Odracht
Valentina Kulagina: "Das
leben wie es ist"
Voorwoord
1921 Gustav Klucis und Valentina Kulagina
Valentina wohnte im ersten Stock eines kleinen
Holzhauses hinter dem >>Dynamo<<-Stadion, ganz im
Schatten der grossen massiven Steinbauten der >>Künstlerkolonie<<
an der Maslovskaja. Ein seltsames >>Getto<<: Wer hier
wohnte, war Maler; Kunst - oder was man damals für Kunst hielt -
und Alltag liessen sich nicht voneinander trennen. Ab und zu konnte
man in der Kolonie die hochaufgeschossene, hagere Gestalt Tatlins
sehen. Aus dem Tagebuch 6. April 1936: >> Er ist sehr müde
und sieht sehr schlecht aus.<<
1938 Gustav Klucis wurde verhaftet. Die Nachbarn
verboten ihren Kindren mit dem Sohn dieses >>Volksfeindes<<
zu spielen. Aus der offiziellen Erklärung zu seinem Tod und dem
Totenschein, der der Familie 1956 ausgestellt wurde, ging hervor,
dass er am 16. März 1944 einem Herzstillstand erlag. Klucis ‘
Sohn Edvard Gustavovic Kulagin nutzte die spätere Liberalisierung
des KGB, um Informationen über >> den wahren Todesverlauf
<< seines Vaters zu erhalten. Am 16. Februar 1989 stellte man
ihm folgenden Antwort des Militärausschusses des Obersten
Gerichtshofs zu:
>> Als Antwort auf ihre Anfragen teile ich
ihnen mit, dass Gustav Klucis am 11. Februar 1938 durch ein
Beschluss des NKVD und der Staatsanwaltschaft der UdSSR zum Tode
durch Erschiessen verurteilt wurde. Der Militärausschuss des
Obersten Gerichthofes der Sowjetunion wiederrief am 25. August 1956
die Verurteilung Klucis’. Gustav Klucis wurde posthum
rehabilitiert. <<
1924 Osip Brik
1923 The Inkshuk (Institute of Artistic Culture in
Moskou) report; 2. Section, dealing with the interrelationship of
the arts; Osip Brik gave the report in which he invited painters to
abandon easel painting and move on to practical work in industry.
Osip Brik joined the Section of Monumental Art on
the eve of the 24 November 1920 after the meating with chairman
Rodchenko. He became a member of the Working Group on Objective
Analyses. Priority should be given to the attempt to analyse the
problem of interrelationships between the arts.
Answers were required to the following questions
drawn up by Kandinsky:
Which arts arouses the strongest emotions ?
Does arts have a particular influence on the
psyche ?
What feelings and associations of ideas are set in
motion in man by the simplest en most complex works of art ?
Can man express (but not figurative) his
sensations, his impressions, his feelings or
his fancies with regard to any phenomenon in existence ?
Which does the twittering of a canary resemble
most, a triangle, a circle or a women’s bosom ?
Osip Brik felt that it was necessary for Inkhuk ‘to
tackle the problems of art from all sides’. He became on 4
February 1921 a member of the new Praesidium. 1924 Osip Brik
proclaimed: >> Give up art; move on to production <<
De personages
Bij wijze van ode zijn de personages in ‘Het
Paleis om vier uur in de ochtend’ geconstrueerd op basis van
werkelijke personen die deel uit gemaakt hebben van de Russische
avant-garde. Daar houdt ook de gelijkenis op met de werkelijkheid.
Zo zal de hoofdpersoon Valentina Kulagina vanwege de
oorlogshandelingen die met de omwentelingen gepaard gingen op drift
raken en als personage slechts nog verwijzen naar deze vervlogen
werkelijkheid. Uit haar dagboeken wordt geput; >>Das Leben wie
es ist<<
Gustav Klucis kruiste haar pad omstreeks 1921. Samen
laten ze zich door een onbekende fotograferen; noodlottige
gebeurtenissen brachten hen bijeen tot de dood van Gustav hen weer
zou scheiden.
Uit de brieven van Gustav die samen met de dagboeken
van Valentina boven water kwamen, spreekt de band met Valentina. 12.
August 1932 >> Am 30. Juli bekam ich einen Sonderausweis für
den Roten Platz mit dem Recht auf freie Passage überall <<
22. Mai 1937 >>Ich bin schon den zweiten Tag in Paris. Ich
traf Muchina und noch viele andere. Wir arbeiten wie die
Wahnsinnigen ......<<
30. Mai 1937 >> Das ist alles, mehr gibt es
nicht <<
Osip Brik, publicist, criticus, theoreticus; na
Rodchenko werd hij voorzitter (1925) van de Inkhuk (Moskovskii
Institut Khudozhestvennoi Kultury). Hij publiceerde kritieken en nam
deel aan het debat over het nieuwe ontwerpen binnen de kunsten o.a.
in het avant-garde tijdschrift LEF en Novy LEF. Niemand weet waar
hij vandaan kwam.
Vasilij Rakitin, mede-auteur van Gustav Klucis’
Retrospektive (1991) ontdekte bij toeval tijdens haar bezoek aan de
verzamelaar George Costakis het bestaan van de dagboeken van
Valentina Nikiforovna Kulagina, de vrouw van Klucis. Daarbij
bevonden zich ook brieven van Klucis die hij aan zijn vrouw schreef
voordat hij gevangen genomen werd. Opmerkelijk, omdat in die dagen
dergelijke documenten makkelijk misbruikt konden worden voor het
opstellen van een aanklacht. George Costakis vertelde tijdens de
gesprekken die hij voerde met Vasilij Rakitin dat hij op enig moment
bezoek had gekregen van ene Osip Brik, die zei veel te weten van
hetgeen gepasseerd was met Valentina. Hij liet een beduimeld
manuscript achter en liet nooit meer van zich horen.
"Live to Explore the
Future".
Jan Doms
|