Van buiten zie je er niks aan af. Een album met een
bloemetjesomslag. Aan de voorkant verkleurd, dat wel. Maar al op
de eerste bladzijde wordt duidelijk dat dit geen doorsnee
familiealbum is. Een blanke, al wat oudere man verkleed als sjeik
kijkt me lachend aan. Een oliesjeik zullen we maar denken want hij
houdt een kleine jerrycan vast waarop een papiertje is geplakt met
het woord petrole. De andere tekst zal ook wel een grap
zijn: Mi. Abel. Bonn Bithameth. Fini. Petrole. Robinet.va plus. Er
komt inderdaad geen druppel meer uit. Daarnaast een foto van
dezelfde figuur, maar nu verkleed (?) als oorlogsveteraan, zijn
jasje behangen met talloze medailles. Ook nep? De man lijkt achter
een schilderijlijst te staan; maar voor hetzelfde geld is die er
met de een of andere fotografische truc omheen geknutseld. Net
zoals de tekst op de lijst: Un Héros 40-45 Souviens toi.
Of heeft het toch echt iets te maken met de oorlog? Nee, in het
gezelschap van zo'n sjeik - die op de volgende bladzijde nog eens
zijn opwachting maakt, zittend in een Belgische (denk ik)
huiskamer - ziet het er bepaald niet geloofwaardig uit.
Fabiola
Maar het wordt nog iets gekker. De eerstvolgende bladzijden is
er niks aan de hand. Het bekende werk. Een verlovingsfeestje,
schat ik, en een vakantie in Italië. Zomer 1980, Ascona. Maar
dan. Wat zullen we nu krijgen? Een merkwaardige serie foto's met
meestal een oudere heer en een jongere dame in de hoofdrol. Hun
hoofden zijn op de lichamen van andere mensen geplakt. Soms is het
paar in het gezelschap van anderen, ja, zelfs koning Boudewijn en
z'n Fabiola zijn op sommige foto's van de partij. Regelmatig komt
bovendien een duif in beeld. En is dat daar niet de Paus (al heeft
hij niet zo'n pauselijke blik)?
Ook licht pikante tafereeltjes ontbreken niet. Daaronder zowaar
een Verzoeking van de H. Antonius. Een lachende Antonius - er
wordt sowieso veel gelachen op deze foto's. Blijkens de teksten
die met een pen op de achterkant zijn gezet, werden ze gebruikt
als nieuwjaarskaart. Een staaltje knappe huisvlijt. Incroyable
mais vrai luidt het meegefotografeerde motto op één van de
kaarten. Ongelooflijk maar waar, ja.
Het zou me niet verbazen als de mannelijke helft van het
echtpaar de geestelijke vader van deze wonderlijke fotocollages
is. Een grappige hobby naast die andere - want de regelmatig
terugkerende duif doet een duivenmelker vermoeden. Georges heet
hij. En zijn vrouw heet Yvonne. Op één van de foto's zien we
haar temidden van rode rozen op een stoel zitten met vlakbij haar
oor een duif die z'n vleugels uitslaat. Voorzover ik uit de tekst
kan opmaken wenst Georges zijn 'lieve duifje' Yvonne een gelukkig
1983.
Maar hij gebruikte dat koosnaampje niet alleen voor zijn
echtgenote. Zo komen we hem op een andere foto tegen op een
racefiets met een enorme bos Lelietjes der Dalen over het stuur.
De boodschap op de achterkant is gedateerd 1 mei 1982 - 1
mei is de dag van deze mooie bloemetjes die symbool staan voor
pril geluk - en luidt (vertaald):
Op de laatste bladzijde van het album, eigenlijk de binnenkant
van de kaft, zien we Georges en Yvonne aan een feestelijk gedekte
tafel met op de achtergrond een kerstboom. Weer een gewoon goed
stel. Maar wacht, op de allerlaatste foto heeft de fantasie weer
vrij spel gekregen met een ezel en een heer met bolhoed die in de
verte heel even aan Magritte doet denken.
En dat allemaal in een goedkoop uitziend album dat ik op een
rommelmarkt in Brussel vond.
.