HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

62ste Jaargang - mei 2013

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

Albert Siebelink. foto Joep Eijkens

info@kultoer.nl  of tel. 013-5801424

www.youtube.com/watch?v=gGgJItclQ7I

©Brabant Cultureel / Brabant Literair – mei 2013

 

 

De Coup: 25 jaar alles bij elkaar gejat en volop feest

 

Ontstaan op een camping in het Franse Amboise, reizend naar festivals in verre uithoeken, nu vijfentwintig jaar oud en vrijwel onbekend. Dat is de levensloop van het Tilburgse orkest De Coup. Het staat te trappelen om het zilveren bestaansfeest te vieren. In een garage in Tilburg-Noord. En in Praag.

 

door Rinus van der Heijden

 

Vijfentwintig jaar geleden is het nu dat een aantal Tilburgers samen op vakantie ging. Een camping in het Midden-Franse Amboise was het reisdoel. De meesten konden wel iets op ‘een instrument’. Twee dagen lang werd er getokkeld, geblazen en getrokken en ontstond het idee om de Fransen daarmee te verblijden. De derde en vierde dag trok het Tilburgse zootje ongeregeld het stadje in. ‘Een-twee-drie, hopla, een overweldigend succes,’ zo herinneren Albert Siebelink en Kees Kloks zich die eerste dagen.

De Coup tijdens Lowlands, Biddinghuizen. foto archief De Coup

 

‘We stonden voor een café te spelen, waarop de ober met een fles rosé naar buiten kwam. Daarna gingen we de streek in, speelden op straat en van het geld dat we vingen, deden we de boodschappen. Hoe goed dat ging bewees Avignon. Daar haalden we duizend gulden op één avond binnen.’

De Coup omschrijven is net zoiets als zeggen hoe oud je wordt. Een straatorkest, dat is het natuurlijk wel, een strijdorkest ook, maar dan houdt het op. En de musici? ‘Er zitten een paar beroeps tussen, de rest is autodidact – nogal’, zegt Albert Siebelink . Let op de toevoeging.

 

Joodse liedjes

Na de vakantie in Frankrijk besloten de toen nog elf groepsleden, De Coup voort te zetten. De muziek die werd gespeeld bestond in die beginperiode uit joodse- en zigeunerliedjes. Albert Siebelink, die een boekingsbureau voor musici had (heeft), zette De Coup meteen op de boekingslijst. Dat resulteerde er in elk geval in, dat het gezelschap elke zes jaar met elkaar op vakantie ging. ‘Maar toen de orkestleden kinderen gingen krijgen, werd het te ingewikkeld,’ zegt Kees Kloks.

De eerste grote reis werd gemaakt naar Burkina Fasso. Dat was in 1997. Het orkest speelde in hoofdstad Ouagadougou. ‘Dat was een echte cultuurschok,’ zegt Albert Siebelink. ‘We moesten de mensen leren klappen. Maar het was geen slechte ervaring, daar in West-Afrika.’

 

De Coup tijdens een optreden in Burkino Faso. foto archief De Coup

 

In 2007 haalde De Coup wereldfaam binnen op het Hongaarse Szigetfestival. ‘Dat is het grootste festival in Europa,’ zeggen Kees Kloks en Albert Siebelink. ‘Het grootste van alle eilanden in de Donau biedt daarbij plaats aan veertig podia. Er wordt allerlei muziek geprogrammeerd.’

‘Ik kende een Hongaarse band én de programmeur van het festival’, herinnert Albert Siebelink zich. ‘Mijn voorstel was om die groep en De Coup samen te voegen. We speelden in een tent voor 1200 man. Wij knalden zó dat de houten vloer ervan omhoog kwam. Zoiets hadden we nog nooit meegemaakt. En allemaal jong volk!’

 

De Coup tijdens de Dutch Balkan Blues Contest, Gipsy Festival 2011. foto Joep Eijkens

 

Unter den Brücken

En dan was er nog het festival Unter den Brücken in een stadje bij Berlijn. ‘Een snelweg sneed het plaatsje doormidden. Onder een brug van die snelweg speelden wij. Dat was echt schunnig. Er heerste een maffe sfeer, maar de intentie was goed.’

En nu is er dus het zilveren jubileum. ‘We hebben onszelf als cadeau een reisje naar Praag gegeven. We zijn er uitgenodigd om op het Khamoro World Romafestival te spelen,’ legt Albert Siebelink uit. ‘Dat is een bevriend festival waarmee we ook samenwerkten in het project ‘Requiem voor Auschwitz’. Van 30 mei tot en met 1 juni gaan we daar naartoe. De Tsjechische regering heeft het festival zo gekort, dat het nauwelijks geld heeft om te programmeren. Wij hebben gezegd dat we komen, ook al hebben wij eveneens geen geld. We gaan met eigen auto’s, instrumenten mee. We betalen daar alles zelf, inclusief de eigen catering.’

Om dat ‘geen geld’ te ondervangen, is inmiddels een modern fenomeen uit de kast getrokken: crowfunding. Wie De Coup een warm hart toedraagt, kan een kleine donatie kwijt op bankrekening 68.66.15.158 ten name van Stichting Kultoer onder vermelding De Coup naar Praag.

Maar leuker is het om op 12 mei – moederdag – de feestmiddag te bezoeken bij Autobedrijf Probaat, waar De Coup dan optreedt in de werkplaats. Hoe de bezoeker daar dan zijn geld kwijt kan? Nou gewoon, bij een buikdanscursus voor moeders, door het kopen van een portret van Kees (Kloks) of een van huilende orkestleden.

 

Kees Kloks. foto Joep Eijkens

 

Sponsoren

Of door liedjes van De Coup te sponsoren, die daarna op het Khamorofestival worden gespeeld, compleet met vermelding van de naam van de gulle gever. Er worden op dit moment elke zondagmorgen vier of vijf nieuwe stukken ingestudeerd. ‘Traditionals, bewerkt door onze orkestleden Pieter (van der Kleij) en Margriet (Pol),’ zegt Albert Siebelink. ‘Naar goede traditie jatten wij al onze nummers. Eén stuk echter is speciaal voor ons geschreven door Roger Moreno Rathgeb, de componist van het Requiem voor Auschwitz. Dat is Mèdje, mèdje.’ ‘Vol coloraturen (versieringen, RvdH),’ vult Kees Kloks met uitgestreken gezicht aan.

De Coup speelde in de begintijd zo’n dertig keer per jaar. Nu is dat nog tien à vijftien keer. Op feesten, bruiloften, (a)politieke bijeenkomsten, bij de Brabant Bokaal, ooit bij de huldiging van wielrenster Leontien van Moorsel; bellen maar is de boodschap. Acht mannen en een vrouw, die sterren uit de hemel laten neerdalen vol feestvreugde, zonder opsmuk. Met die sterren het publiek laten dansen en even de beslommeringen van alledag doen vergeten.

 

Pieter van der Kleij. foto Joep Eijkens

 

Tucsi Basily

En het wordt allemaal nog mooier, nu violist Tucsi, telg van de beroemde gipsyfamilie Basily, regelmatig als gastsolist aansluit bij De Coup. ‘Dat is een warme toevoeging,’ vinden Albert Siebelink en Kees Kloks. ‘Als hij soleert gaat het orkest heel zacht spelen. En dat is lang geleden…’