Technische
Universiteit Eindhoven, Bouwkunde. Op een dag die veel beloofde,
in 1971. Peter Manz zat op zijn gemak te vertellen dat hij zo
sterk op Jimmy Hendrix leek, dat hij tot vervelens toe voor
gillende meiden op de vlucht had moeten slaan, en dat hij er
daarom stiekem blij om was dat hij dood was, toen Koek buiten adem
binnen kwam snellen, en ons iets duidelijk probeerde te maken. Dat
was lastig omdat hij gisteren twee voortanden kwijt geraakt was
toen hij liep te trippen en een parkeermeter voor een schriel
mannetje aangezien had. Zijn lippen hingen er dik en gehavend bij,
en verhulden een bloederige holte waarin zijn tong moeilijke
dingen deed, wanneer hij probeerde te spreken. Toen bleek dat het
platenuitverkoop was bij de Bijenkorf raakte de hele kantine in
rep en roer. Was vanmiddag niet die evaluatie van dat
aardappelproject van Wim Schippers? Ja dat zal wel, maar dit kon
niet wachten, en met een man of tien schoten we weg. We sprongen
op onze fietsen, trokken in een zwerm schuin het voetbalveld over,
onder het hoofdgebouw door, langs het water, onder het spoor door,
en toen recht op de Bijenkorf af. Fietsen op een hoop, naar
platenbakken toe, waar de rust op ons nederdaalde, en ieder zijn
plekje vond.
Ik
trok daar Lord Buckley te voorschijn. Ik had nog nooit iets van
hem gehoord, maar hij had goeie papieren. Om te beginnen stond
zijn portret op de hoes van Dylans Bringing It All Back Home,
in het midden, op de schoorsteen. Bovendien was de plaat die ik in
mijn handen had, uitgegeven op Frank Zappa’s Straight
label, niet bepaald een label voor gezellige dansmuziekjes. En,
het overtuigends van al, bij het openklappen van de hoes verscheen
de Lord zelf, en hij leek bezeten, door alle duivels van de hel...
We
gingen niet terug naar ons atelier, we keken wel uit. We gingen
naar de kamer van Koek, die een rijke pa had, een prachtkamer en
een superinstallatie. Voor we daar aan het draaien konden, moest
Koek eerst wat roken, anders hoorde hij niets. Omdat roken niet
lekker ging met die lippen van hem, had hij een waterpijp, met een
lange slang, uit de kast gehaald. Hij posteerde zich in de bank,
zette de vlam in de pot, stootte een paar fikse rookwolken uit, en
zat verder als een tandloos oud wijf, aan een rietje, zijn
stinkende pap op te lurken.
Van
elke nieuwe plaat zouden we een stukje draaien, maar Buckley
gooide roet in het eten. Toen hij opklonk, was iedereen op slag
verkocht. We bleven hangen, met rode oren. Dit had nog nooit
iemand van ons gehoord. Zelfs Koek grijnsde van onder zijn roes
vandaan, zonder twijfel omdat hij begon te vermoeden dat die freak
aan de dope zat. ... Die is niet aan de stuff, Koek, die is aan
de speed, was Jan de Vries hem voor... en aan de pepers,
van achteren er in...! ... Zulke joekels... verfijnde Huub,
aan zichzelf verplicht het puntje op de i te zetten.
We
vingen flarden op over Eddie Allen Poe, de swinger, die onder de
whiskey kleine meisjes najoeg op een plein, en helemaal geen raaf
nodig had, en we hoorden de Markies De Sade, in eigen persoon, die
zijn verontwaardiging uitkrijste, over een onwillige dame, omdat
zij in opstand kwam de tegen de natuur. Zoveel we hoorden echter,
zo weinig verstonden we ook. De woorden vlogen in het rond,
tuimelden over elkaar heen, versmolten in de ruimte, en drongen
als muziek onze oren binnen. De Lord klonk als kruising van Yma
Zumac en Captain Beefheart, maar dan verwekt voordat die twee
zelfs nog maar geboren waren. Stapelgek werden we, van onbegrip en
nieuwsgierigheid. We werden welkom geheten in Flipcity! Een
radioverslaggever met een spraakgebrek brandde los, zijn tong leek
om te haverklap uit te glijden, en uit zijn mond te vallen zelfs,
een drumband trok daar dwars doorheen, joelend volk aan de kant,
een zekere gouverneur Slugwell deed zijn woordje. In één adem.
