CUBRA

INHOUD WOORD

HOME

AUTEURS

KUNST

door NORBERT DE VRIES

Elke week een nieuwe beschouwing over een woord

 


 

20090312

Badzout

 

Vroeg of laat komt het toch uit (tempus omnia revelat, ofwel: de tijd brengt alles aan het licht), dus ik zal maar ruiterlijk toegeven, dat ik dagelijks een stortbad neem, en dat ik daarenboven op zaterdagmiddag langdurig in de badkuip lig. Heerlijke plek om te lezen trouwens (alleen oppassen dat het boek je hand niet ontglipt en te water raakt). Als het water te zeer is afgekoeld, even een aantal liters laten weglopen en heet water toevoegen. Simple comme bonjour.

Als frequent bader beschik ik ook over een reeks potjes en flesjes met daarin respectievelijk badzout en badolie, in velerlei kleuren en geuren. Tot mijn ongenoegen brengen de fabrikanten telkens nieuwe zouten en oliën op de markt die dat bij nadere beschouwing helemaal niet zijn.

Voor me staan twee potten badzout van de beroemde firma Kneipp; in beide zit ‘oranje- lindebloesem’. De oude, vertrouwde pot met wit deksel en het opschrift ‘Thermaal badzout’ links, en de nieuwe, smallere en iets hogere, met een groene dop rechts. Het nieuwe badzout heet nu ‘badkristallen’ (cristaux de sel pour le bain). Het nieuwe zout mag ineens niet meer ‘zout’ heten! Zout is ordinair, ‘kristallen’ klinkt meteen al heel feestelijk en duur.

Kneipp geeft op het etiket ook altijd aan wat de werking is van het product. Mijn oude badzout met oranje- lindebloesem heet ‘harmoniserend’ te zijn. Het nieuwe zegt bij te dragen aan de ‘totale balans’, althans voor Nederlandssprekenden. Voor de Franstaligen is het product ‘bienfaisant et apaisant’; het bewerkstelligt dus een gevoel van weldadigheid en kalmte, zeg maar een weldadige rust. Toch curieus hoe hetzelfde product een heel andere werking kan hebben naar gelang de taal die je spreekt.

Nieuwe naam, nieuw uiterlijk, maar is er iets wezenlijks veranderd? Het etiket van de nieuwe kristallen roept u toe: “Vernieuwde formule, nouvelle formule”, maar wat valt er aan badzout met een geurtje te vernieuwen? Niets, zult u zeggen, en u hebt volkomen gelijk, want de opsomming der ingrediënten is inderdaad voor beide identiek. Kortom, die ‘vernieuwde formule’ is bedrog. Uitsluitend verpakking en etiket zijn veranderd.