Het
"Belslijntje"
Het
Zandeind in Riel direct na de WO II zag er heel anders uit dan nu in 2010.
Het
Zandeind begon net over het "Bels Lijntje" in de richting Gilze.
Direct
over het "Bels lijntje" rechts stond toen het Rielse station.
De
huisnummers waren toen in de gemeente Alphen en Riel nog verdeelt in A en
B nummers. Riel kreeg nr. B en Alphen nr. A. De wachtpost 8 in Riel was
toen gelegen op nr. B 160. Later is dat gewijzigd in Zandeind 1 en werden
de A en B nummers niet meer gebruikt.
-
De
stationschef P.J. van der Vloed en zijn vrouw Anneke.
Station
Riel rond 1925
In
dat station gelegen aan het Zandeind woonde de laatste Stationschef van
Riel, P.J. van der Vloed met zijn vrouw Anneke. Een bijzonder stel mensen.
Hij met een machtige imponerende grote snor en zij een klein vrouwke, waar
die grote man toch respect voor had en zoals we nu weleens zeggen "de
broek" aan had.
Voor
hem waren er diverse stationschefs:
A.van
Loon [1898- 1900]
P.M.
Camps [1900- 1910]
H.F.
Eekelaar [1910- 1914]
H.
Moelands [1914- 1920]
J.
Gielen [1920- 1923]
L.
Wouters [1923- 1927]
M.
van Ginderen 1927- 1935]
P.J.
van der Vloed [1935- 1965]
P.J.
van der Vloed.
In
die tijd dat ik met mijn ouders in wachtpost 8 woonde, kwam er 2 x per dag
een goederentrein over het "Bels lijntje".
In
de morgenuren een goederentrein richting Baarle-Nassau-Grens en in de late
namiddag kwam deze weer terug en ging weer richting Tilburg.
P.J.
zorgde dan voor de beveiliging en regelde verder dat de benodigde wagons
met allerlei goederen, zoals eierkolen en meelproducten, netjes gerangeerd
op het zijspoor kwamen te staan.
Elke
keer als ik dit dan aanzag, vond ik dat geweldig mooi om te zien hoe P.J.
dat allemaal regelde.
Een
leuke anekdote over het echtpaar van der Vloed is het volgende: Als in de
na- middag de goederentrein uit Baarle-Bassau –Alphen, Riel
binnenstoomde. Dat werd er in Riel een rustpauze ingelast en gingen de
spoorlui er eentje pakken bij het Café van "Wieske de Roy". Zo
gauw als het maar kon, voegde P.J. van der Vloed zich bij deze college -
spoorvolk om er ook eentje te pakken, want P. J. was er niet vies van. Het
liep vaak uit de hand. Tja dat was nou eenmaal zo. Maar als het heel erg
ontspoorde, dan opende Anneke zijn vrouw de ramen van haar huiskamer.
"Ze woonde in het stationsgebouw" Pakte de hoorn van haar man en
toeterde er op los. Binnen enkele minuten stond P.J. buiten het café en
even later stoomde de trein verder richting Tilburg.
2.
Het "Bels Lijntje" de familie en
zijn perikelen.
Het
"Bels lijntje" heeft een groot deel van mijn leven beïnvloedt.
Niet alleen omdat ik 30 jaar gewoond heb in Wachtpost 8 in Riel, samen met
mijn ouders, broers en zusters, maar vooral omdat de familie
Reijnders-Haneveer heel nauw verbonden waren met dit "Bels
Lijntje". Dat begint al in 1866 wanneer mijn overgrootvader
Franciscus Haneveer zijn eerste schreden zet bij het spoor. De nieuwe
uitvinding " de stoommachine" zal een grote rol gaan spelen bij
de familie Haneveer.
Het
leven van Fransiscus Haneveer en zijn nageslacht van 1800 tot 2010 is een
lange geschiedenis, waarin het voormalig "Bels Lijntje" maar ook
de Nederlandse Spoorwegen een belangrijke rol speelden.
Frans
Haneveer , de 8e Stamvader wordt geboren op 4 april 1848 in
Baarle Nassau. Na zijn kleuter jaren en wat lager onderwijs, gaat Frans
werken in de textiel. Net zoals bij heel veel gezinnen is thuis weven op
een eigen weefgetouw de manier om brood op de plank te krijgen. Maar de
tijden zijn zeer slecht en als de plannen om een IJzeren baan aan te
leggen in 1866 en de grondaankopen geregeld zijn, stapt Frans al gauw over
en laat zijn weefgetouw voor wat het was en meldt zich aan bij de
Belgische spoorwegen om daar te mogen werken. Er moet hard gewerkt worden.
