Roland
Verstappen blijft mij steeds verbazen. Dat hij Brabander is van
geboorte is duidelijk te horen op zijn in 2009 uitgekomen cd ‘Brabocana’.
Hij zingt hierop in een soort ‘Algemeen Beschaafd Brabants’
twaalf liedjes. Maar ga je naar een optreden van Verstappen of
wanneer hij speelt achter zijn keukentafel dan begin je grondig
te twijfelen of zijn wieg wel in Brabant gestaan heeft. Als hij
al finger-pickend zijn gitaar bespeelt lijkt het of de
Mississippi aan zijn voordeur voorbij stroomt. Of zou hij toch
uit Ierland komen? Bert Jansch en John Renbourn zouden een trio
met hem gevormd kunnen hebben.
Roland
Verstappen speelt gewoon heel erg lekker gitaar en zijn
voorbeelden zijn dan ook de grote singer-songwriters als James
Taylor, Joni Mitchell, Paul Simon en Bob Dylan en natuurlijk
groepen als Crosby, Stills, Nash
and Young. Maar zijn tweede liefde in de muziek ligt zeker in de
Engelse traditionals en Ierse folk.
Vreemd genoeg zien we daar minder van terug in zijn vroegere
muziekcarričre.
Het
begon allemaal op zijn tiende toen Roland zijn eerste
muzieklessen kreeg; op de piano. Tijdens een vakantie op
Mallorca mocht hij echter zijn eerste gitaar kopen en dat
instrument heeft hem niet meer losgelaten. Hij loopt tegen de
twintig als hij Guy Roelofs ontmoet die hem vraagt mee te gaan
spelen in zijn folkgroep Pegasus, later Fivarra.
Later in de jaren tachtig treedt Roland regelmatig op als
singer-songwriter en enkele jaren als vaste gitarist van Gerard
van Maasakkers.
De kameleon Verstappen ontmoet daarna een ander fenomeen in de
muziekwereld, Ferdi Lancee (VOF de kunst en Gare du Nord) en hun
samenwerking leidt er in 1993 toe dat Roland het door Lancee
geschreven nummer ‘helemaal
niets’ opneemt onder de bezielende productie van Peter
Koelewijn. De single wordt een bescheiden hit en resulteert in
zijn eerste langspeler. Ook de nummers ‘Zij is een wonder’
en ‘Maastricht’ verschijnen als single waarvan de eerste een
tipplaats verovert.
Het tweede album ‘Augustus’ uit 1997 scoorde minder goed.
Roland heeft zich in de tussentijd niet alleen bezig gehouden
met muziek. Hij studeert Engels en werkt als leraar op diverse
scholen. Tijdens zijn studie ontmoet hij zijn medestudente en
muze Karin Poell, aan wie hij de eeuwige trouw beloofd. Karin
blijkt in het bezit te zijn van een wel heel fraai stemgeluid en
samen richten zij de folkgroep Eaden op. De ontmoeting met zijn
geliefde Karin leidt tevens tot een terugkeer naar zijn oude
liefde: de Keltische muziek. In het voetspoor van Fairport,
Stealy Span, Richard Thompson en Mary Black maakt Eaden in 2006
de cd ‘Rays of the yellow sun’.
Maar eens een kameleon, altijd een kameleon, zoals het oude
spreekwoord luidt. In 2009 maakt Roland Verstappen de cd ‘Brabocana’.
Luisterliedjes gegoten in een americana-jasje, blues of
Keltisch, maar gezongen in het Brabants. Niet een plaatselijk
dialect volgens de regels, maar een algemener Brabants zoals
Roland het dagelijks bezigt.
Samen met het pop-icoon Alides Hidding, bekend van zijn band
‘The time bandits’, geeft hij optredens waar Brabocana de
revue passeert. Gepassioneerde muziek gemaakt door twee
ras-muzikanten.
Roland Verstappen, een man die zeer verdienstelijk een van zijn
vele gitaren kan bespelen, een goede stem heeft en een liedje
kan schrijven, maar een kameleon. Voor zijn volgende cd wil ik
hem aanraden een huisje op de hei te huren. Even weg van alles,
drank in huis, genoeg te eten, Alides mee en gewoon spelen. Niet
peuteren aan die muziek, laat mij het maar produceren. Talent
volop!
Han
van Meegeren |