CuBra
Inhoud Devotie- prenten
Inhoud De Croon
Home
Speciale bijdragen
Rijk rooms leven

CuBra rubriek van Gerard de Croon

U kunt reageren

Klik hier om een e-mail te verzenden 

Gerard de Croon

Devotieprentjes in woord en beeld - 22

Elke week een nieuwe aflevering

Driekoninklijke promotie-actie

Dit is een prentje uit 1919 bedoeld om de katholieken aan te sporen dagelijks de communie te ontvangen. Aan de voorzijde is een cirkelvormige afbeelding te zien van de aanbidding door de drie koningen. Maria zit centraal in beeld met het kindje op haar schoot onder een afdak van een boerderijachtig gebouwtje. Links kijkt St. Jozef nieuwsgierig om een hoekje vanachter een tussenwand naar wat er allemaal gebeurt rondom zijn vrouw en kind. Vlak voor hem staat een kruiwagen met een riek erop, wat suggereert dat de H. Familie daar min of meer permanent verblijft. Aan de rechterkant zien we de koningen en hun gevolg. Ze zitten geknield voor moeder en kind We zien een kameel met een drijver erbij en een zwarte bediende. Uiterst rechts staat een ladder afgebeeld die leidt naar het met riet bedekte dak van het gebouwtje. Een aardig tafereel.

Het eerste onderschrift verwijst rechtstreeks naar de afbeelding. De tekst over het Lam Gods leidt de tekst op de achterzijde van het prentje in, denk ik. Die tekst is op zichzelf al een studie waard, zowel wat stijl als spelling

( bruilofstmaal) betreft. En dan laten we de inhoud maar buiten beschouwing. Daar boog de censor van het bisdom Roermond zich over en die gaf er zijn goedkeuring aan.

Waarom wil ik dit prentje laten zien? Vooral vanwege de speurtocht naar de oorsprong ervan. De geheimzinnige letters GFCHKM rechts onder de afbeelding blijken te staan voor Gesellschaft Für Christliche Kunst München. Deze organisatie is in 1893 opgericht en bestaat nog steeds. Het doel ervan is de bevordering van christelijke kunst in zoveel mogelijk opzichten. Heel oecumenisch ook. Waarschijnlijk heeft de uitgever bij deze organisatie het publicatierecht voor deze afbeelding gekocht.

Maar over het oorspronkelijke schilderij en de maker ervan ben ik niets te weten gekomen. Misschien zijn er lezers die me meer informatie over deze afbeelding kunnen bezorgen.