-maken
Het Amsterdam Jazz
Trio waarin Eric samenspeelt met Ed Verhoeff en Angelo Verploegen
is een voorbeeld van hoe mooi Jazz kan zijn. Toch zit daar volgens
Eric meer experiment in dan je zou vermoeden alleen al om het feit
dat er veel ruimte gelaten wordt, met heel veel aandacht voor
klank en melodie.
Niet alle vormen van
experimentele Jazz worden altijd door het publiek gewaardeerd of
begrepen. " Er zijn een aantal muzikanten die hierin soms de
plank volledig misslaan. Maar zij moeten wel op handen gedragen
worden door de Jazzgemeenschap, want zij zoeken het randje op. Ik
kan hele complexe muziek schrijven waarvan mensen zich soms
afvragen, wat gebeurt daar nou? Mijn bedoeling is dan om de
luisteraar niet van me af te stoten maar juist om hem te laten
denken; zo heb ik er nog nooit naar geluisterd! Ik wil mensen niet
choqueren, ik wil de mensen bewust maken van het feit dat er zo
veel meer muziek is dan die waar ze gewend zijn om naar te
luisteren".

Ik
heb heel veel met deze stad en vind het belangrijk dat de goede
dingen gezegd worden
Zoals gezegd voelt
Eric zich Brabander in hart en nieren. "Ik ben politiek erg
begaan met wat er op dit moment speelt in Tilburg, ook op
cultureel gebied. Tilburg moet zich gaan gedragen als een stad
naar de hoeveelheid inwoners, en dat doet het niet. Het neemt zijn
verantwoordelijkheid niet. We zijn 6e stad van het
land!
We moeten een klimaat
scheppen waarin culturele uitingen, en voorzieningen voor
culturele uitingen van bv. beeldende kunst, cinema en muziek (wat
redelijk vertegenwoordigd is) tot stand kunnen komen. Het is
hartstikke belangrijk dat mensen zien dat er nog meer is dan
industriegebied. Daar moet je beleid op inzetten en dat beleid,
dat gaat me aan het hart!
Tilburg is een stad,
net als Eindhoven waar nog heel veel kan. Geweldig wat ze in Den
Bosch met de Verkade Fabriek hebben gedaan maar de binnenstad is
zo dood als een pier. Wel gezellig al die terrasjes, maar er
gebeurt niets! Hier in Tilburg ligt een groot gapend gat. Hier is
zo veel mogelijk, alle ingrediënten zijn aanwezig.
Ik ben een groot
voorstander van het Theater voor "Adje", ook al is het
variétéachtig. Ik vind dat je niet genoeg theaters kunt hebben
zoals bv de Nieuwe Vorst, waar mensen naar toe kunnen gaan. Het
zorgt ervoor dat er iets gebeurt.
Het heeft veel geld
gekost om de oude binnenstad te slopen, wat achteraf niet nodig is
geweest want dan hadden we er nog een mooi plein bij gehad ook,
daar hoor je niemand meer over. We zijn al vier inrichtingen van
de Heuvel verder en de laatste gaat ook weer op de schop. Cultuur
wordt afgeschilderd als een geldverslindende machine. Bijna
iedereen vergeet, dat voor een onderneming die zich wil vestigen
in een stad als Tilburg, op het kruispunt van België, de Randstad
en het Ruhrgebied, die cultuur dus de uitstraling is.
Tilburg moest zich
schamen dat er geen écht goede restaurants zijn. Die zijn maar
mondjesmaat vertegenwoordigd. Als er zaken gedaan moeten worden,
gebeurt dat dus overal, behalve in onze stad. We moeten er juist
voor zorgen dat mensen karrenvrachten met geld hier komen
uitgeven!
Ik vind het begrip
"Stadsdichter"geweldig en ook dat bepaalde kunstenaars
het zo goed doen. En dat is niet dankzij maar meestal ondanks de
situatie die hier in Tilburg bestaat, want er zijn weinig
voorzieningen voor professionele kunstenaars. Dan is het toch ook
makkelijker om naar Amsterdam te verhuizen omdat je daar iedereen
tegen het lijf loopt?
We moeten cultuur
absoluut niet elitair maken, maar we moeten er naar toe dat
cultuuruitingen gedragen worden door de gemeenschap".

