INHOUD PALEIS
HOME
AUTEURS
TEKSTEN
INTERVIEWS
BEELDENDE KUNST

 

Odracht

Valentina Kulagina: "Das leben wie es ist"

Voorwoord

1921 Gustav Klucis und Valentina Kulagina

Valentina wohnte im ersten Stock eines kleinen Holzhauses hinter dem >>Dynamo<<-Stadion, ganz im Schatten der grossen massiven Steinbauten der >>Künstlerkolonie<< an der Maslovskaja. Ein seltsames >>Getto<<: Wer hier wohnte, war Maler; Kunst - oder was man damals für Kunst hielt - und Alltag liessen sich nicht voneinander trennen. Ab und zu konnte man in der Kolonie die hochaufgeschossene, hagere Gestalt Tatlins sehen. Aus dem Tagebuch 6. April 1936: >> Er ist sehr müde und sieht sehr schlecht aus.<<

1938 Gustav Klucis wurde verhaftet. Die Nachbarn verboten ihren Kindren mit dem Sohn dieses >>Volksfeindes<< zu spielen. Aus der offiziellen Erklärung zu seinem Tod und dem Totenschein, der der Familie 1956 ausgestellt wurde, ging hervor, dass er am 16. März 1944 einem Herzstillstand erlag. Klucis ‘ Sohn Edvard Gustavovic Kulagin nutzte die spätere Liberalisierung des KGB, um Informationen über >> den wahren Todesverlauf << seines Vaters zu erhalten. Am 16. Februar 1989 stellte man ihm folgenden Antwort des Militärausschusses des Obersten Gerichtshofs zu:

>> Als Antwort auf ihre Anfragen teile ich ihnen mit, dass Gustav Klucis am 11. Februar 1938 durch ein Beschluss des NKVD und der Staatsanwaltschaft der UdSSR zum Tode durch Erschiessen verurteilt wurde. Der Militärausschuss des Obersten Gerichthofes der Sowjetunion wiederrief am 25. August 1956 die Verurteilung Klucis’. Gustav Klucis wurde posthum rehabilitiert. <<

1924 Osip Brik

1923 The Inkshuk (Institute of Artistic Culture in Moskou) report; 2. Section, dealing with the interrelationship of the arts; Osip Brik gave the report in which he invited painters to abandon easel painting and move on to practical work in industry.

Osip Brik joined the Section of Monumental Art on the eve of the 24 November 1920 after the meating with chairman Rodchenko. He became a member of the Working Group on Objective Analyses. Priority should be given to the attempt to analyse the problem of interrelationships between the arts.

Answers were required to the following questions drawn up by Kandinsky:

Which arts arouses the strongest emotions ?

Does arts have a particular influence on the psyche ?

What feelings and associations of ideas are set in motion in man by the simplest en most complex works of art ?

Can man express (but not figurative) his sensations, his impressions, his feelings or his fancies with regard to any phenomenon in existence ?

Which does the twittering of a canary resemble most, a triangle, a circle or a women’s bosom ?

Osip Brik felt that it was necessary for Inkhuk ‘to tackle the problems of art from all sides’. He became on 4 February 1921 a member of the new Praesidium. 1924 Osip Brik proclaimed: >> Give up art; move on to production <<

De personages

Bij wijze van ode zijn de personages in ‘Het Paleis om vier uur in de ochtend’ geconstrueerd op basis van werkelijke personen die deel uit gemaakt hebben van de Russische avant-garde. Daar houdt ook de gelijkenis op met de werkelijkheid. Zo zal de hoofdpersoon Valentina Kulagina vanwege de oorlogshandelingen die met de omwentelingen gepaard gingen op drift raken en als personage slechts nog verwijzen naar deze vervlogen werkelijkheid. Uit haar dagboeken wordt geput; >>Das Leben wie es ist<<

Gustav Klucis kruiste haar pad omstreeks 1921. Samen laten ze zich door een onbekende fotograferen; noodlottige gebeurtenissen brachten hen bijeen tot de dood van Gustav hen weer zou scheiden.

Uit de brieven van Gustav die samen met de dagboeken van Valentina boven water kwamen, spreekt de band met Valentina. 12. August 1932 >> Am 30. Juli bekam ich einen Sonderausweis für den Roten Platz mit dem Recht auf freie Passage überall << 22. Mai 1937 >>Ich bin schon den zweiten Tag in Paris. Ich traf Muchina und noch viele andere. Wir arbeiten wie die Wahnsinnigen ......<<

30. Mai 1937 >> Das ist alles, mehr gibt es nicht <<

Osip Brik, publicist, criticus, theoreticus; na Rodchenko werd hij voorzitter (1925) van de Inkhuk (Moskovskii Institut Khudozhestvennoi Kultury). Hij publiceerde kritieken en nam deel aan het debat over het nieuwe ontwerpen binnen de kunsten o.a. in het avant-garde tijdschrift LEF en Novy LEF. Niemand weet waar hij vandaan kwam.

Vasilij Rakitin, mede-auteur van Gustav Klucis’ Retrospektive (1991) ontdekte bij toeval tijdens haar bezoek aan de verzamelaar George Costakis het bestaan van de dagboeken van Valentina Nikiforovna Kulagina, de vrouw van Klucis. Daarbij bevonden zich ook brieven van Klucis die hij aan zijn vrouw schreef voordat hij gevangen genomen werd. Opmerkelijk, omdat in die dagen dergelijke documenten makkelijk misbruikt konden worden voor het opstellen van een aanklacht. George Costakis vertelde tijdens de gesprekken die hij voerde met Vasilij Rakitin dat hij op enig moment bezoek had gekregen van ene Osip Brik, die zei veel te weten van hetgeen gepasseerd was met Valentina. Hij liet een beduimeld manuscript achter en liet nooit meer van zich horen.

"Live to Explore the Future".

Jan Doms

 

 

Osip Brik 1924 ~ Coverdesign tijdschrift LEF (Handgekleurde foto van Rodchenko) 

Fotoportret van Gustav Klucis en Valentina Kulagina 1921 (Foto Kulturministerium UdSSR)