Het kantoor was
destijds opgeleverd met vaste inboedel. Het kan goed dertig jaar
geleden zijn. Het dubbele stopcontact heeft zoals alle stopcontacten
zijn plaats in een hoek van die ruimte. Een relatief rustig bestaan
heeft het achter de rug. Als vaste energiebron voor een paar
bureaulampen, die zelf over een aan-uit schakelaar beschikken, heeft
het niet echt met slijtage te maken gehad. Nooit is het gebruikt om
er een stekker gauw uit te rukken. En ook niet om er daarna weer
even snel een ander in te drukken. Het stopcontact is oud, het heeft
nostalgische waarde. Maar er is niks mis mee. Het zorgt voor
contact, het is te gebruiken.
Ondertussen is de
boel wat verbouwd. Een net ingericht kantoor is het niet meer. Veel
nieuwe stopcontacten zijn er bijgekomen. Ze zijn nodig voor bossen
elektriciteit die liggen te wachten op het doorgeven van energie uit
de muur aan allerhande opnames. Stapels geluidsapparatuur staan op
stand-by. De aanwezige bekabelarij gaat er voor zorgen dat
audiogolven regelmatig de ruimte zullen vullen. Het kantoor is niet
meer, het is nu een werkruimte voor allerlei creatieve geesten.
Muzikanten hebben hier een plek gevonden om te repeteren.
Het stopcontact
heeft nog steeds zijn plaats in de stoffige maar rustige hoek.
Een centrale
plaats in het voormalige kantoor is bestemd voor een prachtige grote
saxofoon. Die is het eigendom van Eddie Harris. Hij is
verantwoordelijk voor de aanwezigheid van vele energiebronnen en
energietransporteurs. De enorme hoeveelheid opnames van deze
muzikant vragen daarom.
Hij gebruikt zijn
instrumentarium niet op de gebruikelijk gangbare manier. Telkens
opnieuw probeert hij wat op zijn saxofoon. Een ander mondstuk, een
ander geluid. Een trompet wordt soms opgepakt, variaties worden
uitgeprobeerd. De toetsinstrumenten zorgen voor de begeleiding, de
toetsenborden worden voor de verschillende nummers ingesteld en
bijgesteld en opnieuw ingesteld. Andere muzikanten komen stukken
opnemen. Ze spelen hun loopjes in allerlei vormen. Daarna herhalen
ze het met de correcties erop. Telkens opnieuw worden de
energiebronnen aangesproken. Elektronische apparatuur krijgt zijn in’s
en out’s. Ritme-boxen worden aangezet.
De aanwezige
technicus is continu bezig nieuwe aansluitingen te maken tussen
geluidsbronnen en –brengers. Melodie, maat en ritme gaan zich
herhalen. Telkens opnieuw wordt letterlijk en figuurlijk een andere
insteek gemaakt en gebruikt om het klaarliggende nummer met een
andere intentie en in andere uitvoering weer te geven. Een andere
maat, een andere toonhoogte, de muziek blijft zich herhalen.
Stopcontacten
zijn er niet voor niks.
In de rustige
hoek staat een tafel met een koffiezetapparaat. Die tafel ligt al
gauw vol met van alles, het is de hoek waar gepauzeerd wordt.
De
verantwoordelijke voor het reilen en zeilen op de werkvloer kiest
voor veiligheid en zekerheid. . Niet elk gat wordt gebruikt om een
stekker in te steken. Hij zorgt telkens opnieuw voor de meest
praktische aansluitingen; duidelijk gemerkt en met zo min mogelijk
lassen. Allerlei verschillende stekkers, een soldeerbout, snoer,
zekeringen,stoppen, tape etc., het ligt klaar om gebruikt te worden.
De musici
bekijken het oude stopcontact onder de tafel met bewondering en
verwachting. Zij zijn in hun naïviteit wat minder voorzichtig en
steken de stekker regelmatig in dit contact. Er is er altijd wel
één van de twee vrij. Snel willen ze ergens naar luisteren of wat
uitproberen. Een contact waar een rij dubbelstekkers met allerlei
aansluitingen inzit, is dan geen voor de hand liggende keuze.
Zonodig wordt de stekker van het koffiezetapparaat er even
uitgetrokken. Het stopcontact is te gebruiken. Er is niks mis mee.
Er wordt gewist,
er wordt opnieuw opgenomen. Het stopcontact onder de koffietafel
krijgt een steeds groter aandeel in het geheel. Andere zaken dan
muziek vragen elektriciteit. Belangrijke mensen met brilletjes en
aktetassen hebben ook stopcontacten nodig. De stekker van het
koffiezetapparaat wordt er steeds vaker uitgetrokken. Een leeslampje
krijgt zijn vaste plaats op de tafel. Naast de leesbril wordt daar
veel neergelegd. Papieren in allerlei maten en vormen stapelen zich
op. Belangrijke papieren kreuken en er komen vieze vingers op. Ze
moeten opnieuw geschreven worden. Ook snel gemaakte schetsen komen
op de stapel terecht. Het leeslampje wordt niet meer uitgedaan. Even
snel stroom nodig, dan wordt de andere stekker uit het dubbele
contact getrokken.
De schetsen
verdwijnen in de prullenbak, statieven met flitslichten worden
neergezet. Een ander geluid klinkt door de ruimte. De sluiter van
een camera is niet luid maar overal in de ruimte laat hij zich
horen.
Ook de
contactopnames komen naast het leeslampje te liggen. Ontwerpen nemen
de plaats in van de schetsen. Er is licht nodig, veel licht, en
koffie. De stekker van het leeslampje wordt uit het stopcontact
getrokken. Dat stopcontact…
"IS IT
IN". Een wel heel erge "doe het zelf stekker" staat
op het punt om connectie te maken.
"Dat is hem,
die ga ik gebruiken voor je hoes"
arjo
2 september 2010
|