De
feesten en partijen van vroeger
Stuur uw bijdrage aan:
eindredactie@brabantsdagblad.nl
Onmogelijke
liefde
Ed
Schilders
Meestal worden ze moordliedjes genoemd. Het lied dat
ik vorige week besprak, ging over een meisje dat van haar ouders niet
mocht huwen met haar minnaar, en dat daarom werd opgesloten in de ‘kerker’;
in de kelder. Haar minnaar doodt haar met een mes. Vroeger werden zulke
drama’s gezongen, tegenwoordig komen ze alleen op het NOS-Journaal. Het
zijn altijd wanhoopsliedjes.
‘Twee geliefden’ heette dat liedje van vorige
week, en hun onmogelijke liefde blijkt een zeer bekend motief te zijn
geweest. Mevrouw Van Dijk-Slaats uit Veghel schrijft me dat een dergelijke
tekst te vinden is in het boek ‘Liederen en dansen uit de Kempen’ van
Harrie Franken. Hierin wordt de dochter van een rijke koopman ‘aan een
ketting vastgelegen’ omdat ze verliefd is op de stalknecht. En ze wordt
door haar ouders mishandeld: En hebben (zij - de ouders) haar zo vreselijk
geslaan/ zij hebben haar zo vreselijk geslagen/ totdat er het bloed
stroomde van haar lichaam af. Het lijkt wat vreemd dat zulke liedjes zo
bloederig gezongen werden, maar de nieuwsberichten van tegenwoordig zijn
veel schokkender.
Zulke liedteksten zijn al meer dan vier eeuwen oud,
maar het motief is altijd hetzelfde gebleven: je bent jong en je wilt wat
maar je ouders zijn daar tegen. Meestal gaat het om een standsverschil. De
stalknecht die geen partij is voor de koopmansdochter. De bakkersjongen
die niet mag huwen met de boerendochter. Een geloofsverschil --
protestants meisje is verliefd op katholieke jongen -- speelt een rol in
de tekst die ik kreeg van mevrouw Van de Woude, getiteld ‘Ongelukkige
geliefden’. Als de vader dreigt zijn dochter op te sluiten (‘of ik
sluit u in de kelder met spoed’) vluchten de geliefden, en ze komen in
een Mariakapel. Daar sterven ze: Ze hebben ze aan het altaar dood
gevonden/ Ze zaten geknield, de handen in elkaar/ de bleke dood heeft ze
daar beiden verslonden/ in die kapel voor God’s gewijde altaar.
Een bijzondere Brabantse variant op deze teksten is
dat de jongen in militaire dienst gaat als hij weet dat zijn meisje
onmogelijk zijn vrouw kan worden. In deze teksten deserteert de jongen,
ziet zijn meisje terug, en doodt haar en zichzelf met zijn sabel: ‘Terwijl
hij ’t bloed van zijne lieve zag stroomen/ viel hij in z’n sabel en
doorboort gans zijn hart. Geen moord maar wanhoop.
|