|
Stephan de Weert:
Kunstenaar met een lieve K
Is dat schilderij ook van Stephan de Weert vraag ik me af als ik zijn
schuurachtig atelier binnenkom. Ja, ook dat mathematisch ogend
schilderij met contrastrijke kleuren is van de Tilburgse kunstenaar die
in 1969 het eerste levenslicht zag in Antwerpen. De absurdistische
wereld van S. Lloyd Trumpstein lijkt hier ver weg. Maar wie weet
is hier een derde persoon aan het werk. Een derde? Waarom niet vierde of
twaalfde? Uit hoeveel personen bestaat immers een mens? Zeker als het
een kunstenaar is met het enigszins ongrijpbare temperament van Steppie
zoals hij ook wel eens genoemd schijnt te worden. Op de wellicht ook
niet zo geschikte dubbele vraag ‘Is
je werk anders geworden dan toen je begon? En hoe zou je zelf je werk nu
karakteriseren?’ antwoordt hij simpelweg:
‘Ja. Erg tof’.
Hij hoeft niet zo nodig uit te wijden over zijn werk. Laat het werk maar
voor zichzelf spreken, lijkt zijn devies.
En
als hij dan toch iets moet zeggen is het: ‘Ik ben tekenaar en
schilder, maak een grafiek en ik treed op.’
Maar
meneer De Weert, probeert de ex-verslaggever, hoort u dan niet bij de
Tilburgse absurdisten?
‘Dat is een gepasseerd station’, antwoordt hij. En dan daarbij:
‘Ik houd er niet van om in een bepaalde hoek gezet te worden,
je maakt verschillende fasen mee’. Maar eigenlijk vindt hij dat
al teveel gezegd.
Ziet hij zelf geen rode draad? ‘Moeilijk’, zegt hij. ‘Je gaat het
vlug verengen’. En wat dat
absurdisme betreft: ‘De wereldoorlog was ook absurd’.
Misschien is er toch tenminste één kenmerkend element: dat hij
regelmatig samenwerkt met andere absur -
pardon, andere kunstenaars? We denken aan
de schildercollectieven die hij vormde met Ivo van Leeuwen,
waaronder Het Teekenkundig
Genootschap door Lust tot Verveeling. En aan zijn lidmaatschap van
de afdeling Goirke-Zuid van de Powerstrelers.
‘Ik vind het wel leuk of eh interessant om met andere mensen
samen te werken’, zegt De Weert desgevraagd.
‘Je gaat de wereld uit andere invalshoeken bekijken’. Om er
dan raadselachtig op te laten volgen dat hij ‘een kunstenaar met een
lieve k’ is…
Goed,
tenslotte nog wat feitelijkheden. Zoals daar zijn z’n belangrijkste
exposities (‘Van Abbemuseum, Eindhoven, Arte et Amicitiae, Amsterdam
en Luycks Gallery, Tilburg), belangrijkste publicaties: (‘Frietkaas,
Ontsnapt aan de vrijheid, My first head’) en website: www.trumpstein.nl
Stephan
de Weert wijst als volgende kandidaat aan: Marjolein Landman.
|