HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

63ste Jaargang - juli 2013

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

Tim Hoefnagels, Zonder titel, 2013. Gemengde techniek. foto Peter Cox

 

Expositie Kunstpodium T. 5 jaar Leerling / Meester project, t/m 22 september 2013 in De Pont te Tilburg. 

Deelnemende kunstenaars: Danny Foolen, Jolien Collen, Jonas Wijtenburg, Kees Boevé & Lorenzo Quintanilla, Maaike Knibbe, Nathalie Duivenvoorden, Neža Agnes Momirski, Sanne Vaassen, Stijn Bles, Tim Hoefnagels.

 www.depont.nl

 

Jonas Wijtenburg, To jack (reconstructing ruins #3), 2013. Iroko, hout, staal. foto Peter Cox

 

© Brabant Cultureel / Brabant Literair – juli 2013

Kunstpodium T. Vijf jaar Leerling / Meester project

 

Vijf jaar geleden startte Zeus Hoenderop in Kunstpodium T het Leerling / Meester project. Daarbij werken gerenommeerde kunstenaars aan een project met studenten die in het laatste jaar van hun opleiding aan de kunstacademie zitten. Uit al die leerlingen is een selectie van tien jonge kunstenaars gemaakt. Hun werk is te zien in Museum De Pont in Tilburg.

 

door Irma van Bommel

 

Per studiejaar worden door Kunstpodium T zeventien Leerling / Meester projecten georganiseerd. De exposities zijn dan gedurende tien dagen te zien in het pand van Kunstpodium T in de Noordstraat in Tilburg. Omdat er studenten worden geselecteerd van twaalf kunstacademies in Nederland en België, vereist dat een goede planning. Zeus Hoenderop krijgt daarbij hulp van projectleider Marleen Hartjes en de kunstenaar-jaarmeester. Samen gaan zij de kunstacademies af op zoek naar studenten. Vervolgens worden de studenten in kleine groepen gekoppeld aan de kunstenaars die leiding geven aan de projecten. Een goede koppeling tussen leerlingen en meester is van belang voor het slagen van het project.

 

Maaike Knibbe, Zoum, 2013. Hout, folie, acryl. foto Peter Cox

 

Tijdens de exposities wordt regelmatig voor publiek een zogenaamd Meestergesprek georganiseerd in De Pont. In de vorm van een vraaggesprek wordt het kunstenaarschap en het leven na de academie belicht door de ervaren kunstenaar. Via die gesprekken was er dus al contact tussen Kunstpodium T en De Pont. Na vijf jaar wilde De Pont graag extra aandacht geven aan dit mooie initiatief in de vorm van een tentoonstelling.

 

Meester-gezel

Doel van het project is om studenten voor te bereiden op het zelfstandig kunstenaarschap. De naam Leerling / Meester is afgeleid van de praktijk van eeuwen geleden toen jongelui als gezel in dienst gingen bij een ervaren vakman om het vak te leren. Omdat de stap van academie naar een zelfstandige onderneming als kunstenaar erg groot is, biedt het Leerling / Meester project jonge kunstenaars werkervaring en bovendien een podium. De huidige tentoonstelling in De Pont biedt de kunstenaars een podium in een museum van naam.

De selectie voor deze expositie is gemaakt door de vijf jaarmeesters samen met Hendrik Driessen, de directeur van De Pont, Zeus Hoenderop en Marleen Hartjes. Bij de keuze is niet alleen gelet op kwaliteit, maar ook op verscheidenheid van media en uitdrukkingsvormen.

 

Divers

Daarmee is dit een heel diverse tentoonstelling geworden. Zo is er heel esthetisch werk te zien van Maaike Knibbe: kristalvormen van acryl die eruit zien als marmer. De objecten zijn prachtig vanaf de onderkant belicht. Dit werk vormt een groot contrast met het kolderieke werk van het duo Kees Boevé & Lorenzo Quintanilla, ‘Strijd der ratio’, waar mensfiguren een grote buis waarop een soort trol zit door een muur proberen te duwen. Dit alles uitgevoerd in verschillende soorten schuim. Aardig om te melden dat deze kunstenaars, die zich nu presenteren onder de naam New Sculpture Department, ook tijdens het Leerling / Meester project al een duo vormden.

 

New Sculpture Department, Strijd der Ratio, 2013. Gemengde techniek. foto Peter Cox

 

Het werk van Nathalie Duivenvoorden lijkt fotografie, maar het is toch echt tekenkunst. Knap hoe ze met potlood elektrische verlichting in de duisternis weet uit te drukken. Nathalie Duivenvoorden, Serie 2#, 2012-2013. Kleurpotlood op papier. foto Peter Cox

 

De expositie toont zoals beloofd diverse materialen en diverse expressievormen. Dat maakt nieuwsgierig naar de link met de leermeester. Die informatie wordt helaas niet bij de kunstwerken gegeven. Daarvoor moet je teruglopen naar het begin van de expositie waar alle studenten en alle meesters van alle projecten van de afgelopen vijf jaar staan vermeld. En dan maar zoeken tot je de naam ergens hebt gevonden. Wat je als bezoeker wilt weten, is of je iets terugziet van het samenwerkingsproject met de meester. Ook is het voor de bezoeker interessant te zien wat de jonge kunstenaar tijdens het project heeft gemaakt en wat hij of zij nu doet.

 

Link

Het kunstwerk van Danny Foolen bestaat uit een constructie van houten latten, gecombineerd met foto’s die sterk doen denken aan de conceptuele kunst uit de jaren zeventig. Dit doet vermoeden dat Paul de Nooijer de meester was. Paul en Menno de Nooijer staan vermeld tussen de leermeesters. Terug naar het overzicht aan het begin van de expositie. Na even zoeken blijkt Marien Schouten de leermeester van Foolen te zijn geweest. Waarom Danny Foolen en Marien Schouten ooit in een project bij elkaar zijn gezet blijft onduidelijk. Aan hun kunstwerken te zien hebben ze niets met elkaar gemeen.

 

Neža Agnes Momirski, Communication device, 2013. Gemengde techniek, geluid: ca. 8 min. foto Peter Cox

 

Dat maakt ook nieuwsgierig naar wat de leerlingen van het project van Philip Akkerman vandaag de dag maken. Maar van deze beroemde kunstenaar van de zelfportretten zijn helaas geen leerlingen vertegenwoordigd. Het zou aardig zijn om via een touchscreen de naam van een meester aan te kunnen klikken en foto’s te zien van het project. Of de naam van een jonge kunstenaar om te zien bij welk project hij of zij hoorde. Dan kan de bezoeker zien hoe de jonge kunstenaar zich heeft ontwikkeld. Ook zou het interessant zijn in een kort interview van de jonge kunstenaar te horen hoe hij/zij het project heeft ervaren en wat hij/zij er aan heeft gehad. Dat zou een prachtig document opleveren van het Leerling / Meester project.

Kunstpodium T geeft regelmatig een klein formaat magazine uit, Temp., wat in woord en beeld verslag doet van de projecten. Enkele exemplaren liggen in de museumwinkel. Jammer dat ze niet ter inzage in de expositie liggen bij de projecten. Wellicht over een paar jaar een uitgebreide expositie van kunstenaars uit dit mooie initiatief, met documentatie? Sanne Vaassen, It can hover and rotate, 2013. Meel, motor, keramische vorm. foto Peter Cox