Want in 1867 moet al het grondwerk en de IJzeren baan gereed zijn. De
feestelijke opening van deze nieuwe lijn vindt plaats op 1 oktober 1867.
De
beide landen Nederland en België zijn zeer tevreden en heel blij met deze
nieuwe ijzeren lijn verbinding. Immers de afstand van de kolenmijnen uit
België en de doorvoer van deze steenkoolproducten is enorm verkort, maar
ook het vervoer van arbeidskrachten is aanzienlijk verbeterd. Voor
Nederland maar vooral de Tilburgsche Textielindustrie is zeer ingenomen
met de openstelling van de nieuwe spoorweg.
Toch
moet er nog heel veel gebeuren. Het bouwen van stations in Baarle-Nassau
grens, Baarle-Nassau dorp, Alphen en Riel en een goede aansluiting naar
het station in Tilburg en de werkplaats zijn al in voorbereiding. Maar ook
het onderhoud van dit traject op allerlei gebied zal voor de familie
Haneveer de komende jaren een bron van inkomsten worden en is daarmee hun
levensonderhoud zeker gesteld.
In
november 1872 trouwt Frans Haneveer met Johanna Bleukens eveneens
afkomstig uit Baarle- Nassau. Frans, 24 jaar oud, vast inkomen en vast
werk. Iets wat in die tijd een heel vermogen leek. Want er heerste veel
armoede en veel mensen waren werkeloos.
Frans
Haneveer en zijn vrouw Anna waren erg blij met het werk van Frans bij de
"IJzeren lijn".
Het
treinverkeer tussen Tilburg en de grens Baarle -Nassau, was niet meer te
stuiten.
Bij
cruciale verbindingen van wegen de "IJzeren lijn" werden
woningen gebouwd. Die officieel "Maisonnette de Garde-barrière"
werden genoemd.(Wachtposten) In een van deze huisjes, gaat het echtpaar
wonen in Baarle –Nassau.
Anna
wordt daar aangesteld als "baanwachteres". Niet vermoedend, dat
enkele jaren later, door het niet goed opletten van Anna, zij door een
trein wordt overreden en zal overlijden.
Het
echtpaar krijgt 2 zonen, Adrianus Haneveer ( mijn opa) en Johannes
Haneveer mijn oudoom. Ze vormen samen met nog een zus een gelukkig gezin.
Maar
dan eind november van datzelfde jaar staat in de courant vermeld:
"Vrijdagochtend
is door een trein van Tilburg tusschen de stations Weelde-Merxplas en
Turnhout eene vrouw, men weet niet door welke oorzaak, overreden, met het
gevolg dat haar beide beenen geheel van het lichaam werden afgesneden en
de dood onmiddellijk volgde".
Wat
een treurnis bij Frans Haneveer als hij dit bericht krijgt. Zo blijft hij
achter met 3 kleine kinderen, Regien, Jaoneke en Jan.
Na
vele moeilijke jaren voor het gezin heeft Frans het toch voor elkaar
gekregen dat ook zijn beide zonen gaan werken aan de spoorwegen. Zo zitten
dan vader en de zonen dagelijks met elkaar te werken aan het onderhoud van
het "Bels Lijntje".
In
1906 wordt het station Baarle -Nasssau opgeleverd. Dat betekent dat via
het "Bels Lijntje" er nog meer goederen vervoerd kunnen worden,
naar Nederland en België.
Bij
die opening zijn vader Frans en de beide zoons Jaoneke en Jan aanwezig.
Intussen
zijn de beide zoons getrouwd en zijn hun beide vrouwen aangesteld als
"baanwachteres" bij het "Bels lijntje" Marie
Haneveer-Meeuwesen, mijn oma in Baarle-Nassau en mijn oudtante Drika
Haneveer-Ermen in Alphen.
Iets
wat voor die tijd heel bijzonder was, immers getrouwde vrouwen mochten
niet buitenshuis werkzaam zijn. Daar komt ook nog bij dat Jaoneke en Marie
en Jan en Drika ieder een Spoorwachtposthuis krijgen toegewezen, waar ze
ook hun werkzaamheden als "baanwachteres" kunnen uitvoeren.
