HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

63ste Jaargang - december 2014

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

Marcel van Dieren (Frosch), Kim Savelsbergh (Rosalinde), Elmar Gilbertsson (Alfred). foto (detail) Morten de Boer

 

Opera Zuid De/Die/The Fledermaus. Gezien 6 december 2014 Schouwburg Tilburg.

 

www.operazuid.nl/fledermouse

 

©Brabant Cultureel – december 2014

Fledermaus wordt bat

 

Operette is een genre vol schimmel en Dirndls, zegt het vooroordeel. Alleen geschikt voor blauwspoelingen van boven de 58 die bij feest denken aan slagroom en spuitwijn. Het is daarom dat Strauss’ Fledermaus nog zo vaak staat geprogrammeerd als eindejaarstuk. Opera Zuid doet het ook, maar anders.

 

door Camiel Hamans

 

Ook bij Opera Zuid staat Die Fledermaus tegen het einde van het jaar op het programma, maar dat is dan ook het enige wat er traditioneel aan is. Miranda van Kralingen, leidster van Opera Zuid en deze keer ook zeer aanwezig als regisseur, samen met de jonge Daniel van Klaveren, heeft van de doorgaans oubollige sfeer niets overgelaten. Het stuk is fors onder handen genomen en gemoderniseerd. Niet voor de eerste keer, want sinds de subsidiestromen in operaland tot niet meer dan beekjes zijn teruggebracht, zoekt intendant Van Kralingen het in vernieuwing. In de hoop daarmee nieuwe en jongere publieksgroepen tot schouwburgbezoek te verleiden.

 

 

Regisseurs Miranda van Kralingen en Daniel van Klaveren met op de achtergrond dirigent Ivan Meylemans. foto Morten de Boer

 

Nu opnieuw: geen Duits fladderende Fledermaus, maar een Amerikaanse wervelende bat, ook voor driekwart gezongen en gespeeld in het Engels, met wat Nederlandse intermezzi. Een gastoptreden van vier jonge swinging Jukeboxboys, een zich op selfies vastleggend Zuidelijk Theaterkoor en als hoogtepunt bariton Marcel van Dieren die in de rol van cipier Frosch Elvis’ Jailhouse Rock zingt en speelt alsof hij in dit genre groot is geworden.

 

 

Kim Savelsbergh (Rosalinde), Elmar Gilbertsson (Alfred), Marcel van Dieren (Frosch), Rubčn Plantinga (Frank). foto Morten de Boer

 

 

Koddigheid

Waar in eerdere gemoderniseerde producties van Opera Zuid vulgariteit en platte humor waardering in de weg stonden, is dit gevaar nu beperkt. Niet dat alle koddigheid en drolligheid is verdwenen, maar daar staat genoeg aan mooie vondsten, snelheid en humor tegenover. Of dit genoeg is om nieuwe generaties publiek te trekken, blijft natuurlijk de vraag. Ook al wordt de voorstelling aangekondigd als De/Die/The Fledermaus, het operetteframe is daarmee nog niet verdwenen.

Op de bühne staat, op Van Dieren na, wel een heel nieuwe generatie en dat is de grootste verdienste van Miranda van Kralingen. Al een aantal jaar werkt zij met een huisensemble van steeds weerkerende namen waarmee ze niet alleen de beschikking krijgt over een groep goed op elkaar ingespeelde zangers, maar tegelijk ook jonge zangers kansen en repertoire biedt. De bijdrage die Opera Zuid hiermee aan de nationale opera en het Nederlandse operatalent levert, is immens. Dat de Kerkraadse Kim Savelsbergh niet alleen in deze voorstelling weet te stralen, maar ook op de internationale podia, is deels op dit beleid terug te voeren.

 

 

Rubčn Plantinga (Frank), Elmar Gilbertsson (Alfred), Kim Savelsbergh (Rosalinde). foto Morten de Boer