Mijn
moeder zei nooit 'plakband'. Ze zei meestal 'sellotape'. Of
ik bijvoorbeeld de sellotape eventjes wilde pakken. Dan moest ik
naar het bureaumeubeltje-annex-boekenkastje in de huiskamer waarin
ook het nietmachientje en de perforator paraat waren. Dan moest er
weer iets geplakt worden. En niet alleen papier. Tussen 1958 en 1963 heb ik brillen gedragen
waarvan de gebroken armpjes of het neusbruggetje met sellotape werden gespalkt. In
afwachting van het moment waarop er geld vrij zou komen voor een
nieuw montuur. Dan liep je dus wel behoorlijk voor schut met dat
plakband aan je bril, en misschien was dat de reden waarom mijn
moeder in zo'n geval -- bij wijze van psychologische
tegemoetkoming -- niet van sellotape repte, maar het over
'onzichtbare plakband' had. Alsof het Velpon op een rolletje was.
Waar je geen barst van zag. Van dat 'onzichtbaar' snapte ik op
mijn beurt dan weer niets, want je zag het toch duidelijk wél.
Maar goed, als moeder iets niet duldde, dan was het tegenspraak.
Het
juiste woord was, vond ik, 'doorzichtige plakband', en als het zo
genoemd werd, deelde ik mijn moeders enthousiasme voor sellotape.
Het was een hele vooruitgang. Je maakte bijvoorbeeld per ongeluk
een scheur bij het vechten om de Donald Duck, en dan konden
wij die repareren met doorzichtige plakband. Veel mooier dan
ondoorzichtige plakband. Dat was van die lichtbruine papieren tape
die ging plakken als je aan het beenderlijm had gelikt. Of een Winterboek
viel van het Tomado-boekenrekje en brak uit de rug. Als dat hele
Tomado-boekenrekje al niet naar beneden donderde omdat vader het
in de poreuze muur geschroefd had met luciferhoutjes als pluggen.
Dan kon je zo'n boek tenminste veel mooier repareren met
doorzichtige plakband dan met bruine plakband of de soorten linnen
band waarmee je ook het dak kon isoleren.
Ik
heb heel wat afgeplakt. Ik heb er nog een paar: stukgelezen en
vervolgens gerepareerde stripboeken. Vooral de albums van Suske en
Wiske hadden de gewoonte om na enige lezingen met de twee nietjes
en al uit de rug te scheuren. Sellotape! Of de bovenkant van de
rug van een gebonden boek, zeg de avonturen van Pinkie Pienter. Omdat je nog niet goed wist dat het karton inscheurde als
je het boek daar vastpakte en uit de kast trok. Sellotape.
Over
het algemeen gaan muziekliefhebbers zorgvuldiger om met
langspeelplaten dan met singletjes. Singlehoesjes zijn vaak van
dun papier, terwijl langspeelplaten van karton zijn. Bovendien
hebben langspeelplaten binnenhoezen, waardoor de buitenhoes minder
snel beschadigd raakt. Misschien zijn de randen van
langspeelplaten ook niet zo scherp als die van singletjes; dat zou
eens nauwkeuriger uitgezocht mogen worden. In aanleg zijn dat
allemaal oorzaken waarom hoesjes van singles eerder kapot gaan
dan die van langspeelplaten. Vooral op de twee of mogelijk zelfs drie punten waar het
vinyl de vouwen van het hoesje raakt. Het gaat tergend langzaam;
het voltrekt zich aan de binnenzijde, en ontrekt zich dus aan het
oog van de muziekliefhebber. Onvermijdelijk komt er een moment dat
het papier op die plekken scheurt. Wordt dan niet onmiddellijk
ingegrepen met sellotape, dan zal de schade in verhoogd tempo
voortwoekeren.
Er
hielp maar één ding: heel voorzichtig zijn. Maar dat was mijn
moeder niet. Dat hoefde ze niet te zijn. Ze had immers sellotape.
Veel van de singles die zij heeft grijsgedraaid, zijn nu in mijn
bezit. Er zijn juweeltjes bij van de hogere sellotape-kunst.
Hierbij afgebeeld is een hoesje van de Everly Brothers dat in
één oogopslag laat zien hoe ongemeen populair het in mijn
ouderlijk huis geweest is. In dit hoesje is, voor mij althans,
heel veel zichtbaar gebleven van de vorige eigenaar. Met balpen
heeft ze haar achternaam er voor de zekerheid opgeschreven – wat
ze meestal ook deed op het label van de plaat – maar de echte
handtekening, dat zijn de kreuken, de scheuren, de schaafplekken,
de ontbrekende snippers, en natuurlijk de hand die kwistig met
sellotape gestrooid heeft.
Ook
ik heb jarenlang behalve boeken hoesjes onherstelbaar doorzichtig gerestaureerd.
En veertig jaar
lang heeft al die sellotape ondertussen zijn best gedaan zichzelf
te vernietigen. Uitgedroogd, bruin geworden. Zichtbaar geworden.
Het verhoogt de schoonheid van plakbandhoezen in niet geringe
mate. Van eigen hand is het hier afgebeelde hoesje van de Bob
Dylan-single. Niet slecht, vind ik zelf, maar het hoge niveau van
mijn moeder heb ik toch nooit kunnen bereiken.
|

|