INHOUD CEES ROBBEN
HOME

CuBra

 

 

 

CEES ROBBEN

’k zie oe daor zo gèère ligge... Tilburgse stadsgezichten van Cees Robben

 

 

 Toegelicht door Ed Schilders en Ronald Peeters

 

Tilburgs Prentebuukske deel 11 is uitgegeven ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de Cees Robben Stichting, Goirle 2012 - isbn/ean: 978-90-819752-0-9

 

Op de allereerste Prent van de week die Cees Robben publiceerde — 10 oktober 1953 — stond het standbeeld van koning Willem II centraal. Deze prent siert nu het omslag van het elfde ‘Tilburgs Prentebuukske’, waarin vrijwel alle tekeningen verzameld zijn waarop Robben sindsdien Tilburgse monumenten en stadsgezichten een belangrijke rol liet spelen. Van koning Willem II tot Boerke Mutsaers, van de Heikant van Peerke Donders tot de waterkant van de Piushaven. Het Tilburg van de wederopbouw en van de ingrijpende stadsvernieuwingen. Een stad waarin gesloopt en gebouwd werd, maar die Robben altijd graag heeft zien liggen met zijn eigen, unieke oogopslag.

 

Stadhuis Tilburg - boven: bevrijding in 1944, getekend in 1954

 

Met het nieuwe ‘buukske’ viert de Cees Robben Stichting haar tienjarig bestaan. Deze stichting beheert het erfgoed van de legendarische tekenaar, en stelt zich ten doel initiatieven in zijn geest te stimuleren. In opdracht van de stichting hebben Ed Schilders en Ronald Peeters de stadsprenten geselecteerd. Peeters combineerde de prenten met foto’s uit de collectie van het Regionaal Archief Tilburg en zocht er de historische feiten bij. Schilders schreef een algemene tekst over de manier waarop Robben naar zijn geboortestad keek en hoe hij haar in beeld bracht.

 

Het grootste deel van de prenten werd getekend in de jaren ’50 en ’60. De tijd van de wederopbouw en de stadsvernieuwing. Robben blijkt daarover gemengde gevoelens te hebben gehad. Hij begreep dat de stad de nodige veranderingen moest ondergaan, maar hij betreurde ook het verlies, de sloop, van menig monumentaal gebouw. Hij kon lachen met nieuwbouw als het Burgemeester van de Mortelplein en de eerste flats langs de Ringbaan, maar hij kon ook woest zijn over de sloop van de Sint Annakerk, de kerk waar hij misdienaar was geweest.

 

Opvallend is ook de aandacht die Robben had voor het landelijk aspect van zijn Tilburg. De Tongerlose Hoef, de Warande, maar ook een in die tijd ver buiten de bebouwde stad gelegen uitspanning als ‘Peerke Staak’, dat nu midden in de Reeshof ligt.

 

Al met laat het elfde Prentebuukske ook een overzicht zien van wat er in die twee decennia in Tilburg verloren is gegaan en wat er behouden is gebleven. De balans valt achteraf toch mee. Daaraan heeft Cees Robben met zijn prenten zeker een bijdrage geleverd.