HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

63ste Jaargang - december 2014

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

Het logo van EE Exclusives.

 

  Wie nog meer wil zien en horen over het bedrijf kan zich aanmelden voor de open dag op 24 januari 2015: aanmelden via a.hoeben@eelabels.nl

 

www.ee-exclusives.com

www.eelabels.com/nieuws/van-engelen-evers-heeft-9-dagen-exposeren-tijdens-de-ddw-succesvol-afgesloten-2/#.VH4WzGB0zmw

 

©Brabant Cultureel – december 2014

Van Engelen en Evers richt zich op design

 

De expositie van Van Engelen en Evers in de Kazerne was dé verrassing van Dutch Design Week 2014. Volgens Thomas Widdershoven, artistiek directeur van Design Academy Eindhoven, was dit ‘het mooiste wat ik deze week heb gezien’. Er waren ontwerpen te zien van Kiki van Eijk & Joost van Bleiswijk, Walter Van Beirendonck, Sigrid Calon, Bokja Design en Claudy Jongstra, waarvan de stoffen zijn geweven bij Van Engelen en Evers.

 

door Irma van Bommel

 

De Kazerne alleen al was een succes, een nieuwe locatie voor Dutch Design Week (DDW) die in Eindhoven jaarlijks plaatsvindt in oktober. In de voormalige marechausseekazerne in het centrum van de stad bevonden zich rondom een groot en gezellig restaurant tal van expositieruimten. Diverse kamers waren ingericht met de expositie van EE Exclusives. EE staat voor Van Engelen en Evers en Exclusives verwijst naar de exclusieve stoffen. Al sinds 1900 maakt het bedrijf, gevestigd in Heeze, geweven labels voor merknamen, maar ook band, voornamelijk voor de kledingindustrie. ‘Met Exclusives zijn we een nieuwe richting ingeslagen, die van design,’ vertelt Caroline Evers, verantwoordelijk voor de marketing van het bedrijf.

 

 

Bankje van Bokja Design in de Kazerne, DDW 2014. foto Ruud Balk

 

 

Jacquard

Het bedrijf heeft enkele maanden geleden twee jacquard weefmachines laten bouwen waarmee stoffen van anderhalve meter breed geweven kunnen worden. Caroline en Marc Evers (directeur/eigenaar) hebben voor de lancering van dit nieuwe product contact gezocht met bekende ontwerpers. Deze designers ontwierpen stoffen die bij Van Engelen en Evers zijn geweven. Vervolgens hebben de designers deze stoffen toegepast op eindproducten, waarvan de prototypen te zien waren tijdens de DDW.

Zo was er de Tudorkast te zien van het duo Kiki van Eijk & Joost van Bleiswijk, een wandkleed van Claudy Jongstra, een wandbespanning van Sigrid Calon, een bankje van het Libanese Bokja Design en twee couturecollecties van de Belgische modeontwerper Walter Van Beirendonck. Samen met ontwerpers is gekeken naar toepassingsvormen en technische mogelijkheden. De eerste producten waren tijdens de DDW voor het eerst op grote schaal voor het publiek te zien. En dat publiek reageerde enthousiast.

 

 

Kast van Kiki van Eijk & Joost van Bleiswijk met wandbespanning van Sigrid Calon in de Kazerne, DDW 2014. foto Ruud Balk

 

 

Akoestiek

Het idee om meer textiel te gebruiken in interieurs kwam van Marc Evers. Textiel komt namelijk de akoestiek van een ruimte ten goede. Van Engelen en Evers vroeg Kiki van Eijk & Joost van Bleiswijk een kast te ontwerpen met jacquard geweven stof. Het duo kwam met drie modellen en met een stof die in verschillende kleurstellingen geweven kon worden. Marc Evers had het plan geopperd er een bouwpakket van te maken, als vorm van betaalbaar design. Maar, de kasten zijn inmiddels in productie gebracht door Moooi, die de meubels had gespot op een beurs in Amsterdam. Moooi heeft de meubels al laten zien op de beurs in Milaan. Van Engelen en Evers (EE) is toeleverancier, zij levert stoffen aan ontwerpers, maar houdt zich verder niet bezig met het in productie brengen en de verkoop van de objecten. Het is dus altijd spannend of een product gaat lopen en of er vraag is naar de stoffen.

Met Kiki van Eijk hadden zij al jaren contact, al sinds zij verantwoordelijk was voor de inrichting van De Witte Tafel, een restaurant (inmiddels verdwenen, helaas), in de Witte Dame in Eindhoven, waar ook de Design Academy huist. Kiki studeerde af aan de Design Academy met textiel als passie. Niet vreemd dus dat EE haar vroeg de stof te ontwerpen voor een kast.

 

 

Expositie van EE Exclusives in de Kazerne, DDW 2014. foto Ruud Balk

 

 

Vertaalslag

Voor het maken van een wandkleed werd Claudy Jongstra benaderd. Jongstra is bekend om haar wandkleden van vilt, gemaakt van wol van eigen schaapskudde en geverfd met natuurlijke kleurstoffen van planten die zij zelf verbouwt. Het is nog een hele toer om een vertaalslag te maken van een vilten wandkleed naar een jacquard geweven kleed, vooral vanwege de structuur en natuur die in vilt zitten. Om dat ook in het weefsel te krijgen heb je een specialist nodig. Dat is Frits van Hoof, van oorsprong graficus, maar bij Van Engelen en Evers jacquardontwerper.

