
Foto:
Louis Obbens
Hans
van Oosterhout werd in
1965 geboren te Oosterhout. Na 27 jaar verlaat hij zijn
geboorteplaats en verkast naar Breda. Een rasechte Brabander dus
en slagwerker bij uitstek.
Zijn
liefde voor het drummen werd geboren op 6 jarige leeftijd toen hij
een ladderzatte Huub Janssen samen met Johnny Meyer zag optreden
in de kroeg op de hoek. Na een kartonnen drumstelletje binnen een
week te hebben stukgeslagen krijgt hij zijn eerste echte drumstel
van zijn ouders als "pleister op de wonde" na het
verwijderen van zijn keelamandelen.
De twee jaren die volgen sluit hij zich op in zijn kamer waar hij
zich uitleeft in het meespelen met, en het uitzoeken van allerlei
bestaande popsongs, om vervolgens toch maar eens les te gaan
nemen. Maar het wordt al snel duidelijk dat deze jongen zo
getalenteerd is dat zijn drumleraar hem niet veel meer kan leren.
Na de muziekschool (H19 in Oosterhout), waar hij een klassieke
opleiding volgde, rondde Hans in 4 jaar tijd zijn opleiding af aan
het Rotterdams Conservatorium en kreeg daar in zijn laatste jaar
een baan aangeboden als docent slagwerk.
Sindsdien
bepaalt muziek grotendeels zijn leven en is hij een gewild sideman
voor diverse bands en een geliefd collega-muzikant.

Bert
van den Brink Trio
Hans
maakte tot nu toe zo’n 75 cd’s met een enorme variëteit aan
artiesten. Een kleine greep hieruit is Toots Thielemans, Gino
Vannelli, Vaya con dios, Baseline, Bert van den Brink Trio, dat de
Boy Edgar Prijs kreeg, Enrico Pieranunzi (pianist)) en niet te
vergeten Mona Lisa Overdrive en Harmen Fraanje.
De
diversiteit aan muziekstijlen hierin valt meteen op.
We
zijn een stelletje emotionele mannetjes
"Jazz
is nooit monogaam, het spelen met verschillende artiesten wisselt
heel vaak. Soms word je opeens niet meer door een bepaalde band of
artiest gebeld omdat je niet meer in het plaatje past. Dan kiezen
ze gewoon een ander. Gelukkig heb ik nu de mensen gekozen in mijn
leven die mij waarderen om wie ik ben en wat ik kan, waarbij ik
mijn muzikaal ei kwijt kan en waarmee het gewoon leuk is om te
werken. Als dat niet zo zou zijn, zou ik niet meer kunnen
spelen."

Respect
is volgens Hans de bindende factor in het samenspelen met veel
verschillende muzikanten. Geen egotripperij.
"Samenspelen
is in principe leuk met iedereen. Ik heb eens een keer, in een
café na sluitingstijd, met een gitarist samengespeeld. Hij kon
maar drie akkoorden maar we konden lekker samenspelen en ik heb de
tijd van mijn leven gehad. Daarmee wil ik zeggen dat het
samenspelen met een muzikant niet altijd afhankelijk is van de
beheersing van zijn instrument maar meer van wat voor persoon hij
is. Er moet een klik zijn.
Er
zijn natuurlijk uitzonderingen, bijvoorbeeld als iemand zegt; dit
is mijn band! Of als het een grote artiest is zoals Gino
Vannelli. Dan mag je eisen stellen."
 
Gino
Vannelli
Hans
heeft net in Italië een cd opgenomen met Cor Bakker. "Het
moest een Jazz cd worden. Iets wat je niet van hem zou verwachten.
Maar die man speelt goed! Het is een hartstikke mooie cd geworden,
ik ben er heel blij mee.
Naast
Mona Lisa, en Vaya is dat nu ook één van mijn vaste bands. Ik
heb geen eigen band. Maar ik zit in de luxe positie dat de
telefoon blijft rammelen en ik niet hoef na te denken over wat
voor band ik dan eigenlijk zou willen."

Mona
Lisa Overdrive - foto: Govert Driessen
"Ik
ben heel erg flexibel, gevoelig en ik respecteer iedereen. Ik heb
het niet zo snel niet naar mijn zin, zolang er goede muziek
wordt gemaakt. Vanwege die flexibiliteit kan ik me overal op mijn
gemak voelen. Wat mijn voorkeur is weet ik niet, want ik vind het
allemaal lekker om te doen. Ik heb het één nodig om het ander
sterker te kunnen maken. Om een voorbeeld te geven, ik heb de
fysicaliteit van Mona Lisa Overdrive nodig om bij Toots Thielemans
(mondharmonica) een mooie sound te kunnen maken. Mona Lisa is een
soort popband. Die muziek wordt in het publiek geschoten en je
hebt het maar mooi te vinden of niet. Het heeft een soort Rock/
Grungeachtige achtergrond. Deze muziek zit aan veel meer regels
gebonden. Maar met deze gegevens gaan we Jazz maken en
improviseren. Een Jazzband met regels.
Bij
Toots gebeurt het regelmatig dat de tranen op mijn trommel vallen,
bijvoorbeeld als hij zijn intro speelt. Die man kan met één toon
de gevoelige snaar precies weten te raken. Heel anders dus. Dat
vind ik ook geweldig. We zijn een stelletje emotionele mannetjes.
Maar dat is één zijde. Aan de andere kant hebben drums ook een
enorme kracht, energie. Het instrument nodigt ook uit om dat te
gebruiken. Ik moet af en toe kunnen vlammen, anders word ik
ongelukkig. Juist het evenwicht tussen die kracht en aan de andere
kant de ingetogenheid is heel erg belangrijk voor mij. Hierdoor
waardeer ik de schoonheid van de muziek nog meer."
 
