Zelfportret met binaire code gemaakt
in Museum Scryption
|
TILBURG PLUS 23
DECEMBER 2010
Ambities
Twee maanden geleden
schreef ik op deze plek over het ‘Ambitiedocument’ dat de
gemeente Tilburg in 2008 opstelde met betrekking tot de ontwikkeling
van de Spoorzone. In dat document speelde het woord ‘cultuur’
nog een zeer belangrijke rol. In de Spoorzone zouden ‘de sectoren
onderwijs, kunst en cultuur -- al dan niet in combinatie met
creatieve bedrijven -- uitdagende projecten met elkaar aangaan’.
We zijn nu twee jaar verder, en ondertussen is het woord ‘cultuur’
zelfs uit het kortetermijngeheugen van de gemeente gewist. Ik vernam
uit goede bronnen dat het ten gemeentekantore niet meer hardop mag
worden uitgesproken. Alleen als het echt niet anders kan rept men
daar nog van het c-woord, waarna de spreker snel een kruisje slaat
of op ongeverfd hout dient te kloppen. Het argument: crisis,
noodzakelijke bezuinigingen. De insteek is blijkbaar niet de vraag
hoe je ook kunst en cultuur zo goed mogelijk door een crisis en
bezuinigingen loodst, maar hoe je kunst en cultuur benut om te
bezuinigen.
Het museum voor
communicatie, Scryption, dreigt van dit beleid het eerste
slachtoffer te worden. Per 1 maart 2011 is voor het personeel
ontslag aangevraagd, en alleen een vechtlustige gemeenteraad zal nog
een voet tussen de deur kunnen zetten om te voorkomen dat die
voorgoed dicht gaat. Daarmee zal een unieke museale collectie
verdwijnen. Misschien heeft ondernemer Jan Melis nog een fabriekshal
in de aanbieding waar de schrijf- en rekenmachines, de vulpennen en
inktstellen kunnen wegroesten? Er hoeft geen inbraakalarm op te
zitten.
Uit de verslaggeving van
deze krant over de nieuwe gemeenteplannen met de Spoorzone, blijkt
dat ook dans- en theatergezelschappen het slachtoffer worden. De
nieuwste gemeentelijke ambitie is nu dat de grote, beeldbepalende
Koepelhal een ‘vrij programmeerbare stadshal’ wordt. Zeg maar
een Midi-theater, maar dan mega. Het Dröge-gebouw in de
Goirkestraat, waar het regionaal Archief en het Stadsmuseum zouden
komen, werd al eerder afgeserveerd omdat verbouwing te duur zou
zijn, maar de enorme Koepelhal omvormen tot
feestzaal-annex-bierkelder is blijkbaar geen enkel probleem.
Wethouder Marieke Moorman meldde daarover uitdrukkelijk dat er
toiletten in komen, dus ze heeft goed nagedacht over haar ambities.
‘Kennis Plus’, dat is
nu de slogan geworden waaronder onze bestuurderen hun ambities naar
de markt brengen. Dus ik snap best wel dat wethouders Moorman en
Frenk het kleding- en fourniturenmagazijn Primarkt naar de Spoorzone
wil lokken. Dat valt onder Plus. Dat Museum Scryption perfect onder
de noemer Kennis valt, dat is echter nog niet tot het stadhuis
doorgedrongen. Wethouder De Ridder zei over de Spoorzone: ‘Er gaat
straks letterlijk een nieuwe wereld open’. Dat klinkt als ‘Gaat
u maar rustig slapen.’ Tot nu toe stel ik echter iets heel anders
vast. Dat met de nieuwe ambities een hele rijke wereld dicht dreigt
te gaan. |
TILBURG PLUS 6
JANUARI 2011
‘Scryption moed
blijve’
Deze krant schreef dat de
‘Strijd Scryption nog niet gestreden’ is, maar ik heb het zekere
toch maar voor het onzekere genomen. Deze week kan iedereen die dat
wil het museum gratis bezoeken voordat het de deuren sluit. Afscheid
nemen van pennenveders en inkpotjes, type-, reken- en
kantoormachines, computers die nu al antiek ogen. Meer dan twintig
jaar geleden was ik erbij toen een groepje liefhebbers zijn plannen
presenteerde om van de verzameling van frater Ferrerius een heus
museum te maken. Wat wonderwel lukte. In een van mijn eerste columns
voor deze krant, noemde ik het Scryption ‘het leukste museum van
Tilburg’. Die quote heeft nog jarenlang in de kantoorruimte aan de
muur gehangen. Wat ik wel sjiek vond. Maar nu gaat het leukste
museum van Tilburg dus dicht. Je zou je er plaatsvervangend voor
gaan schamen. Voor de politieke onwil om het onderliggende
bezuinigingsprobleem stijlvol op te lossen.
Ik had ook wel eens een
puntje van kritiek op het Scryption. Met name toen de rode IBM
typemachine van W.F. Hermans werd tentoongesteld. Na de dood van
Hermans kreeg het museum zijn collectie in bruikleen, en die rode
IBM – befaamd en berucht -- werd getoond in het décor van een
klein werkkamertje. Ik vond dat daar iets aan ontbrak: namelijk de
asbak van W.F. Hermans, inclusief een forse serie peuken (Gauloises).
Maar goed, geen enkel museum is perfect.
Die rode IBM stond er
natuurlijk niet meer. Al ingepakt, denk ik. Wel zag ik vrijwel
onmiddellijk het grijzere, iets grotere model met IBM-bolletje
waarop ik zelf een jaar of vijf gewerkt heb. Dat was een verademing
na de loeizware en luidruchtige Remington met grote wagen (er
moesten stencils op de lange kant in kunnen) die ik bij de dump had
gekocht. Maar goed. Wat je zelfs in deze donkere museumdagen nog
goed kunt vaststellen, is hoe veelzijdig het Scryption is. En
hoezeer het kinderen aanspreekt. Ik herken mezelf in een jongetje
dat zijn kracht meet met een stokoude typemachine. Twee meisjes
snijden met een grote snijmachine papiertjes alsof het taartpunten
zijn. Andere kinderen schrijven en tekenen op een ultramodern touch
screen. Er hangen tekeningen en teksten, zoals deze van Anita: ‘Scryption
moed blijve’. In een schoolschriftje heeft Janneke met veder en
inkt geschreven: ‘Voor wie dit leest ik ben janneke en ik woon in
tilburg ik ben 12 jaar! dit is echt stoer man! vet cool gaaf vet dit
is leuk om mee te schrijven ik ben in het scription en wie dit leest
ook xxx’. Bij een aantal zetbokken met loden letter staat een
affiche: Ontdek de Etten-Leurse Musea. Over een paar weken heeft
Etten-Leur meer musea dan Tilburg, zie ik.
Leefde ‘De laatste roker’
nog maar: W.F. Hermans. Hij zou de verantwoordelijke politieke
mandarijnen op zwavelzuur gezet hebben. Op een tafel ligt nog het
Scryption-boekje over hem en zijn verzameling. Gratis. Als ik weer
thuis ben, lees ik daarin zijn museale opvatting: ‘Geen geld? Dan
moet er maar een stelletje ambtenaren worden ontslagen.’ En als u
het werk van W.F. Hermans kent, dan weet u dit ook: hij had altijd
gelijk.
|