|
Tegen de pilaren in de Sint-Jan in Den Bosch staan heiligen
afgebeeld die op de één of andere manier “van het bisdom” zijn:
natuurlijk ontbreekt Odulphus dus niet. De beeldhouwer zet een
bescheiden, wat vermoeid uitziende figuur neer die enkele van zijn
vaste attributen heeft: nap, boek, steen en kanunnikenuitdossing.
Beeld uit het atelier van H. v.d. Geld, Den Bosch, 1919.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Weliswaar niet het bedoelde Martyrologium (kon ik niet vinden), maar
behorende tot de manuscripten van de Mariakerk te
Utrecht
< Terug naar
Acta Sanctorum |
Huidige vindplaats |
Nummer |
folia |
Jaartal |
Herkomst |
St.-Omer, Gemeentebibl. |
Ms. 775 |
f. 2v-4v |
10e -11e eeuw |
Klooster
St. Bertin |
Brussel K.B. |
380-2 |
f. 214r-216r |
11e eeuw |
Laurentiusabdij, Luik |
Parijs, BNF |
10870 |
f. 6v-8r |
12e-13e eeuw |
Klooster Echternach |
Oxford, Bodleian |
Rawl. A 287 |
f. 43r-47r |
13e eeuw |
Evesham Abbey |
Utrecht, Universiteitsbibl. |
392 III H 10 |
f. 2v-4v |
± 1419 |
Klooster Nieuw Licht b. Utrecht |
Brussel K.B. |
9636 |
f. 55r-57r |
vóór 1434 |
Fraterhuis Zwolle |
Berlijn, Staatsbibl. |
Fol 706 |
f. 186v-187v |
± 1460 |
?? |
Den Haag K.B. |
70 E 21 |
f. 1r-9r |
1461 |
Catharineklooster, Muiden |
Keulen, Hist. Archiv |
W 164 |
f. lxiiir-lxvir |
1463 |
?? |
Utrecht, Universiteitsbibl. |
390 II B 4 |
f. 76v-77v |
|
|
Den Haag K.B. |
73 f 21 |
f. 63r-66r |
15e eeuw |
Klooster Weesp |
Parijs, Bibl. Municipale |
1736 |
f. 27r-28r |
15e eeuw |
Klooster St. Maartensdal, Leuven |
Wenen, Österreichische Nationalbibl. |
SN 12706-12707 |
f. 180v-182v |
15e eeuw |
?? |
Wenen, Österreichische Nationalbibl. |
SN 12754 |
f. 109r-114r |
15e eeuw |
Klooster Korssendonk b. Turnhout |
Wenen, Österreichische Nationalbibl. |
SN 12811 |
f. 207v-208v |
15e eeuw |
?? |
Gent, Universiteitsbibl. |
421 |
f. 116v-118v |
15e eeuw |
?? |
Alkmaar Regionaal Archief |
128 A 1 |
f. 225v-228v |
± 1514 |
|
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Afgebeeld hier het zegel van het Mariaklooster te Staveren, dat
gesticht is door Odulphus; aan weerszijden van Maria-met-kind twee
aanbiddende monniken. Rechts boven: “-igillu-“(zegel), links boven:
“stauro-“ (Staveren), de rest kan ik zo gauw niet ontcijferen. (14e
eeuws). Anderen noemen het klooster met nadruk “Sint
Odulphusklooster”, en menen de naam in de linker benedenhoek te
ontwaren.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Odulphuskerk te Borgloon (Losse, Looz) in België
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Foto van de beroemde toren van Barneveld, waar Jan van Schaffelaar
in 1482 van af sprong toen de toren tijdens de Hoekse en Kabeljauwse
twisten werd belegerd. Het standbeeld is te zijner ere.
In die tijd en tot aan de Reformatie was de kerk toegewijd aan de
Heilige Odulphus, maar daarna werd het een protestantse kerk. Er is
in Barneveld nog wel een katholieke St.-Odulphusparochie met een
heel nederig kerkje.
Foto Wikipedia.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Op “een steenworp” (maar dan niet de steen van het wonder) van
Odulphus’ stichting te Staveren staat deze katholieke parochiekerk,
uiteraard van St.-Odulphus, op een keileemheuvel waarop het dorp
Bakhuizen staat. Enkele van de illustraties (de muurschilderingen)
zijn hier te vinden.