Als
muzikant moet je ruimte creëren
Jazz
is de verbinding. De rode draad die door de diverse muziekstijlen
heen loopt. Maar wat is Jazz nou eigenlijk? Volgens Hans een soort
intelligentie die geprikkeld moet worden. Een oneindigheid in
combinaties.
"Voor
mij is Jazz met en of zonder bepaalde regels samen muziek maken op
het moment. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat Bebop gerelateerd is
aan regels, en binnen die regels die je dan taal kunt noemen is
Bebop Bebop omdat Engels Engels is. Dan communiceer je Engels met
elkaar of in dit geval Bebop met die regels, die regels zijn dan
de woorden en de zinnen waarmee je verhalen aan elkaar vertelt. Je
kunt regels hebben dat het Mainstream is, of Vocale Jazz.
Sinds
ik bij Toots speel, wil ik gewoon mooie muziek horen. Dan wil ik
dat elke noot die er gespeeld wordt belangrijk is. Een soort
puurheid en intelligentie, dat je weet hoe het eigenlijk zit met
klank en tijd. Daarom vind ik het bij Vaya (con dios) ook zo leuk.
Zij is daar ook mee bezig. Niet te veel opvullen, niet te druk. De
juiste klank op het juiste moment. Het is gewoon popmuziek maar
eigenlijk ook Jazz.
Heel
veel Jazzmuziek is gewoon niet om aan te horen. Iedereen
improviseert, doet maar wat en dan klinkt het al heel gauw te vol.

Toots
Thielemans
Slechte
Jazz is hetzelfde als een discussie over 4 onderwerpen
tegelijkertijd, zodat je niet meer weet waar je je op moet
focussen. Vaak wordt er teveel gespeeld wat er niet toe doet, wat
niet aansluit bij wat er verteld wordt op de bas of de piano of de
drums.
Goede
Jazz, of liever gezegd goede muziek is waar de luisteraar naar kan
luisteren, wat mooi is en waarbij hij voor zichzelf kan invullen
wat hij daar mooi aan vindt, binnen de ruimte van de muziek, wat
die suggereert. Het hoeft niet altijd zo expliciet te worden
weggezet. Als muzikant moet je deze ruimte creëren. Op deze
manier zou je heel veel muziek, ook populaire muziek zoals Amy
Winehouse en Michael Bublé, Jazz kunnen noemen. De niet populaire
Jazz is al gauw een brei.
Ik
zag eens tien Japanners uit een bus gedropt worden en bij het
Bimhuis naar binnen kijken tijdens een Jazz concert en ik kon aan
hen zien dat ze die muziek voor de eerste keer hoorden. Ze liepen
allemaal weg, bijna met de vingers in de oren; veel te
moeilijk!"

Foto:
Louis Obbens
Ik
ben een solistisch begeleider
Je
zou kunnen denken dat je als drummer een begeleider bent. Volgens
Hans ligt het genuanceerder.
"De
drummer bepaalt de klank van het ritme, een groot gedeelte van de
sfeer waar het om gaat. Als er een drummer zit die niet de goede
dingen speelt of het echt niet kan, dan kun je er een bassist
naast hebben die het een beetje probeert te breken maar dat lukt
dan toch niet meer. Als ik Latin speel, is het ineens een Latin
band. In dat opzicht ben je wel een soort leider. Maar ik noem het
liever een solistisch begeleider. Begeleiden met een eigen
identiteit.
Je
moet je sterke kanten gebruiken. Mijn leraren vroeger konden
bepaalde handelingen niet die ik wel kon. Nu zie ik dat ook bij
mijn leerlingen terug. Er zitten een paar jongens tussen die
dingen kunnen die ik weer niet kan. Dat is dan iets in hun
motoriek dat ik van nature niet in mij heb. Dat kun je jezelf wel
aanleren, maar dan ben je toch niet zo flexibel als zij. Daar
staat tegenover dat ik heel goed weet wat mijn sterke punten zijn,
ze beheers, en weet wat ik ermee kan doen. Dat is belangrijk want
ik probeer op zo’n hoog mogelijk niveau te functioneren."

Foto:
Govert Driessen
"Ik
ben een perfectionist naar de muziek toe, niet meer naar mijn
instrument want bepaalde soorten muziek vereisen juist dat
rommelige randje. Je moet kunnen inschatten wanneer dat nodig is
of wanneer je juist heel clean moet spelen wat er vereist wordt.
Dat inschattingsvermogen is ook een vorm van perfectionisme.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat je jezelf blijft en niet een
mens probeert te zijn die je niet bent. Ik streef naar eerlijkheid
vanuit mijn gevoel en respect naar de muziek. Een soort puurheid.
Dat is niet altijd zo geweest. In het begin probeerde ik te veel
te beredeneren. Het is een groeiproces. Muziek is mijn leven, ik
zou echt niet meer zonder kunnen."

Wie
deze gepassioneerde muzikant ooit heeft zien spelen zal zich zijn
muzikaliteit, inlevingsvermogen, en zijn expressie blijvend
herinneren. Zelf noemt hij het totale overgave,
een
samensmelting van passie en liefde voor zijn instrument en de
muziek.
Een
lust voor het oog en de muzikale ziel! |