Niet
alle platen zijn bij verschijning uitgerust geweest met een
passend hoesontwerp, met een afbeelding die geen twijfel laat
bestaan over wat weggestoken zit in het binnenste, een tekening,
in fraaie kleuren, of een fotografie, die de artiest toont en
daarnaast tracht de aard van zijn of haar werk in beeld te
brengen.
Vooral
wat oudere platen gaan gehuld in een standaardverpakking, met
centraal een fors gat, dat zicht biedt op het label, met zijn
vermelding van artiest en titel.
Een
dergelijke gezichtsloze, anonieme platenhoes staat op naam van
Sparkie Williams, en we mogen in onze handen wrijven dat zijn
opnamen, verscholen in het uniform van Parlophone, behouden
gebleven zijn. Hij onderscheidt zich in niets van duizenden
andere.
Ten
tijde van verschijning lagen de platen van Sparkie Williams in
grote stapels naast de kassa, vanwege het onvermijdelijke succes
dat hem ten deel viel. Makkelijk te vinden dus, in zijn tijd van
leven. Wíj echter, verzamelaars en liefhebbers vele jaren later,
zijn verplicht eindeloos veel bakken door te snuffelen, een
dergelijke plaat op te tillen, en onder het inhouden van de adem
te lezen wat het op het label geschreven staat, met een scheef
hoofd meestal, ondersteboven vaak. Een arbeid zonder einde, en
geen moment zicht op een goede afloop. Slechts hoop kan de
verzamelaar stuwen in zijn voortgang, op zijn speurtocht langs de
bakken, jarenlang, in welke stad dan ook.
Toen
heb ik hem ergens aangetroffen, ik weet niet waar. Ik ben alles
rondom dat moment vergeten, en kan me nog slechts herinneren dat
ik stond, met Sparkie in mijn handen...
Sparkie
Williams werd geboren in 1954, in oktober mogelijk. Zijn vader en
moeder heeft hij nooit gekend, en nooit ook heeft hij weet gehad
van het bestaan van broers of zussen. Amper een baby nog kwam hij
onder de hoede van mevrouw Mattie Williams, in Newcastle,
Engeland, die hem een warm nest bood, en alle zorg bood die een
schepsel nodig heeft.
Op
ongekend jeugdige leeftijd, één jaar oud amper, openbaarde zich
bij Sparkie een welhaast voor onmogelijk gehouden spraakvermogen.
Zo klein als hij was legde hij iedereen het zwijgen op, uit stomme
verbazing.
Spoedig
bleek hij tevens begiftigd te zijn met wat heet: een gouden keel.
Elke morgen zong hij Mattie toe vanuit zijn bedje, als een
lijster, en de sterren van de hemel...
In
juli 1958, nog geen vier jaar oud, wint hij dan ook het spreek- en
zangconcours, uitgeschreven door BBC-Radio, met een score van 531
verschillende woorden, waarmee hij 383 verschillende zinnen wist
te construeren! Daarnaast verpletterde hij alle aanwezigen met
zijn liederen, acht in getal maar liefst.
Dan
begint Sparkie´s bliksemcarrière. Dat zelfde jaar nog verschijnt
zijn Home for the Day, bij Parlophone, en de vraag naar
meer was zó groot, dat een paar maanden later al een tweede
grammofoonplaat moest verschijnen, eveneens bij Parlophone, Jailbird.
Op
de B-zijde is echter te horen dat nog andere talenten van Sparkie
aan bod waren gekomen: hij ontketent hier, in Sparkie the
Fiddle, een hoorspel dat zijn weerga niet kent.
Vele
radio- en televisie optredens volgden, BBC Tonight with
Cliff Michelmore o. a., en Sparkie verscheen in
reclamefilmpjes, in zeven stuks alleen al in die van Caperns,
producent van vogelvoeders.
De
enorme vraag, en de veelheid aan optredens die dat tot gevolg had,
was er echter tevens de oorzaak van dat pas in 1962 zijn volgende,
en naar wat spoedig bleek, zijn laatste plaatopname verscheen, het
onvergetelijke Pretty Talk. Biografen van Sparkie sluiten
niet uit dat het jonge talent in die jaren gebukt is gegaan onder
zijn status als ster onder de sterren, als superster.
Na
een werkzaam leven van nauwelijks zes jaar zag hij zich gedwongen
zich terug te trekken, in zijn bungalow in Bournemouth. Hij genoot
daar van zijn rust, en stierf onverwacht, twee jaar later, acht
jaar oud, in de handen van zijn grote vriendin.
Na
zijn dood werd hij opgezet, en toen mevrouw Mattie Williams ook
overleed, werden zijn stoffelijke resten tentoongesteld in het
historisch museum van Newcastle. Tot op de dag van vandaag.
In
2008 componeert Michael Nyman Sparkie: Cage and Beyond, een
opera over het korte leven van Sparkie Williams, een werk dat
gebaseerd is op een compositie van Nyman uit 1977, Pretty Talk
For George Brecht getiteld, en die eveneens Sparkie tot
onderwerp heeft. Ook zijn leven is dus vereeuwigd, en er kan met
recht gesteld worden dat alles aan Sparkie Williams, ook na zijn
dood, recht overeind blijft staan.
KLIK
hier om naar 2 opnamen van Sparkie te luisteren
|
|