De
feesten en partijen van vroeger
Stuur uw bijdrage aan: leed@brabantsdagblad.nl
De
'Paardentram' in een Sinterklaas-variant - heel geschikt voor kinderen van
de lagere school
Ed
Schilders &
Arnold Zegers
Is
dit niet een heel leuk lied?
Begin
augustus kwam hier ‘De paardentram’ ter sprake, een populair
gezelschapslied uit vroeger dagen. Daarbij is er een ‘conducteur’ die
allerlei tekeningen aanwijst en die de coupletten zingt die daar bij
horen. Alle aanwezigen zingen het refrein, en dat wordt steeds langer (het
is een zogenaamd stapellied). ‘De Paardentram’ staat nog steeds op de
website waar we alles verzamelen in de liedjesrubriek: KLIK
HIER.
Arnold
Zegers, uit Uden, stuurde me toen een variant op deze liedformule. Hij is
onderwijzer, en in zijn klas deed hij in de sinterklaastijd vaak een soort
van paardentram maar dan helemaal gericht op Sint, Piet, en cadeautjes.
‘Elk kind heeft een voorwerp’, schrijft Zegers, ‘of een zelfgemaakte
tekening of plaat in de hand.’ Bijvoorbeeld een prentenboek of een
peperkoek. Het kind zingt dan de vraag: ‘Is dit niet een prentenboek?’
en de hele groep antwoordt: ‘Ja, dat is een prentenboek.’ Het volgende
kind: ‘Is dit niet een peperkoek?’ Allen: ‘Ja, dat is een peperkoek.’
Na elk tweetal volgt het refrein waarbij de voorwerpen worden opgenoemd:
En een prentenboek/ en een peperkoek/ O die lieve, o die lieve, o die
lieve Sinterklaas.
Zegers:
‘Op deze manier worden diverse creatieve elementen gecombineerd:
tekenen, zingen, voordragen, en ook geheugentraining.’ Dat laatste
moeten we niet onderschatten, want in een groep kan dat al snel oplopen
tot een stuk of vijfentwintig voorwerpen, die allemaal in het refrein
gestapeld worden. Als kind 3 en 4 bijvoorbeeld zingen over een autoped en
een klarinet, luidt het tweede refrein: En een prentenboek/ en een
peperkoek/ en een autoped/ en een klarinet/ O die lieve, o die lieve, o
die lieve Sinterklaas. De afbeeldingen vormen uiteraard een goed
geheugensteuntje. Een melodie geeft Zegers niet aan, maar daar zullen de
meneer of de juffrouw wel raad op weten. Een apart aandachtspunt is het
metrum. Het lied klinkt het best (vooral in het refrein) als de dingen die
getoond worden vier lettergrepen beslaan en per duo rijmen. Zegers geeft
voorbeelden als: ‘Sint Nicolaas’ en ‘zijn Pieterbaas’, ‘een mooi
wit paard’ en ‘een slagroomtaart’. Zo krijgen de kinderen al doende
ook gevoel voor metrum en ritme, en een beetje smokkelen mag natuurlijk
best. Het aardige is ook dat de kinderen zelf de inhoud van het lied
bepalen. Overigens, het lijkt me dat deze leuke formule ook buiten de
Sinterklaastijd wel toepasbaar is.
Kent
u bijzondere sinterklaasliedjes of -voordrachten voor jong of oud? U kunt
ze inzenden per post of via e-mail: klik
hier om een e-mail te verzenden.
De
opzet zoals ingezonden door Arnold Zegers
Sinterklaaslied.
Uit te
voeren door zoveel personen als er kinderen in de klas zitten
Ieder kind heeft een voorwerp of een
(zelfgemaakte)tekening / plaat in de hand waarover het zingt.
Elk kind zingt solo: Is dit niet een … en
de hele klas antwoordt.
- Is
dit niet een prentenboek? Ja dat is een prentenboek
- Is
dit niet een peperkoek? Ja dat is een peperkoek
Refrein:
En een prentenboek, en een peperkoek,
O
die lieve, o die lieve, o die lieve Sinterklaas.
- Is
dit niet een autoped? Ja, dat is…
- Is
dit niet een klarinet? Ja, dat is…
Refrein:
(Steeds aangevuld met de twee nieuwe voorwerpen)
En
een prentenboek, en een peperkoek, en een autoped, en een klarinet,
O,
die lieve…
- Is
dit niet een mooi wit paard? Ja, dat is…
- Is
dit niet een slagroomtaart? Ja, dat is…
Refrein:
Steeds
komen 2 kinderen met een
nieuw voorwerp (die in dit geval betrekking hebben op Sinterklaas), totdat
de hele klas aan de beurt is geweest.
(En
tot slot dan)
23. Is dit niet Sint Nicolaas? Ja, dat is…
24. Is dit niet zijn Pieterbaas? Ja, dat is…
Refrein:
En een prentenboek, en een peperkoek, en een autoped, en een
klarinet, en een mooi wit paard, en een slagroomtaart, en een
…………., en Sint Nicolaas, en zijn Pieterbaas,
O
die lieve, o die lieve, o die lieve Sinterklaas.
Op deze manier worden ook nog eens diverse(
creatieve) elementen gecombineerd: tekenen, zingen, voordragen,
geheugentraining.
|