HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

63ste Jaargang - juli 2013

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

Walter Stadhouders. foto Gemma Kessels

 

www.gitaarstudio.com/sessies

 

© Brabant Cultureel / Brabant Literair – juli 2013

NooTstop Sessies bieden musici nieuwe speelgelegenheid

 

NooTstop Sessies heet een nieuw initiatief van Walter Stadhouders. De eigenaar / exploitant van de gelijknamige gitaarstudio in Tilburg nodigt voor een klein publiek gitaristen uit alle hoeken en gaten uit om laagdrempelige concerten te komen geven.

 

door Rinus van der Heijden

 

Als je NooTstop Sessies hoort, denk je aan het woord noodstop. Een tussentijdse stop om gevaar te keren. Die betekenis zit ook in de NooTstop Sessies. Want in een tijd waarin de kunsten door geldgebrek in regelrecht gevaar verkeren, zoeken bijvoorbeeld musici naar nieuwe vormen om inkomsten te verkrijgen.

Bij het initiatief van Walter Stadhouders is het niet anders. Daar kunnen musici een noodstop maken om even bij te tanken; ze krijgen er gelegenheid om te spelen en in een aantal gevallen een geldelijk graantje mee te pikken. Walter Stadhouders kan de uitgenodigde musici niet betalen, maar spontaan met de pet rondgaan levert de gast(en) van de avond een aardig zakcentje op. Vergelijk het met straatmuzikanten die met hun instrumentkoffer voor de neus aan het einde van de dag genoeg geld hebben voor een hapje en een drankje. De ‘straatmuzikanten’ zijn bij Walter Stadhouders de vertolkers van intieme huiskamerconcerten.

Walter Stadhouders is de vader van Bram en Jasper, twee uiterst talentvolle gitaarkometen die plotseling opdoken aan het firmament van jazz- en improvisatiemuziek. Het idee van de NooTstop Sessies kwam oorspronkelijk van de vader, maar pas toen Bram het opnieuw opperde omdat hij meende er speelgelegenheid mee te kunnen creëren, kreeg het gestalte. Inmiddels heeft Bram vanwege onder meer drukke werkzaamheden met zijn project Henosis – een samenwerkingsverband tussen zijn trio en het Nederlands Kamerkoor – het initiatief aan Stadhouders sr. moeten laten. ‘Met de NooTstop Sessies erbij werd het te veel,’ zegt Walter Stadhouders.

 

Walter Stadhouders in zijn huiskamer. foto Gemma Kessels

 

Naar voren

Hij benadrukt dat hij met de sessies zijn zonen niet ‘naar voren wil schuiven’. Het eerste concert in februari van dit jaar speelde Bram weliswaar samen met Aart Strooman en een maand later Jasper met Anton Goudsmit, daarna waren het allemaal musici van buitenaf die naar de Tilburgse studio togen: klassiek gitarist Sander van Willigenburg, de singer-songwriters Monica Knaapen en Eva Stultjens en de (jazz)gitaristen Maarten van der Grinten en Reinier Baas met respectievelijk zangeres Martha Jane Settler en saxofonist Ben van Gelder naast zich.

Walter Stadhouders zegt geen enkele moeite te hebben om gitaristen naar zijn studio te krijgen. Hij mailt hun een uitnodiging, waarop vrijwel iedereen ja zegt. ‘De eersten die ik benaderde waren Anton Goudsmit en Reinier Baas. Beiden wilden graag met Bram spelen. Toen dacht ik: als het zo gemakkelijk ligt, ga ik maar even door. Daarbij bleek dat ik met gemak twee concerten per maand kan organiseren. Mensen als Goudsmit en Van der Grinten hebben overal al gespeeld en toch waren ze hier reuze enthousiast. Ze spraken niet eens over geld. Spelen was al genoeg,’ zegt Stadhouders sr.

De 56-jarige docent en eigenaar van de gitaarstudio begon zijn gitaarschool in 1987. Hij geeft les in alle stijlen, behalve flamenco. Zo’n duizend leerlingen hebben in die jaren zijn school bezocht. Op dit moment heeft hij er rond de tachtig. Het grote voordeel van de NooTstop Sessies vindt hij dat hierin vele stijlen voorbij komen. ‘Omdat ik lesgeef, krijg ik mensen gemakkelijker naar een concert waar ze uit zichzelf niet heen zouden gaan. Soms kost dat overredingskracht, bijvoorbeeld als iemand zegt: ik hou niet van jazz. Maar dan zien ze Jacq Palinckx (later dit jaar) en concluderen dan: We wisten niet dat je met een mes gitaar kunt spelen. Helemaal te gek.’

 

De studio van Walter Stadhouders. foto Gemma Kessels

 

Speellijst

Walter Stadhouders benadrukt dat hij de NooTstop Sessies niet organiseert voor eigen gewin. ‘Ik vind het fijn als mensen het leuk vinden. Bovendien betekent het voor mijn leerlingen een extra service, bovenop de lessen. En de musici vinden het prachtig. Anton Goudsmit en Jasper speelden hier voor het eerst samen. Hun concert krijgt een vervolg in Amsterdam.’

Tot en met november heeft Walter Stadhouders de speellijst al ver vol: op 2 september de klassieke gitarist Nestor Ausqui uit Argentinië, op 9 september flamencogitarist Edsart Udo de Haes, 23 september de gitaristen Jacq Palinckx en Bram Stadhouders, op 22 oktober wederom twee gitaristen, Matiss Cudars en Reinier Baas. En op 18 november Harmen Fraanje, ditmaal niet op piano, maar op Wurlitzer met Onno Govaert slagwerk en Jasper Stadhouders op gitaar.

Walter Stadhouders is vast van plan het hele volgende seizoen vol te maken. ‘Maar ja, op zeker moment zijn de gitaristen op. In België gaan kijken? Daar ken ik niet zoveel musici. Ik heb in elk geval nog twee hartenwensen: Jesse van Ruller en Martijn van Iterson.’ En met een lach erachteraan: ‘En Pat Metheny.’

 

Walter Stadhouders. foto Gemma Kessels

 

Vijfentwintig

Het liefst zet Walter Stadhouders twee musici bij elkaar. Dat vindt hij het spannendst. In zijn gitaarstudio passen per concert maar vijfentwintig mensen. In de acht concerten die er tot nu toe zijn geweest, bleek de concertruimte telkens te klein. ‘Maar ook dit houdt het weer spannend. Beter vijfentwintig mensen hier dan in een zo goed als leeg Paradox. Ik heb er wel eens over gedacht ergens anders te gaan organiseren, bijvoorbeeld in Paradox. Maar dan heb je geld nodig. Nu is het publiek tevreden en de musici en ik ook. Ik wil hier wel de sfeer en de kwaliteit behouden, dat vind ik het belangrijkst.’

De serie NooTstop Sessies is een kordate poging om musici speelgelegenheid te bieden. Een verlicht initiatief in de duistere tijden van weggedrukte kunst en cultuur.