Bouw: W. ter Riele, 1912-13
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Dit is een zgn. “kopreliquiarium”, een houder voor de schedel (of
delen daarvan) van een persoon die men dat waardig achtte. Dit
bevat, of bevatte eens, stukken van het schedeldak van Sint
Frederik, Bisschop van Utrecht. Het werd op 12 juni (!) samen met
een dergelijk stuk edelsmidswerk dat Odulphus voorstelde (met een
bonnet uiteraard i.p.v. een mijter) in Amsterdam bij het
Olofspoortje ten toon gesteld zodat het volk daarbij zijn gebeden
kon storten. De reformatie maakte natuurlijk een einde aan dit soort
“Paapse streken”.
Toen deze reliquiaria niet meer konden worden uitgestald, werden ze
aanvankelijk in een geheim depot geborgen, maar kwamen daarna via
onbekende omzwervingen in het bezit van de oudkatholieke St.
Frederik-St. Odulphusparochie in Leiden. Rond 1850 raakte deze
parochie in geldnood en verkocht de stukken. Sint Frederik kwam in
Rijksmuseum terecht, maar Odulphus verdween uit het zicht en is nog
steeds spoorloos. Maker van Frederiks kop was ene Elias Scherpswert,
gemaakt in 1362.
De stukken schedel zullen wel uit de reliquiaria gehaald zijn
alvorens ze in de verkoop gingen en zouden dan gezocht moeten worden
in de depots van de Oudkatholieke Kerk in Utrecht.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
De nap van St. Odulphus, zoals gefotografeerd in het Museum het
Catharijneconvent te Utrecht.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Grotere weergave
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
In de naam “Starum” herkent men zonder moeite Staveren. Het klooster
lag dus in wat nu zee is: het “Vrouwenzand”. Volgens de legende
bemoeide de Heilige zich dus zelf met het lot van zijn stichting:
een vesting wilde hij er niet van laten maken. Later werd het
verplaatst naar Staveren stad en nog later (in Benedictijnse handen)
naar Himmelum (Hemelum) en nog weer later verzwolg de
Reformatie dit
alles.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
In de palm van de zilveren hand hier afgebeeld zit een vingerkootje
van Odulphus. Apostolisch Vicaris Sasbout Vosmeer liet in 1620 wat
er nog restte van de heiligengraven in Utrecht inpakken en het land
uit transporteren, want e.e.a. was niet veilig meer bij het
protestantse stadsbestuur.
Pastoor Willem Heerbeeck van Best verwierf op aanvraag dit kootje,
het enige dat vrij zeker nog over is van Odulpus’ lichaam.
Ook Oirschot zou een relikwie bezitten, maar gegevens daarover
blijven heel vaag; achterop een brief met een aanvrage staat
aangetekend dat zo’n relikwie verzonden is, maar waar dat nu is, is
mij onbekend.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
De jonge Odulphus krijgt op school van een engel een gouden appel
uitgereikt. In de oude literatuur is dit verhaal nergens terug te
vinden. het duikt midden-XIXe eeuw ineens op in de
notulen van de gemeenteraad van Best.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Een echt goede gelijkenis van Karel de grote zullen we hiermee wel
niet hebben. Twee belangrijke gegevens over hem wel:
a) hij poneerde zich serieus als opvolger van de vroegere Romeinse
Keizers (zie de bladerkrans en de titel IMP AUG oftewel Imperator
Augustus en
b) hij nam de christelijke religie heel ernstig, want op de
ommezijde ziet men het randschrift “Christiana Religio”
Odulphus zal dus goedkeuring en actieve medewerking van
overheidswege hebben gehad bij zijn strevingen.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Bisschop Frederik. De twee dolken in zijn borst zijn daar geplant
door twee sluipmoordenaars, die waren ingehuurd (zo gaat het
verhaal) door de partner van Keizer Lodewijk de Vrome, omdat
Frederik weigerde haar als zijn wettige echtgenote te erkennen; dat
kostte hem het leven en hij was dus een martelaar. Prent naar een
schilderij van Abraham Bloemaert.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Het
verhaal van de oproep door de Engel des Heren
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Dit raam (parochiekerk St. Odulphus te Best, 2007, zie elders voor
meer gegevens) verwijst naar Odulphus’ Utrechtse jaren, en wel zijn
oude dag: biddend en lezend in het klooster. op de achtrgrond de St.
Salvatorkerk, gemaakt aan de hand van een oude tekening daarvan.
Bovenin het bisschoppelijk wapen van Utrecht. Brabants bonte
vloer!
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Ergens rond 1920 gaf de Parochie van Bakhuizen in Friesland aan J.
