Wilf Mbanga

Vrijplaats CuBra

Uit The Zimbabwean - vertaald door Paul Bogaert

 

Hoofdredactioneel commentaar 16-11-2010

 

Een belachelijke oplossing voor een ernstig probleem

Wij geloven dat het verbod op import van alle voertuigen van meer dan vijf jaar oud een verschrikkelijke vergissing is en zou moeten worden herzien. Volgens de recentelijk gepubliceerde regels is de regering bezorgd over het hoge aantal verkeersongelukken op onze wegen en gelooft men dat deze stap het bloedbad zal verminderen.

Dit is een belachelijke oplossing voor een ernstig probleem. Het is duidelijk dat hierover niet overmatig veel gedachten zijn gemaakt. Het is zeker geen redelijke oplossing en we betwijfelen ten zeerste of die het gewenste effect zal hebben.

Het is ons standpunt dat de leeftijd van het voertuig heel weinig te maken heeft met de oorzaken van ongelukken. De hoofdoorzaken zijn – veeleer – de wijze waarop het voertuig wordt bestuurd en de staat van het mechanisch onderhoud. En aan de wortel van die twee oorzaken kan niets anders worden gevonden dan wat er ten grondslag ligt aan Zimbabwe’s crisis – corruptie en het wanbeheer over onze economie door Zanu (PF), de laatste drie decennia.

Een andere factor die bijdraagt aan het hoge aantal verkeersongelukken is, natuurlijk, de verschrikkelijke staat van de wegen. Ook hier ligt de schuld onomwonden bij Zanu (PF).

Het verbieden van import van oudere auto’s zal het leven simpelweg zelfs nog ellendiger maken voor diegenen die niet comfortabel aan de Zanu (PF) melkkoe hangen. In een land waarin openbaar vervoer totaal ontoereikend is, is het recht van het volk zich te verplaatsen afhankelijk van de bereikbaarheid van betaalbare voertuigen.

De economische ineenstorting en het wijdverbreid plunderen van hulpbronnen onder leiding van Zanu (PF) heeft de prijs van tweedehands auto’s al veel hoger opgedreven dan in buurlanden. De plaatselijke industrie is – om bovengenoemde redenen - op de knieën gebracht, wat de beschikbare mogelijkheden verder beperkt voor de wanhopige Zimbabweanen.

Is er dan helemaal niet gedacht over de vermoedelijke uitwerking van deze domme regeling op de schatkist?

De import van tweedehands voertuigen moet door de jaren heen zeker een aardige som voor ZIMRA* hebben opgebracht. Wij zouden denken dat de overheden zich, met een zo geringe inkomstenbasis, ervan zouden verzekeren dat alle mogelijke inkomstenbronnen worden gemaximaliseerd.

 

*ZIMRA, Zimbabwe Revenue Authority, de Zimbabweaanse Belastingdienst, vert.