INHOUD DE GROOF
SPECIAAL
TEKSTEN
AUTEURS
INTERVIEWS
BRAABANS
HOME

Bart de Groof
Cabaretier & Tekstdichter

Het begin

Op 22 januari 1984 debuteerde Bart de Groof samen met pianist Iben Bakermans (toen beide 1e-jaars student Nederlands) met hun avondvullende cabaretprogramma 'Dichterbij'. Publiek en pers waren meteen enthousiast over met name "de intelligente en po‘tische teksten, ondersteund door vaak romantische muziek". Arnold Verplancke van het Brabants Dagblad recenseerde het programma positief en sprak over een: "nieuwe invulling van het beproefde formule van het studentencabaret..." De studenten/cabaretiers werden meteen overal gevraagd te komen spelen, vaak voor studentenverenigingen in den lande, zoals Leiden en Utrecht en Groningen. In dat bewuste studiejaar behaalde het tweetal slechts een handvol tentamens, maar ze speelden wčl dertig keer hun cabaretprogramma.

Teksten

Tussen 1984 en 1997 schreef en speelde Bart de Groof zes cabaretprogramma's, vaak begeleid door combo Trio Hans Avontuur. Meestal in middelgrote theaters in Nederland en Belgi‘, maar ook in schouwburgen. Met veel plezier treedt hij op voor universiteiten, zoals in Nijmegen en Maasticht. De programma's Op de vlucht (1987), Hoezalik'tzeggen ('90-'92) en Heldere momenten (96-'97) waren daarvan de grote uitschieters. Handelsmerk van Bart de Groof is het op maat maken van een cabaretprogramma's voor specifieke situaties, zoals politieke partijen, ziekenhuizen, ministerie of gemeentes. Zijn gelegenheidsteksten worden vaak als sterk ervaren, evenals zijn improvisaties.

Radio

Met enige regelmaat worden er liedjes van Bart de Groof uitgezonden via de gezamenlijke omroepen zoals Vanavond, Vijftig jaar later en Klaaglied om Ytzhak, dat hij voor de TROS zong met pianist Cor Bakker en orkest.

In de periode tussen '85 en '96 leefde Bart de Groof voornamelijk van het schrijven van teksten voor kranten en reclame enerzijds en schrijven van cabaretteksten en optreden anderzijds. In de hoedanigheid van tekstadviseur is hij betrokken bij diverse producties van Seth Gaaikema (theaterprogramma's en boeken). In 1995 studeerde hij af (Nederlands), o.a. met zijn letterkunde-scriptie: Literaire aspecten van het cabaretlied.

Musical Caren

In 1997 verwierf De Groof landelijke bekendheid met zijn musical Caren, waarvan hij de song-en dialoogteksten schreef, samen met componist Maarten Jense. Deze succesmusical is gebaseerd op het leven van een aidspati‘nte en beleefde een reprise. December 1997 trad Bart de Groof voor het laatst op met zijn programma Heldere momenten, de premiŹre daarvan was in het Haagse theater Pepijn. Daarnaast publiceert hij met grote regelmaat in diverse Brabantse kranten en -boeken. In mei 2000 trouwde hij met beeldend kunstenares Janine van Rijswijk. Om in zijn dagelijks onderhoud te voorzien, geeft hij Nederlands op een middelbare school in Eindhoven. Barts artistieke hart blijft kloppen en is druk bezig met het schrijven van een nieuw cabaretprogramma en een openluchtmusical, gebaseerd op de klucht van Constantijn Huygens: Trijntje Cornelis. De titel van het nieuwe cabaretprogramma luidt: Máxima Culpa'.

 

Bibliografie: De Debutant (1993), theaterteksten uit diverse shows met

illustraties van Peter van Straaten.

Meisje met je rode lippen (1997), hertalingen van Heine-gedichten,

uitgegeven door Mieke Vestdijk.

Discografie: Caren - musical (cd) (1997).

 

In productie:

Verhalenbundel: Koperen Kees

Musical: Trijntje Cornelis (vrij naar Constantijn Huygens)

CD: Oud & Nieuw (Twee eeuwen chansons van Bart de Groof)

Cabaretprogramma: Mooie woorden (werktitel).

 

 
Terug naar begin van deze pagina