Vroeger ging het jacquard weven via ponskaarten, tegenwoordig is alles computergestuurd. Maar dat betekent niet dat alles volautomatisch gaat. Met variatie in garens en bindingen weet hij reliëf in het weefsel te krijgen. En dat moet weer worden omgezet in een computerprogramma. Van Hoof zet het ontwerp om in een bestand dat door de computer gelezen kan worden.

De samenwerking met Claudy Jongstra gaat zeer waarschijnlijk een vervolg krijgen. Het Textielmuseum in Tilburg weeft ook in opdracht voor ontwerpers. Op de vraag wat het verschil is tussen wat het Textielmuseum doet en wat Van Engelen en Evers kan, antwoordt Caroline Evers dat hun bedrijf veel fijner kan weven. ‘Woven into detail’, in detail geweven, is dan ook de slogan van EE Exclusives. EE heeft voor het weven in detail twee speciaal ontwikkelde jacquardmachines aangeschaft. Op de ene staan zwarte kettingdraden, op de andere witte. Dat is handig. Zeker aangezien deze nieuwe machines ook worden gebruikt voor het weven van labels en band.

  

Kamerscherm Transition van Kiki van Eijk & Joost van Bleiswijk. foto Marielle Leenders

 

 

Merklabel

De sprong van weven van labels (op smalle breedte) naar het weven van stoffen op breed formaat is niet zo vreemd als het lijkt. ‘De techniek is in principe hetzelfde,’ vertelt Caroline Evers. Door de labels had EE al veel klanten in de modebranche maar ook in de meubelindustrie, bij tal van bedrijven die een merklabel aan of op hun producten willen. Daardoor hadden ze al contact met bijvoorbeeld Moooi, Artifort en Leolux.

Per jaar bieden ze een aantal studenten van academies de mogelijkheid iets te doen met hun stoffen. In Antwerpen krijgt de beste derdejaars student van de Mode Academie stof van Van Engelen en Evers om de afstudeercollectie te maken. Dat is een leuke prijs, exclusieve stoffen zijn immers duur. Zo kwamen ze in Antwerpen ook in contact met modeontwerper Walter van Beirendonck. Hij wilde graag figuratieve voorstellingen op zijn mannenkostuums. Hij ontwierp de stof en paste deze toe in zijn couturecollecties Home sweet home en Whambam die al te zien waren op de modeshows in Parijs. Van Engelen en Evers levert inmiddels ook aan modeontwerpers Jeroen van Tuyl, Aziz Bekkaoui en Devon Halfnight leFluffy.

 

 

Volvo van Niels van Eijk & Miriam van der Lubbe, in het Klokgebouw, DDW 2014. foto Lisa Klappe

 

 

Strijp

Behalve in de Kazerne waren tijdens de DDW ook op andere plekken producten te zien waarin stoffen zijn verwerkt die zijn geweven bij EE. Op Strijp T in het atelier van Kiki & Joost waren eveneens de Tudorkasten te zien, maar in andere formaten en kleurstellingen dan in de Kazerne. Ook was daar het kamerscherm Transition te zien dat de vier jaargetijden verbeeldt. In het Klokgebouw, op het bekende Strijp S, stond een houten skelet van Volvo met daaroverheen een zwart doek gespannen met ingeweven patronen, ontworpen door Niels van Eijk & Miriam van der Lubbe. En op Strijp R, bij Piet Hein Eek, was een nieuw product te zien van Social Label, kussenovertrekken geweven naar een schilderij van Ria Mul van Artenzo, in samenwerking met Marc Mulders. Ook met Marc Mulders staan nog plannen op stapel.

 

 

Mannenmode van Walter Van Beirendonck in de Kazerne, DDW 2014. foto Ruud Balk

 

 

Antennedraad

Naast labels en design houdt Van Engelen en Evers zich ook bezig met innovatie op technisch gebied. TU/e en Philips zochten al contact met EE. Zo weeft EE een zogeheten RFID (Radio Frequency Identification) label met ingeweven antennedraad. Eenmaal bevestigd aan een kledingstuk blijft het traceerbaar van het confectieatelier tot aan het verkooppunt. Daarmee is het hele logistieke traject te volgen.

Een ander R&D (Research & Development) project behelst het weven van een pleister die hartritmestoornissen kan registreren. De pleister stuurt de informatie direct door naar de cardioloog of huistarts. Deze pleister kan het kastje vervangen dat tot nu toe wordt gebruikt om hartritmestoornissen te registreren.

Om ook buiten de DDW zichtbaar te blijven voor het publiek is EE zojuist met Hostellerie VanGaelen in Heeze overeen gekomen de tuinkamer te voorzien van een wandbekleding. Verder zijn er producten te zien op de eigen website en op de websites van de ontwerpers en van producenten zoals Moooi.

 

 

Kussen van Social Label naar een schilderij van Ria Mul van Artenzo, in samenwerking met Marc Mulders, te zien bij Piet Hein Eek, DDW 2014. fotograaf onbekend

 

Wandkleed van Claudy Jongstra in de Kazerne, DDW 2014. foto Ruud Balk