Wachtpost 25 in Baarle- Nassau voor Marie Haneveer en wachtpost 18 in
Alphen voor Drika Haneveer.
Wachtpost
25 in Baarle- Nassau. Familie Haneveer in 1925
Hun
werkzaamheden bestaan uit: Elke passerende trein met vlag of lamp het sein
"veilig"te geven en de weg over de spoorbaan af te sluiten.
Dit
laatste gebeurt nadat een minuut voor het passeren van de trein drie maal
een helder belsignaal is gegeven. Marie en Drika houden van dit werk en
zullen dit 25 jaar blijven doen.
Ze
verdienen er 25 cent per dag mee in 1898. En bij de pensionering is dat
opgelopen tot 567 gulden en 84 cent per jaar. Samen verdienden Jaoneke en
zijn vrouw Marie 1 gulden en 15 cent per dag. Dat lijkt in 2010 heel
weinig, maar voor toen was ruim dertig gulden per maand een heel kapitaal.
Hetzelfde werd verdient door zijn broer Jan en zijn vrouw Drika.
In
de jaren die volgden zijn er diverse zonen, kleinzonen en neven van
Jaoneke en Jan Haneveer bij het "Bels lijntje"of bij de
Nederlandse Spoorwegen gaan werken. Ook mijn vader Cees Reijnders heeft
enkele jaren bij het "Bels Lijntje" gewerkt.
Het
is op het station in Baarle - Nassau dat hij in 1931 zijn toekomstige
bruid Fien Haneveer leert kennen, dochter van Jaoneke en Marie Haneveer.
Fien gaat met haar moeder en zus Anneke een treinreis maken naar Lourdes.
Cees helpt haar de koffers te dragen en ze krijgen daarna verkering. Op 13
juli 1932 trouwen Cees Reijnders en Fien Haneveer in Baarle – Nassau. Ze
gaan wonen in Riel, eerst in Wachtpost 10 en daarna tot 1975 in Wachtpost
8 in Riel.
Foto
verzameling over het "Bels Lijntje" De
afgelopen jaren heb ik sinds ik met vut ben en nu met pensioen een
verzameling van meer dan 200 foto’s samengesteld over het "Bels
Lijntje" Het bestaat uit:
Het
"Bels Lijntje" 1867-1973
-
Station
Tilburg naar Riel,
-
Station
Riel naar Alphen,
-
Station
Alphen naar Baarle-Nassau,
-
Station
Baarle- Nassau Dorp,
-
Station
Baarle- Nassau Grens,
-
Station
Turnhout.
Het
"Bels Lijntje" 1975-2010.
-
Toeristische
route het "Bels Lijntje" per trein Tilburg naar Baarle –Nassau-
Grens,
-
Toeristische
route het "Bels Lijntje" fietsroute Tilburg naar Baarle
-Nassau- Grens- Turnhout,
-
Het
"Bels Lijntje" en het spoorvolk,
-
Het
"Bels lijntje" (tijdslijn en treinen).
Documenten
-
Plattegrond
tekeningen van de stations, wacht- en seinhuizen van 28 juni 1866
-
Onteigeningsdocument
van 18 december 1866 van Koning Willem III, getekend door de minister
van Binnenlandse zaken Heemskerk, waarop te zien is dat er meer dan 415
bunder, Roeden of Ellen, "elk voorzien van een nummer. "
werden onteigend om het "Bels Lijntje" te kunnen aanleggen.
Daarnaast
heeft het Bels Lijntje" een belangrijke rol gespeeld in het
alledaagse leven in Midden-Brabant tussen 1867 en 1973. De foto’s,
plattegronden en tekeningen hebben betrekking op die hele periode, met
vooral veel aandacht voor de mensen die er woonden en aan het "Bels
lijntje" werkten.
Graag
zou ik deze verzameling tonen aan ieder die daar belangstelling voor
heeft.
Als
er Heemkundekringen zijn of mensen die in het bezit zijn van een ruimte
waar ik deze verzameling kan neerzetten, neem dan contact op met Wim
Reijnders
Monnikskap
11, 5071 HM Udenhout. Telefoon 013-5114057 of email w.reijnders@hi.nl
Wim
Reijnders
Geboren
op Zandeind B 160. later gewijzigd in Zandeind 1 Riel
|