INHOUD
MARTIJN BENDERS
HOME
INHOUD POËZIE
KUNST
FOTOGRAFIE
TEKSTEN
AUTEURS
INTERVIEWS
BRABANTS
SPECIAAL

PRINT PAGINA

Martijn Benders


Een advies aan de regering van lijst Benders:

De echt grote MORPG´s maken nog geen gebruik van realtime valuta, maar
een spel als Entropia met 300.000 spelers dat wel met echte valuta
werkt heeft nu al een BNP vergelijkbaar met een middelgroot afrikaans
land.

Iedereen verklaarde een jaar geleden de persoon voor gek die voor
20.000 dollar een virtueel eiland kocht, maar deze persoon heeft binnen
een jaar zijn investering compleet terugverdiend met virtuele rechten
en belasting op spelers.

De economie zal dan ook steeds meer virtualiseren, vooral als ook de
grotere toekomstige online roleplaying games van echte valuta gebruik
gaan maken.

Er is geen enkele reden waarom werk in een computerspel maatschappelijk
bezien minder gewaardeerd moet worden dan werk in een fabriek. Sterker
nog, alles wijst erop dat het werk in dit soort spellen lucratiever is
dan het werk in het echte leven.

Mijn stelling is dan ook dat de Nederlandse regering, beter dan
honderden miljoenen wegsmijten aan arbeidsreintegratie, dit geld moet
investeren in een realtime virtuele economie in de vorm van een online
multiplayer game.

Als de game leuk en speelbaar wordt en je er echt geld in kunt
verdienen zul je zien dat een veel groter aantal werkelozen op die
manier hun eigen broek zullen gaan ophouden en bovendien heeft de
regering een secondaire economie draaien waarover ze de controle heeft,
wat secondaire belastinginkomsten betekent.

Een term als ´kenniseconomie´ is alleen van belang als je vooruit
kunt kijken en in de juiste zaken kunt investeren. De geldverslindende
´arbeidreintegratie´, waarbij honderden miljoenen worden verspild om
een handjevol werkelozen aan het werk te krijgen, is geld op een
schandalige wijze over de balk smijten. Het investeren in een virtuele,
secondaire economie is echter zowel vooruitzien als op de tijdsgeest
inspelen.

M.H.Benders / Lijst Benders