Sint
Christophorus (Christoffel)
door: Thea van
Blitterswijk
Er
gaan geruchten dat de heilige Christophorus van de heiligenkalender
geschrapt zou zijn. Niet waar. De status van heiligheid kan niet worden
afgenomen. Wel kan besloten worden om de vorm en de mate waarin een
heilige wordt vereerd te veranderen. En dat is bij de heilige
Christophorus het geval. Overigens kennen wij deze heilige vooral als
Christoffel. En zijn hagiografie is een prachtig verhaal.
Geboren zou hij zijn in het begin van de derde eeuw in Lycie, Klein Azië.
De eerste verhalen over de verering van de reis Reprobus als martelaar
kennen wij uit Chalcedon aan de Bosporus in de vijfde eeuw. Deze leefde in
het heilig Land, predikte, verrichtte wonderen en stierf onder keizer
Decius de marteldood. De pijlen die zijn beulen op hem afvuurden
veranderden van richting en raakten hem niet. Vervolgens probeerde men hem
aan giftige slangen bloot te stellen, maar er gebeurde niets. Met een
molensteen om de hals werd hij in het water gegooid. Pas toen zijn beulen
bekeerd waren, stierf de reusachtige martelaar. Een verhaal uit de eerste
eeuwen van het christendom.
Het kan dan ook niet anders of zijn levensbeschrijving steunt op vele
verhalen en overlevering. Toch zijn deze sterk genoeg gebleken om de
Heilige Christoffel tot op de dag van vandaag tegen te komen op
afbeeldingen, magneetjes en plakkers in auto’s.
Wij mogen rekenen op zijn bescherming tijdens het reizen. Maar ook mogen
we hem als patroon zien voor allen die hun leven willen zien als een
pelgrimsreis. Het belangrijkste verhaal over deze heilige stamt uit de
dertiende eeuw en ontstond in het Donaugebied.
De Christoffel die wij nu kennen leefde aan de oever van een rivier. Een
reus die een boomlange staf had waarmee hij door de rivier waadde.
Pelgrims droeg hij op zijn rug door het water. Uit verlangen om de
grootste koning van de hele wereld te leren kennen nam hij de
bedevaartgangers mee. Tijdens de oversteek van de rivier was er dan genoeg
gelegenheid om ze helemaal uit te horen. Maar de verhalen hielpen hem niet
verder, ze spraken elkaar allemaal tegen.
Op een avond diende zich een kind aan dat naar de overkant wilde.
Christoffel nam het kind, dat zo licht als een veertje was, op de
schouders en begon aan de overtocht. Bij iedere stap leek het kind
zwaarder te worden, zo zwaar dat de reus het bijna niet kon halen en
bevend en met knikkende knieën
aan de andere oever aankwam. Omgeven door een stralenkrans stond het kind
daar. Christoffel knielde en vroeg: “
Ben jij de grootste vorst?”
“
Niet alleen de grootste vorst, maar de Schepper”,
antwoordde het kind.
Dit verhaal is een christelijke variant op een sage uit Egypte. De god
Anubis droeg Horis, de zoon van Zonnegod Ra, over de Nijl. Anubis wordt
altijd afgebeeld met een hondekop.
Ook al bestaat er de nodige twijfel over het waarheidsgehalte van zijn
levensbeschrijvingen, toch wordt Christoffel nog steeds gezien als een
belangrijke heilige. In de volksdevotie lijkt de belangstelling alleen
maar toe te nemen.
Feestdag:
24 juli
Afbeelding:
Wadend door het water met Jezuskind op de schouders. Op de vroegste
afbeeldingen wordt Christoffel ook met een hondekop afgebeeld (Anubis).
Patroon:
Een van de veertien noodhelper, reisheilige en pestheilige. Wordt
voor vele zaken en in vele plaatsen als patroon vereerd. Opvallend is zijn
beeld aan de ingang van kerken. Volgens de overlevering zou het kijken
naar het beeld bij het betreden van de kerk voorkomen dat men door een
plotselinge dood wordt overvallen.
|