CuBra
INHOUD HOEZEN
Home
Beeldende kunst

Over hoezen van langspeelplaten

Het gezicht van de muziek

onder redactie van H. van Boxtel en Ed Schilders

Jah Shaka - Jah Dub Creator - Dick Verdult

Hoezen en Johnnies zijn van hetzelfde laken een pak:

Ze moeten lelijk zingen of zijn.

 

O, zo lelijk moeten ze zijn, want niks is suffer dan een geslaagd Zwitserland.

Niks doodser dan het huis van een interieurarchitect.

Niks labieler dan Zweedse integriteit.

 

Het spreekt volleplaten dat mijn voorganger Van Boxtel een kikkervisje met pluishaar uitkoos en dat een sexy hoes vond. Hij is het dus met me eens.

Zo'n keus onderstreept mijn observatie.

Nee, een huis is pas inbraakveilig wanneer het voordeurvenstertje een barst heeft.

Zo wordt kapot heel,

en lelijk mooi,

vervormd geluid, hemelse modder.

 

Wel, vandaar mijn voorliefde voor reggae-kaften, maar nog meer, echt nog véél meer, voor Dub-kaften. U weet het: men spreekt van Dubmuziek wanneer een producent de sporen van een reggaetrack los heeft geschud en alles wat de songmaker beoogde er vanaf heeft laten vallen.

Als er dus alleen nog maar bas, drum, een verloren solo en een ronddwarrelende geest in zit, dán spreekt men van een dub-album.

En zo vergelijkt zich ook de reggae-kaft met een dub-kaft. Bij de eerste staan er nog wellicht ge-airbrushte meiden in bikini’s voor een zon te schommelen... maar bij dub is daar nog net een bh van over, in de lucht, en een paar letters.

 

Ik weet het, ik kan bij u als een snob overkomen... zoals wanneer een Noordhollandsche oceaanzeiler zegt: maar eigenlijk is poelieën op een zelfgemaakt vlot leuker.

Ja, een beetje 'van de hoogte', immers, ik ben geen new-naďf maar geraffineerd, fijnbesnaard, goed uitgestudeerd, driemaaldrie openbaar gewaardeerd, ik ken de gulden snede, de gouden driehoek, de looie pijp (om commissieleden mee te slaan), de zwarte zondag, de grijze muis, de rode lap, de dikke brei en de dunne.

Toch, zonder enig gevoel van koloniaal dedain, houd ik staande: dub kaften, gemaakt voor een rotcent met een tong uit de mondhoek en het gebruik van een trefzeker layout-mesje zijn het mooiste wat er bestaat.

Hierin laat de mens zich van de mooiste kant zien.

Dubkaften zijn over het algemeen een geheim voor de mensheid.

Daarom, voor zijn 'zweet-rennen-met-publiek' zou Spielberg niet een nepsmaragd of geheime nazi-code als leitmotiv moeten gebruiken, maar de zoveelste kaft van Jah Shaka.

 

Oh Jah Shaka, meester van de eene knop (volume), de eene schuifregelaar (echo) en de eene naald.

Gij die geen vrees hebt voor het lopen op een dun touwtje,

Gij die weet dat een gladde kaft slechts een anker is voor degene die wil vertrekken.

Ik bewonder bijna al uw kaften.

Uw logo van de Zulu-strijder, uw dunne spaarzame, welhaast protestantse steunkleur.

Velen 'in d'n industrie' probeerden ogen uit te steken en portemonnaies leeg te schudden met brandende helikopters van Dali en varkentjes aan een parachute van Warhol, van theemutsen die vulkanen worden, van Robinhood-moerassen met gouden letters en blond haar en wit poeder en spiegel en motor.

Maar nee, het zijn Uw kaften die met intentie en informatie op de lens van de muziek neerstrijken als een zandstorm. De uit-stekende tong en de slecht ingedeelde ikonen zijn een luisterurenlange deur naar het avontuur, zoals een fout in een perzisch tapijt dat ook is.

 

We nemen een voorbeeld:

Jah Dub Creator, waarom? Omdat ie oranje is natuurlijk ! Liever had ik 'm in rode en witte blokken gehad, maar dat is te Kroatisch tegenwoordig. Oranje de steunkleur en vaalbruin de tekening. Het minstopvallend is het belangrijkste! Namelijk de speakers links van het midden. Loeizware voorwerpen, kasten van meerder kubieke meters multiplex, hardstalen kernen en ijzeren beugels, ze worden door een leger aan dragers op de locatie geplaatst... maar zijn hier op de hoes bijna transparant, correctie, ze zijn een dub-aquarel geworden ! Verloren in de rookmachine? Nee, de tekenaar vond de dialoog tussen de producent en Haili Selassie belangrijker... de zanger op de rug, en Selassie frontaal, met helm.

T-shirt en baard van zanger zijn met kwast gemaakt, een beetje dor geschraapt met het penseel.

Een hand heeft de microfoon en de andere rust op het leger van geluidsmakers... KNOPPEN! Alles naar de knoppen! Hier mag alleen Jah Shaka aankomen, zegt de tekening.

Ik hou daar van, een stapel Japanse elektronica dat zonder lezen van manuals gebruikt wordt voor vervorming.

Verrek, nou zie ik het, ook de titel is met trillerige kwast geschilderd. Hier was alleen maar drang nodig en bleef Illustrator lekker in Canada.

Helemaal rechtsonder, zwevend in vaagheid op het toetsenbord, het logo van Shaka, de koning der Zulus. Met het schild aangewend tegen de onnozele vooruitgangsgedachten en de speer gereed voor enige toenaderingspoging van de fantasieloosheid.

Goed dat de CDA-estheten nooit naar dit soort hoezen hebben gekeken, anders hadden ze misschien iets begrepen van wat zich daarboven allemaal afspeelt.


 

Eigen website van Dick Verdult / Dick El Demasiado - KLIK HIER

Dick Verdult in Wikipedia