CuBra
INHOUD MIDDENSTAND
HOME
AUTEURS
TEKSTEN
BRABANTS
AUDIO
SPECIAAL

Print pagina

MiddenstandspoŽzie

bijdragen 16-01-2007


Inzending van Norbert de Vries

 


Inzending van Renzo Verwer

 

Al het buiten schilderwerk gehad ?
Voor binnen hebben wij ook kleuren zat

We vinden deze fraaie spreuk bij verfzaak Engels, Van Hallstraat ,
Amsterdam, wijk Westerpark.


Inzending van Paul Snijders

Vroeger stond bij het Centraal Station in Groningen een groot bord met
de slagzin:

KLEI VOOR FIETSEN

En alsof dat nog niet vervreemdend genoeg was kon je bij de
fietsenwinkel van de firma Klei aan de Hereweg (tegenover de
Rabenhauptstraat) de slagzin lezen:

HIJ EN ZIJ
OP EEN FIETS VAN KLEI

Een andere prachtige kruideniersslagzin, van het soort dat je kiespijn
bezorgt aan je ogen en je oren, las ik tot voor een paar jaar aan de
Prins Hendrikstraat in Den Haag:

MENSEN DOE EEN GOEDE ZAAK
KOOP UW KAAS BIJ KWAKERNAAT


Inzending van Willem Winters

 

In Reclamekunde [W.H. van Baarle en F.E. Hollander] wordt een paragraaf gewijdt aan tekst, waarin ook de [rijmende] slagzin wordt besproken. Er wordt volgens dit boek vaak een te grote waarde gehecht aan de slagzin. Er zijn maar weinig echt pakkende, vaak deugen ze niet, zijn ze te lang of onduidelijk. Ze geven een paar voorbeelden van slagzinnen die als spreekwoorden opgenomen zijn in het algemeen spraakgebruik:
Wees slim - gebruik Glim.
Dobbelman... lekker man.
Kenners Kiezen Korff

Niet altijd is het nodig de naam van het product op te nemen:
Elken dag een glaasje [Bols]

Voor meer - zo'n 700! - slagzinnen wordt verwezen naar Revue der Reclame sept. 1939. [waar is die voorhanden?? ?]
De schrijvers over die 700: de meeste zijn te lang, rijmen niet, zijn niet snedig...

Tot slot geven ze enkele voorbeelden van geslaagde slagzinnen:
Even tijd voor een Caravellis
Er is maar een Karel I
Geef mij maar Miss Blanche
Geen witter wit dan Persil-wit

Op in dit boek afgebeelde affiches staan nog dezen:
Daar is Boffie
Met Albert Heijn's koffie
Deze winter boekenwinter
Rook niet in Niet Rooken
Players always Please
Chief Whip op ieders lip


Inzending van Renť Kurpershoek

 

Omvat de definitie van middenstandspoŽ zie eigenlijk ook de categorie overheidspoŽzie?

Voorbeelden te over:

Last van rook? Zeg het ook!

Opstaan voor iemand misstaat niemand.

Ziet u iemand staan,
voor wie dat bezwaarlijk is,
bied hem dan uw zitplaats aan.


Inzending van Jos Swiers

 

In het Haagse Programma van de feestelijkheden op het Koningsplein
van 31 augustus 1945 (de toenmalige koninginnedag dus)mag de bijdrage
van de middenstand natuurlijk niet ontbreken. Vier stuks maar liefst.

G.J. Heemskerk runt het Levensmiddelenbedri jf "Zorgvliet" in de Anna
Paulownastraat 85a en doet dat al sinds 1895. Hij prijst zijn waar
als volgt aan:

Is U op goede waar gesteld?
Besteedt bij ons dan bon en geld!

(Er waren toen nog zaken op de bon, zo kort na WOII. Even verderop in
het programma meldt namelijk broodfabriek "Holland": Holland's Brood,
thans nog op de bon, doch hopelijk spoedig ook weer vrij).

Uw adres voor bloemwerken voor iedere gelegenheid is gevestigd in de
Piet Heinstraat 74. De eigenaar gaat tenenkrommend te werk met de
slagzin:

Onthoud ťťn ding
Bloemen van ELFRING

En bij Bontwerkerij "Canada" (je ziet de zeehondjes meteen voor je,
js) is J. van Rossum op de Pr. Hendrikstr. 40-42 ook maar eens in de
pen geklommen:

Zie overal rond
Het is Canada voor bont

Taveerne St. Joris op het Koningsplein (dus midden in de
feestvreugde) beschikt over een Oud-Hollandsch Interieur. Niet zo
verwonderlijk, want het etablissement zit er al sinds 1665. De
uitbater C. Markveld probeert klanten te werven met een poŽem:

Drinken leert de mensch het eerst, eerder dan het eten
En daarom moet men uit dankbaarheid, het drinken niet vergeten
Als je dan zat bent, hebben we nog haring en worst
Dan krijg je weer nieuwe dorst!

Overigens zal het aantal klanten toen gering zijn geweest, want hij
meldt ook:
Zoo spoedig mogelijk weer Uw adres voor
Wijnen - Likeuren
SpiritualiŽn - Bieren.


Inzending van Rutger Kiezebrink

 

Voeg daar dan maar meteen het verschrikkelijke "Weinig afstand, erg
riskant" aan toe ...


Inzending van Jos Paardekooper

 

Toevallig trof ik vandaag, bladerend in een paar jaargangen van De Dameswereld uit 1941/1942 (ik heb een lichte leesachterstand) de volgende fraaie voorbeelden van middenstandspoezie. In het nummer van 3 juli 1941:

'Een huisvrouw die weet wat zij wil
gebruikt voor de wasch steeds Persil'

En in het nummer van 19 feb. 1942, toen men kennelijk al het einde van de oorlog verwachtte:

'De verkoop ligt maar tijd'lijk stil
de Vrede brengt opnieuw Persil'.

Ikzelf herinner me nog wel dat wij thuis (jaren vijftig) Persil gebruikten, maar ik weet niet beter of de klemtoon lag daarbij op de eerste lettergreep (PERsil).
Gezien deze twee middenstandsrijmen lijkt het erop dat de makers in ieder geval vonden dat de uitspraak perSIL moest luiden; of overschat ik nu de maatgevoeligheid van reclamemakers? Zou het ook kunnen zijn dat er een verschil bestond tussen de gangbare uitspraak en de beoogde uitspraak, ongeveer zoals de reclamejongens van Breda-bier ons jaren lang hebben proberen in te prenten (via tv-reclames) dat we met z'n allen BREda-bier moesten gaan zeggen?


Inzending Jacques KlŲters

 

Ik draaide vandaag een reclameplaatje van Louis Davids  [ja ook ik ben niet altijd even bij den tijd] dat hij begin 1932 opnam in opdracht van de firma Persil

"Wat een meisje weten moet, alvorens te gaan trouwen
is dat ze altijd al haar goed, met Persil schoon moet houden"
met een duidelijke klemtoon op de Pers dus.
Op dezelfde aardige cd "Wat een meisje weten moet: originele reclame opnamen" uitgegeven door het TIN op het Favorite-label, bevindt zich ook de opname: Juffrouw Snip en juffrouw Snap op waschdag, deel 1 + 2 reclame voor Persil schoonmaakmiddelen. uit 1938. Ook zij spreken over Persil . Dat zal het dan wel geweest zijn.
Nou moet ik er bij zeggen dat hun tekstschrijver Jacques van Tol
het niveau van de gemiddelde middenstandpoeet verre oversteeg.
Valse klemtonen zul je in zijn werk niet veel aantreffen.