Een geluidsorkaan raasde over ons heen. Onze oren floten, toen het
Heerschap even zweeg.
Toen
de plaat omgedraaid moest worden, namen wij het er even van. De
hoes ging van hand tot hand. Cal Schenkel weer, de hofkunstenaar
van Zappa. Hij had het hoofd van Buckley gehalveerd, om zicht te
bieden aan de erupties, die al uit 1956 bleken te stammen. We
memoreerden het optreden van Johnny van Doorn, een half jaar
eerder, waar we diep van onder de indruk waren. Was toch een
lentebriesje geweest.
Koek
lag te smilen. Winnie wilde nu ook wel een hijs. Roel begon
ongeduldig te worden, en dreigde weer eens voor hond te gaan
spelen. We waren klaar, voor nog een nummertje. The Train...
en die was heel erg. We hoorden een schets van het geluid op een
perron, van de drukte, de haast, het wringen en duwen,
stationsomroepers, hotdogs, popcorn, een vertrekkende trein die op
vaart komt, tickets please, tickets please, de machinisten
onder elkaar, How we’re doin’ Fred? Right on time Charlie,
stoomfluit, Last call for the diner, en de trein die nog op
hol slaat ook. Paniek, paniek, en hij rijdt zich met veel kabaal
te pletter. En dan een donkere en nuchtere stem, die de stand van
zaken stelt:
Forty-seven
dead and eight injured
the
worst accident in the state's history...
Nog
even het stoomfluitje... Hoooooo-ooooooooo... opklinkend
uit de rokende puinhopen...
We
hapten naar lucht. Was dit nu een verbeelding van een hartaanval,
en wat zei hij daar nu precies, aan het einde..? Na een paar keer
draaien verstonden we, en wat ik dus al veertig jaar in mijn hoofd
meedraag, totdat ik van de week het internet raadpleegde, niet Forty-seven
dead and eight injured maar Forty-seven dead on fourteen
inches, zevenenveertig doden op vijfendertig centimeter. Als
een harmonica opgefrommeld die trein, dachten we, zo hard de klap,
en we zagen het voor ons. ... Hoooooo-ooooooooo...
Koek
kwam in een lachkick terecht. Winnie’s ogen sloten zich, en hij
vertrok naar andere oorden. Roel ging op Jan zijn kuit af, Toon
vluchtte de tafel op, Peter deed gewoon zijn schoenen uit, en Huub
wou aan π beginnen, toen we de buurman opmerkten die
op de muur zat te bonken, met iets hards. Tijd voor de Bonzo’s
misschien wel.
http://permanentcondition.blogspot.com/2010/01/
lord-buckley-demon-verbals-lps.html
Op
deze site zijn 3 onvindbare lp’s te downloaden, de zogenaamde
Demon Verbals LP’s. (naar onder scrollen, tot aan de titels:
Bad-rapping of the Marquis de Sade, Blowing his Mind (and yours
too), Lord Buckley in Concert, aanklikken, en kiezen voor free
user. Na een uurtje of wat kan de volgende binnengehaald worden.
The
Train is te beluisteren op:
http://www.youtube.com/watch?v=t3vbxeBvaU0&
feature=related
Teksten
zijn te vinden op: http://globalia.net/donlope/fz/related/A_Most_
Immaculately_Hip_Aristocrat.html

|
|