Brabants Licht
Wiesje Peels

 

 

En: ‘Ik zou mijn stijl van fotograferen kunnen beschrijven als autonoom documentair. Soms ensceneer ik een situatie. Door te ensceneren kan ik iets toevoegen aan het verhaal dat ik wil vertellen.’

In opdracht van het Breda’s Museum maakte zij twaalf tweeluiken over Poolse oud-strijders die in Noord-Brabant wonen. Het gaat om mannen die tijdens de Tweede Wereldoorlog terecht waren gekomen in Engeland en vandaaruit ingezet werden bij de bevrijding van West-Europa.

‘Via Normandië en het westen van België staken ze begin oktober 1944 ten zuiden van Breda de Nederlandse grens over’, schrijft de fotografe in een toelichting. ‘Aan het eind van de maand wisten ze door tactisch handelen Breda onbeschadigd te bevrijden. Hun veldtocht eindigde uiteindelijk in Wilhelmshafen, bij de Duitse overgave. Polen hebben ze nooit bereikt en al deze Poolse mannen waren door de naoorlogse machtsverhoudingen gedwongen om buiten hun vaderland een leven op te bouwen. Daarin ligt de onbedoelde tragiek van hun strijdkreet. Het werd wel onze maar niet hun vrijheid.’

De tweeluiken geven een vaak ontroerend beeld waarbij een portret van de man in kwestie meestal gecombineerd wordt met iets wat hem op de een of andere manier dierbaar is: een foto, een bidprentje, medailles, bloemen.

Zie ook: www.wiesjepeels.com

Joep Eijkens