Ydema opdracht tot het aanbrengen van muurschilderingen in de hun
parochiekerk met Odulphus als thema.
Globale betekenis van beide schilderingen: eerst zucht en beeft
Friesland onder de ketterijen dan verrijst er een kerk en bloeien de
bloempjes, groeien de kindertjes in veiligheid op.
De kerk is een duidelijk conterfeitsel
van de Bakhuizer parochiekerk.
Al is het
niet de bedoeling alle Odulphuskerken ter wereld af te beelden, mag
deze, die trots midden in Best zijn muren verheft, niet ontbreken.
Gebouwd 1880-1882 door architect K. Weber.
Enkele van de andere illustraties zijn daar te vinden: ramen en
Odulphusaltaar.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Oud stadszegel van Staveren. Dat dit
iets met Odulphus te maken heeft, maak ik op uit het volgende: het
nachtelijk uur, de duidelijk clericale figuren die op het schip
staan, de hand (Gods?) in de lucht; zou het kunnen gaan om de komst
van Odulphus naar Friesland?
Tekst: SIGILLUM:BVRGEINSIUM:DE:STAURIA, oftewel Zegel van de burgers
van Staveren.
Het scheepje is een oud type handelsvaarder uit de 9-10e
eeuw, het zegel zelf is van later datum (1369). Er zijn er zelfs die
menen hierin een regelrecht bewijs te mogen zien van het scandaleuze
verhaal over Fredericus en de (zijn?) zuster. Zo ver wil ik niet
gaan: het is hier duidelijk nacht, en Odulphus zou volgens dat
verhaal pas ’s morgens naar Utrecht moeten zijn gevaren, of het
moest een heel vroege Pasen zijn geweest; bovendien zou de
kunstenaar niet hebben nagelaten Odulphus een kelk in handen te
geven, als hij het verhaal ondubbelzinnig wilde aanstippen.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Odulphus’ afscheid van Friesland: schip zeilree. Op de achtergrond,
steen glipt de diepte in, kerkje van Staveren, bovenin Friese vlag.
In 2005 nam de Odulphusparochie in Best het besluit om nieuwe
gebrandschilderde ramen te plaatsen met als thema: Odulphus. L. v.d.
Sangen maakte ontwerptekeningen en Joëlle d’Alsac, uit
Lanaken in
België ze uit (2007).
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Van de in 2007 geplaatste ramen in de Bestse parochiekerk, een
rosette met verwijzing naar de brand in zijn cel en daarop volgend
wonder.
Hoog in de gevel van de Pieterskerk te Oirschot staat in een nis nog
een ander beeld van de Heilige.
Enige beschadiging heeft hem enkele vingers van zijn rechterhand
gekost en ook de befaamde stok is niet waar hij wezen moest; het
schrijfplankje en de kruk van de stok zitten er nog wel.
Beeldhouwer mij onbekend.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Onderdeel van het raam in de St.-Jozefskerk te Tilburg. Ik heb
gedacht het volgende te kunnen lezen:
r. 2 misschien iets met “Stau(ron??)
r. 3 “hospitalis” (=gastvrij)
r. 4 “hortament” (=aansporing)
r.5 “um poenitu (=berouw)
r.6 “do”
Mij dunkt dat deze woorden terug te voeren zijn op de biografie met
enkele vermeldingen van de kloosterlijke deugden en zijn predicatie
in Friesland. Helemaal dus niet wat er volgens het verhaal zou
moeten staan.
Let op de kleur van de stok: groen – zo door de brand
gekomen.
< Terug naar
Acta Sanctorum |
|
Ook de Odulphuskerk van Borgloon in België heeft enkele ramen met
Odulphus als onderwerp. Bovenin het sterfbed, onderin het wonder van
de uitgebrande cel.
Wie het heeft uitgevoerd staat duidelijk te lezen, wanneer het is
uitgevoerd heb ik niet achterhaald.
Een van de vier taferelen die zijn aangebracht op het Odulphusaltaar
in de Pieterskerk te Oirschot: Odulphus sterft te midden van zijn
medebroeders in het Utrechtse Sint-Martinusklooster.
Foto Frans van Limpt.
In de grote St. Pieterskerk te Oirschot staat natuurlijk ook een
Odulphusaltaar.
De afzonderlijke taferelen ter plaatse waar ze ”actueel” zijn.
Werk: Atelier Van der Geld, Den Bosch, foto: Frans van Limpt
< Terug naar
Acta Sanctorum |