Gewaagde
posen in Heukelom
Op een rommelmarkt in Brussel
vond ik ooit een foto-album van een begrafenis. Vanaf het moment dat
de kist met de overledene in een lijkwagen werd gezet tot dat de
kist de grond inging had de fotograaf alles keurig vastgelegd. Zodat
de nabestaanden het allemaal nog eens terug konden zien. Of ze dat
inderdaad ooit gedaan hebben, weet ik natuurlijk niet. In elk geval
lag het album nu letterlijk op straat, op de Brusselse kasseien.
Het zou kunnen zijn dat u,
die dit leest, ook wel eens zo’n menselijk document gevonden hebt of
nog zult vinden. In dat geval mag u me altijd aanklampen. En het
hoeft echt niet alleen over de dood te gaan natuurlijk. Ik zal een
ander voorbeeld geven.
Het betreft een vijftal
gekopieerde foto’s die ik in bruikleen kreeg van de Berkelse
heemkundige Rinus van der Loo. Op alle vijf spelen twee vrouwenbenen
een niet geringe rol. Vast staat dat de foto's gemaakt zijn in de
jaren dertig van de vorige eeuw. En wel in Heukelom (tegenwoordig
gemeente Oisterwijk) op het terrein van villa Zonlicht, ooit bewoond
door een struise, boerse dame die bekend stond als de Russische
Madame. Maar verder?
Ome Victor
Natuurlijk heb ik wel eens
zitten fantaseren over die kleine serie foto’s. Favoriet was het
verhaal van een al lang geleden overleden oom die graag
fotografeerde en daarbij niet op de laatste plaats oog had voor
vrouwelijk schoon. Ome Victor was een beetje het zwarte schaap van
de familie. Hij werkte op het kantoor van de Oisterwijkse
leerfabriek en ging af en toe jagen met de man van de Russische
Madame. Hij was nooit getrouwd geweest maar had wel vaak
vriendinnen. Dat zag ik aan de foto’s die van hem bewaard gebleven
zijn. Sommige foto’s waren gemaakt tijdens dansavonden, maar meestal
fotografeerde hij zijn minnaressen als hij met hen ging wandelen in
de bossen van het Galgeven.
Met één vrouw echter had hij
een speciale relatie. Je zou kunnen denken dat hij verliefd was op
haar benen. En die benen zijn ook het belangrijkste in de serie die
we hier laten zien. Waarom hij de vrouw over de auto liet lopen? Ik
zou het oom graag willen vragen. Maar misschien ging het hem enkel
om een goed voorwendsel om eens vanuit een andere hoek een blik te
kunnen werpen op het lichaamsdeel dat hij het meest aantrekkelijk
vond.
*
Bovenstaande tekst, inclusief
het gefantaseerde deel, schreef ik jaren geleden, kort nadat ik de
opmerkelijke foto's in bruikleen had gekregen van de eerder genoemde
Rinus van der Loo. En er is nu een mooie aanleiding om ze te
gebruiken voor de 50ste aflevering van deze rubriek.
Vorige maand vond namelijk in
café Mie Pieters de presentatie plaats van een boek over de
Russische Madame, geschreven door de in Oisterwijk geboren en
getogen heemkundige Martin van der Waals uit Oss. Het kwam uit als
deel 10 van de Oisterwijkse Historische Brochurereeks en is
getiteld: De Russische Madame. Antonine Wilhelmine
Eschauzier-Bersin – Een levenspad van Letland naar Heukelom.
Het boek is mede interessant
vanwege tal van bijzondere foto's uit lang vervlogen tijden die erin
staan.
Een deel van die foto's is
gemaakt door André (Dries) Eschauzier (1906-1997), zoon van de
Russische Madame en een bekende naam uit de geschiedenis van de
Nederlandse jazz. Hij wordt een fervent amateurfotograaf genoemd.
Verschillende foto's komen ook uit de heemkundige collectie van Van
der Loo. “Maar de foto's met die benen was ik kwijt geraakt”, zegt
hij. “Ze zouden anders zeker in het boek gekomen zijn.”
Stalbenen
De Berkelse heemkundige is er
zeker van dat ook deze foto's door Dries Eschauzier gemaakt zijn.
“En ik denk dat die vrouw zijn eigen vrouw of verloofde is.”
Lachend: “Nee, die benen zijn niet van Wilhelmina van Heukelom zoals
ik de Russische Madame wel noem, die had stalbenen!”
Hoe is Van der Loo eigenlijk
aan deze aparte fotoserie gekomen? “Begin jaren negentig ben ik eens
op bezoek geweest bij Dries Eschauzier die toen in een appartement
in Vught woonde”, vertelt hij. “Ik heb toen een paar foto's van hem
gekregen en zijn werkster is daarna nog twee albums bij mij
komen brengen, waar deze vijf foto's ook bij zaten. Best gewaagde
foto's, zeker voor die tijd. Nadat ik alles wat ik uit de albums
wilde hebben, heb laten fotograferen door Frans van Ameijde, is de
werkster ze weer op komen halen.” En hij begint herinneringen op te
halen aan de te vroeg gestorven fotograaf Van Ameijde...
PS Voor mijn artikel over het
boek van Martin van der Waals over de Russische Madame verwijs ik
naar de site van Brabant Cultureel:
https://www.brabantcultureel.nl/tag/russische-madame/
|