Toen al vond ik het super spannend om te
denken dat er aan de andere kant van de wereld een land was waar
ze een soort Nederlands spraken
Ook Zuid Afrika heeft
een speciaal plekje in Eric’s hart. "Zuid Afrika is altijd
in mijn focus geweest. Dat begon al vroeg, op de basisschool, waar
we Zuid Afrikaanse liedjes zongen.
Door de jaren heen heb
ik echt geprobeerd om te luisteren naar wat de bevolking te
vertellen had. Wat hún verhaal was. En daar is uiteindelijk mijn
interesse voor wereldmuziek uit voortgekomen. Het feit dat we niet
de goede beslissingen nemen, bv. in zaken als ontwikkelingshulp,
komt omdat we niet goed luisteren, en omdat er geen respect is. Op
dat punt ben ik de maatschappij volkomen kwijtgeraakt.
Mijn politieke
betrokkenheid na de Soweto - Uprising in ’76 is alleen maar
extremer geworden!
Ik ben betrokken
geweest bij de antiapartheidsbeweging. Samen met een aantal andere
mensen zorgden we voor back-up hier in Nederland voor leden van
het ANC die undercover waren in Zuid Afrika. Als er iets misging
daar zorgden wij dat ze konden vluchten. Op die manier ben ik zelf
ook in Afrika terecht gekomen. Dit heeft geleid tot mijn
samenwerking met Louis Mhlanga. We hebben als duo een akoestische
liedjes tournee gedaan in Nederland, België en Zuid Afrika en
hebben een groot publiek weten te bereiken".

Eric
en Louis Mhlanga
Tot
slot nog enkele opmerkelijke uitspraken….
"Geluk is voor
mij, als ik in Ierland een hele grote vis uit de zee haal"
"Het
belangrijkste compliment dat ik ooit gehad heb is dat mijn muziek
niet als Jazz klinkt"
"De ultieme
bevrediging op muzikaal gebied is de waardering van mijn collega’s"
"Ik vind het
geweldig als mensen naar me toekomen en zeggen dat ze het prachtig
vonden, of heftig. Zolang ze maar niet zeggen dat ze het
interessant vonden"
"Mijn grote
voorbeelden zijn Picasso en Charles Mingus, zij hadden schijt
aan de rest van de wereld, wisten te overleven door te doen
wat ze wilden"
"Een negatieve
eigenschap van mezelf vind ik dat ik altijd faalangst heb en het
nooit goed genoeg vind wat ik doe"
"Over 20 jaar
hoop ik dat ik wat financiële rust heb gevonden zodat ik niet
elke maand af hoef te wachten of ik mijn hypotheek wel kan
betalen. Dit geeft ook de meeste onrust en zou de enige reden zijn
waarom ik zou overwegen een ander vak te kiezen"
"Ik hoef niet per
se op een podium te staan. Zolang mensen maar naar mijn muziek
blijven luisteren"
"Als je wilt
weten hoe ik naar de wereld kijk, moet je kijken naar www.zeitgeistmovie.com"
"We moeten
onderhand eens ophouden met ons handje op te houden in Den Haag.
We moeten als provincies en als gemeentes de handen in elkaar
slaan en met lef dingen durven neer te zetten. Brabant moet zich
op de kaart zetten als tegenwicht aan de Randstad"

Nieuwsgierig
geworden?
- De single "Refugee"
van E-Quad is zojuist in Duitsland gereleased, met die band speelt
Eric ook op Festival Mundial in
Tilburg op zondag 15 juni.
- In september speelt
Eric met Martin Fondse’s Starvinsky Orkestar op het Jazz
International Festival in
Rotterdam.
- Volgend jaar komt
een nieuwe cd uit van Quadrant Extended.
- Met Louis Mhlanga is
zojuist de CD Tiri Vaviri verschenen die vanaf September ook echt
in de winkels ligt. Volgend
jaar komt er weer een tournee.
- Deze zomer speelt
Eric regelmatig met Jasper van ’t Hof en zijn grotere Europese
ensemble "Hot Lips"
en met het Jasper van ‘t Hof Quartet.
Alle cd’s
verschijnen onder Eric’s eigen platenlabel, EWM-music en zijn te
bestellen op de website www.ewm-music.com. |