________________________________
[15 december 2011 - nr
269)
Leren (of)
denken
In de tijd dat
Schoonebeek nog regelmatig onderwijs verstrekte, vond hij het best
wel belangrijk dat zijn studenten iets van zijn colleges opstaken.
Over de hoofse liefde bijvoorbeeld. Of over Kants baanbrekende visie
op de schone kunsten. Maar als zij dan op een tentamen niet verder
kwamen dan een loepzuivere reproductie van het geleerde, dan kregen
ze toch echt niet meer dan een 6. En een 6 was volgens Schoonebeek
toch wel iets waar iemand zich vreselijk voor diende te schamen. Een
zéér onvoldoende voldoende.
Nee, het werd
pas interessant als de kandidaat zelf iets aan die kennis had
toegevoegd, liefst iets verstandigs. Want leren was allemaal leuk en
aardig, maar denken, daar wilde hij de aan hem toevertrouwde
adolescenten toch liever op betrappen. Daar had je tenminste wat
aan.
Maar ja,
Schoonebeek heeft inmiddels al bijna vijftien jaar geen studenten
meer. Allemaal de schuld van het door een onbekende heeroom
nagelaten kapitaal. Dat stelde hem indertijd in staat te stoppen met
het verrichten van betaalde arbeid. Waarna hem slechts het lege
bestaan van een stadswandelaar een stukjesschrijver restte.
Ach.
Zijn visie op
onderwijs is door deze nieuwe vrijheid evenwel onaangetast gebleven.
Het vond het dan ook nogal schokkend toen hij van de week zijn
bloedeigen minister-president de scholing van Afghaanse
politiemannen in Kunduz hoorde accrediteren. Mark Rutte was daar op
bezoek geweest en had de stand van de opleiding dus met eigen ogen
kunnen vaststellen. ‘De Afghaanse agenten hebben meer geleerd dan
gedacht!’ riep Mark met de hem kenmerkende geestdrift. Verrukt klonk
het. Dat was het woord.
Maar
Schoonebeek zakte de moed in de schoenen. ‘Meer geleerd dan
gedacht.’ Dat werd dus niks daar in dat onherbergzame land. Zijn
oplossing? Meteen stoppen en naar huis komen. Voordat er daar nog
meer geleerd en nog minder gedacht wordt.
|