Wilf Mbanga

Vrijplaats CuBra

Hoofdredactionele commentaren uit The Zimbabwean

vertaald door Paul Bogaert

 


Hoofdredactioneel commentaar 1-7-2014

 

Wees voorzichtig met bijmengen ethanol

 

De regering moet rekening houden met de vele zorgen over het bijmengen van ethanol die zijn opgeworpen door technici en het autorijdend publiek.

 

Zoals het er nu voor staat, heeft de regering zijn zinnen gezet op verplichte brandstofmenging. Maar belangrijke participanten uit de autobranche keren zich in het algemeen tegen deze praktijk. Nog maar onlangs uitte Willowvale Mazda Motor Industries (WMMI) openlijk reserves over de overgang van auto’s naar E15, een van de mengselmodellen die een menging inhoudt van 85 procent benzine met 15 procent ethanol. Er is sprake van invoering van zelfs nog meer ethanol in de toekomst.

 

De directeur van het bedrijf, Dawson Mareya, betoogde dat gebruik van E15 Mazda motoren kan beschadigen omdat zij niet zijn ontworpen voor zo’n hoge dosis ethanol. Zijn statement kreeg direct navolging bij Nissan Zimbabwe, waar dezelfde zorg werd uitgesproken.

 

In wezen moet de meerderheid van Zimbabwe’s  geïmporteerde auto’s worden aangepast om ze hogere hoeveelheden ethanol in de brandstof te kunnen laten verwerken. Er moeten aanpassingspakketten worden gekocht, maar zoiets kan heel lang duren. Intussen zouden auto’s van de weg worden gehaald als gevolg van negatieve effecten van de hoge niveaus ethanol in onze brandstof.

 

Maar de regering blijft volhouden dat een hoger aandeel ethanol in brandstof niet schadelijk is voor auto’s. Men redeneert dat ethanolgebruik de huidige hoge rekening voor brandstofimport verlaagt en men rechtvaardigt het bijmengen van ethanol om reden dat de situatie van voor de onafhankelijkheid dezelfde was.

 

Deze argumenten kunnen autorijders die lang en hard hebben geploeterd om een auto te importeren en te bezitten nauwelijks overtuigen. Zeker, zij willen de prijs voor benzine zien zakken door beperkte invoer, maar zij willen nooit dat dit gebeurt ten koste van hun auto. Deze hele zaak vraagt om een meer voorzichtige en pragmatische benadering.

 

Het is nodig dat de regering een beleid instelt dat een aanhoudende verhoging van het ethanolgehalte in brandstof garandeert. De financiële last zou niet moeten terechtkomen bij de automobilisten, maar als dit het geval zou zijn zouden de kosten zeer minimaal moeten zijn. Binnen dit beleid zouden aanpassingscomponenten voor auto’s tegen een zeer lage prijs beschikbaar moeten komen en steeds in de markt beschikbaar moeten zijn.

 

Enkel automobilisten dwingen ethanol bij te mengen kan een boemerang effect hebben omdat het er naar uitziet dat de consument de gemengde brandstof zal weigeren en naar andere mogelijkheden zoeken – misschien zelfs benzine het land in smokkelen.

 

Natuurlijk, dit heeft het in zich een crisis te veroorzaken, omdat de prijsstelling zou worden verstoord, de verkoop van gemengde  brandstof zou te lijden hebben en er zou een zwarte markt ontstaan. Onnodig te zeggen dat verwoesting in de brandstofsector altijd een negatieve invloed heeft op alle andere facetten van de economie.