Zelfportret zonder "cheese-glimlach"
De
fotograaf koos waarschijnlijk een turquoise achtergrond
om een en ander nog wat op te vijzelen. De foto die het
resultaat is van zijn inspanningen toont mijn verouderde
gezicht met haar kwetsbare uitdrukking en de schijnbaar
ernstige of chagrijnige maar onopgesmukte trekken die
weergeven dat het hier om een open boek gaat waarin
alles te lezen staat voor beschouwer, voorbijganger,
kennis, vriend of familielid. Het hart kent geen
vermomming, het loopt als het ware op blote voeten die
zich verwonden en openscheuren aan de scherpe stenen,
het harde stekelige gras en de koude grond van de
menselijke communicatie. Een glimlach is hier ver te
zoeken. Het innerlijk ligt aan de oppervlakte, waar
iedereen erop kan trappen, als op kwetsbaar mos, als op
een slak zonder huis.
Op
het podium, onder de schijnwerpers, in de arena, onder
het helle licht van de fotograaf verstarren en
verstijven de gelaatstrekken als voorheen beweeglijk,
levendig water onder de vrieskou. Maar er is ook geen
maskering; alles toont zich in ware proporties: het
leed, de vreugde en het chagrijn en de hele scala van
mijn sentimenten tussen de bergtoppen en de ravijnen van
het menselijke
(Maar
achter de façade van de ondoordringbare gezichten van
de anderen, achter hun starre, geveinsde glimlach,
achter het pantser van het pokerface, bevinden zich het
grote ongeluk, het verdriet, de kwetsuren en de
eindeloze problemen en achter het geaffecteerde geneuzel
van verwende kindvrouwtjes bevinden zich de brandende,
oeroude vragen waarmee men zich niet meer bezighoudt).
|