Brabants Licht - Brabanders in Foto Nationaal
 

Vier Brabantse fotografen hebben een plekje verworven op Foto Nationaal, de jaarlijks terugkerende tentoonstelling van de Nederlandse Fotobond. De expositie, een begrip in de wereld van de Nederlandse amateurfotografie, reist door heel het land en was al te zien op de onlangs afgesloten fotomanifestatie Breda Photo.
Om een plaats te krijgen in Foto Nationaal, moet je op de eerste plaats al uitgenodigd worden. Ditmaal werden bijna 300 fotografen uitgenodigd om een serie van 5 foto’s in te zenden. Uit de inzendingen van in totaal 131 fotografen werden twintig fotoseries geselecteerd, onder wie die van vier Brabanders. Het gaat daarbij om Els van der Kolk, Ton Dirven, Martijn Verweel  en Henk van den Anker. De eerste drie komen uit Breda, de laatste woont in Tilburg. Els van der Kolk en Martijn Verweel zijn lid van Fotogroep Breda, Ton Dirven van Fotogroep de Huiskamer en Henk van den Anker is lid van Fotogroep TEMA.

Els van der Kolk (1955) maakte vroeger veel foto’s op reis maar fotografeert de laatste jaren steeds meer in haar eigen leefomgeving. De serie voor Foto Nationaal schoot ze overigens ver van huis, namelijk in China. ‘De mensen in deze serie zijn in zichzelf gekeerd en hebben zich afgesloten van de buitenwereld’, licht de fotografe toe. ‘Ze bevinden zich ook letterlijk in een andere wereld door het venster dat zich tussen hen en de fotograaf bevindt’.

Ton Dirven (1950, www.tondirven.nl ) richt zich in het bijzonder op portretfotografie, en dat in de breedste zin van het woord. Niet alleen het hoofd heeft zijn aandacht maar ook de rest van het lichaam. Of onderdelen daarvan, zoals in de serie ‘Voeten’ waaraan hij al enige tijd werkt, en waarvan een deel nu opgenomen werd in Foto Nationaal. Dirven: ‘Ik ontdekte dat, door de voeten te laten zien, voor de kijker de vraag ontstond wat zich boven die voeten afspeelde. De serie omvat inmiddels zo'n 10 foto's, en groeit (langzaam) nog steeds’.

Graficus Martijn Verweel (1971) heeft in de elf jaar dat hij fotografeert al diverse prijzen gewonnen bij de Fotobond. Van hem is de reeks waarop vijf leeggegeten borden te zien zijn, blijkens de titels op vijf achtereenvolgende dagen gefotografeerd na afloop van de maaltijd. Verweel vindt het belangrijk om zich ‘niet te veel te laten leiden door de techniek’. ‘Probeer de juiste sfeer te pakken op het moment dat je de sluiter ontspant’, adviseert hij andere amateurfotografen. ‘Ook wanneer langere sluitertijden nodig zijn. Laat je hierdoor niet (af)leiden en je ervaart een enorme vrijheid, waarbij je je volledig kunt concentreren op het beeld.’

 


Henk van den Anker (1942), die  al tweemaal eerder deelnam aan Foto Nationaal, laat zich inspireren door de leegte van het landschap. ‘Deze reeks van vijf werd gemaakt in de zeer vroege ochtend aan de oostkust van Denemarken’, meldt hij. ‘Op mijn foto’s komen doorgaans zelden of nooit mensen voor. De analoge beelden zijn origineel in kleur maar zijn na inscanning van de kleur ontdaan’.

De tentoonstelling Foto Nationaal is tot 30 november nog te zien in Doetinchem en reist daarna verder naar Goes, Zierikzee, Epe, Leeuwarden en Beek in Limburg.

Joep Eijkens