HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

63ste Jaargang - juni 2014

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

Het rijk van de illustratoren in Brabant is groot. Wie schuilt achter een tekening die we in de krant zien, een tijdschrift, boekomslag of op een website? En vooral, hoe werkt de illustrator? Brabant Cultureel zoekt die illustratoren op.

 

www.saskiavanderlinden.nl

  

©Brabant Cultureel – juni 2014

 

Niet alles is lief bij Saskia van der Linden

 

De culturele ontmoetingsplek Verkadefabriek in Den Bosch toont een stijl waar je vrolijk van wordt. De muren, deuren, koekblikken, affiches, verpakkingen van cadeaubonnen en geïnstalleerde hemeldaken die we tegenwoordig parasols noemen, maken deze tempel huiselijk. Het is de stijl van Saskia van der Linden die de Verkadefabriek zijn uitstraling geeft.

 

door Gemma van der Heyden

 

foto Gemma van der Heyden

 

Aan haar stijl van vormgeven en illustreren ligt meestal geen plan ten grondslag. Saskia van der Linden schetst met bestaande beelden, soms tekent ze. In Photoshop legt ze beeld op beeld en zo ontstaan er illustraties van wel honderd lagen. Dat maakt werken handig.

In het analoge tijdperk, voordat je alles kon maken op de computer, fietste ze hele dagen heen en weer naar de kopieerwinkel om plaatjes te kopiëren en vervolgens thuis over elkaar heen te plakken. Met acryl- en plakkaatverf of echte onderdelen werkte ze haar creaties verder uit. Acrylverf droogt snel zodat ze er gemakkelijk overheen kon werken. Maar langzaam slopen de digitale mogelijkheden van het vormgeven haar werk binnen.

 

 

Saskia van der Linden in haar atelier. foto Gemma van der Heyden

 

‘Werken met Photoshop lijkt gemakkelijker, maar het duurt een hele tijd voordat je er een handtekening in vindt. Ik was er eerst op tegen, had er geen affiniteit mee. Ik kon geen contact krijgen met mijn werk zoals ik dat met fysieke plaatjes kreeg.’ Die plaatjes maakt ze zelf, door te fotograferen. Of ze vindt ze in oude tijdschriften zoals Margriet en Libelle uit de jaren vijftig , zestig en zeventig. Haar moeder bewaarde deze tijdschriften en Saskia maakt daar nu dankbaar gebruik van. Ze heeft een persoonlijke beeldbibliotheek aangelegd waarmee ze haar ‘eigen wereldjes’ kan creëren.

 

Saskia van der Linden, Zirma, uit de reeks De verborgen steden van Marco Polo.

  Groter formaat

 

Sfeer

De sfeer van die tijd zoekt Van der Linden in haar illustraties. Hierin komen de verhalen terug die verteld werden binnen het gezin waarin ze opgroeide. De humor, toneelspelen, verkleden en zelf decors maken, het kwam allemaal aan de orde in de familie. Voor Saskia gaat die tijd over onbezorgdheid, onbevangen zijn, puurheid en heel veel humor. ‘Het is jammer dat de jeugd van nu niet kan ontdekken zoals wij dat konden. Buiten spelen en opgroeien met normen en waarden. We verzonnen veel en creëerden dingen vanuit onszelf.’

Ze wil zeker niet belerend zijn en beweren dat vroeger alles beter was, maar nu is er het internet dat beelden voorschotelt. Ze zijn niet meer van jezelf. Internet geeft veel, maar beperkt de invloed van toeval. ‘Teveel bedenken beperkt de originaliteit van een illustratie. Toeval stimuleert de ongewone combinaties in de beelden die ontstaan. Toeval is erg belangrijk in mijn werk.’

De typische verschoten kleuren uit de oude tijd spelen een grote rol in de vormgeving van Saskia van der Linden. ‘Ik vertaal het oude naar het nu, door felle kleuraccenten in de verschoten tinten te leggen. En door in het beeld vormen van nu te gebruiken, verplaats ik oude elementen naar deze tijd.’

 

 

Saskia van der Linden, magazine, De grenzen aan de groei zijn nu echt bereikt.

 

 

Ruimtelijk

‘Op de kunstacademie tekende ik veel. Maar ik maakte ook driedimensionaal werk dat ik fotografeerde. Dit leidde tot ruimtelijke objecten voor theater, festivals en het kinderprogramma Sesamstraat. En dat kwam terug in mijn illustraties. De docenten hielpen mij om dit eruit te halen, te begeleiden en mij daarvan bewust te maken. Je moet iets anders voelen. Een rare kronkel. Dat is juist een voorwaarde.’

Inspiratie haalt ze uit gevonden voorwerpen en onderdelen op rommelmarkten en voorts uit muziek, mode, film en theater. Tijdens het werk heeft ze altijd muziek aan staan om haar te helpen in de juiste sfeer te komen. De illustraties van Van der Linden ademen een speelsheid. Ze daalt vaak af in de geest van een kind en vindt daar de humor die haar werk kan vervreemden.

Maar wie goed kijkt kan ergens in een hoekje een mening vinden, een stukje kritiek op onze maatschappij. ‘Ik vind overal iets van en dat komt vanzelf terug in een of meerdere laagjes waaruit ik mijn illustraties opbouw. Het is niet allemaal lief wat ik maak.’

 

 

Saskia van der Linden, zonder titel.

 

 

Saskia van der Linden, affiche voor de Verkadefabriek.

 

 

Saskia van der Linden, hemeldak bij de Verkadefabriek. foto Sakia van der Linden.