CuBra
Inhoud Devotie- prenten
Inhoud De Croon
Home
Speciale bijdragen
Rijk rooms leven

CuBra rubriek van Gerard de Croon

U kunt reageren

Klik hier om een e-mail te verzenden 

Gerard de Croon

Devotieprentjes in woord en beeld - 53

Elke week een aflevering

Het Allerheiligst Hart van Jezus - met kartelrand

 

Vandaag het laatste prentje in deze miniserie van 4 afleveringen over prentjes met een kartelrand. Het is een mooi voorbeeld in zijn soort.

 

De centrale figuur is Jezus, staande op een wolk, zijn handen zegenend uitgestrekt boven de hoofden van vier mensen om hem heen. Hij heeft een nimbus om zijn hoofd in de vorm van een kruisvormige stralenkrans die volgens Halls Iconografisch Handboek vrijwel alleen gebruikt werd in afbeeldingen van Christus. Op zijn borst is het H. Hart afgebeeld in een anatomisch minder verantwoorde vorm. Over de devotie rondom dit goddelijke orgaan heb ik al geschreven in aflevering 23 waarin ook de H. Margaretha Maria Alacoque aan de orde kwam. Zij wordt genoemd in de tekst op de achterzijde van het prentje.

 

Over de datering is alleen te zeggen dat het prentje stamt uit de tijd van Pius X, die paus was van 1903 tot 1914. Hij is immers degene die volgens het onderschrift een aflaat van 300 dagen verstrekte voor het bidden van de tekst: "Allerheiligst Hart van Jezus, ik vertrouw op U." Je kon die aflaat overigens maar één keer per dag verdienen.

 

Interessant vind ik vooral de man en de vrouw aan de rechterkant. Op een of andere manier doen ze me denken aan een 19e-eeuwse Franse landman en zijn vrouw, zo ongeveer als de boeren op het bekende schilderij van Millet, die op hun akker de Engel des Heren bidden als ze het Angelusklokje horen luiden.

 

Helaas lukte het me niet op Internet een afbeelding van een hoofdbedekking te vinden die lijkt op die van de knielende vrouw rechts of zelfs maar een afbeelding die te vergelijken valt met dit prentje. Net als bij bijna alle andere prentjes blijft de maker anoniem.

 

Vele gelovigen hebben zich in het verleden gesterkt gevoeld in hun geloof bij het bekijken en overwegen van deze of soortgelijke afbeeldingen. De makers ervan waren vaklui die leverden wat van hen verwacht werd.

Het rustig bekijken van dit tafereel heeft nu waarschijnlijk niet meer hetzelfde effect op de beschouwers, maar waardering voor de uitvoering en de compositie zit er volgens mij nog wel in.